شنبه 8 اردیبهشت 1403

صفر تا صد دریافت وام ودیعه‌ی مسکن / خوش به حال مستاجران شد

وب‌گاه گسترش مشاهده در مرجع
صفر تا صد دریافت وام ودیعه‌ی مسکن / خوش به حال مستاجران شد

جزئیات و نحوه‌ی دریافت وام ودیعه‌ی مسکن مستاجران اعلام شد

با توجه به اعلام معاون وزیر راه و شهر سازی، از ابتدای سال 1403، ثبت قرارداد اجاره برای دریافت کد رهگیری در سامانه خودنویس الزامی شده است.

از زمان راه اندازی سامانه خودنویس به نشانی khodnevis.mrud.ir تاکنون قرارداد اجاره 125 هزار و 159 واحد در این سامانه توسط موجران و مستاجران و مشاوران املاک به ثبت رسیده که ثبت که 536 قرارداد از این تعداد کل از ابتدای فروردین تا 4 فروردین 1403 ثبت شده است.

هادی عباسی‌اصل معاون وزیر راه و شهرسازی ضمن اعلام این خبر تصریح کرد: از ابتدای امسال تمامی قراردادهای اجاره برای دریافت کدرهگیری رایگان صرفا در سامانه خودنویس ثبت می‌شوند. دریافت کد رهگیری در سامانه خودنویس هم توسط مشاوران املاک و هم خود مردم به عنوان متعاملین به صورت رایگان امکان پذیر است.

وی توضیح داد: بر اساس برنامه‌ریزی انجام شده ثبت مبایعه‌نامه نیز امسال به سامانه خودنویس منتقل می‌شود.

وزارت راه و شهرسازی پیش از این اعلام کرده بود ارایه خدمات سامانه خودنویس به نشانی khodnevis.mrud.ir تا پایان سال 1402 به تمام استانهای کشور تسری پیدا می‌کند. هم‌اکنون خدمات فقط در بخش اجاره ارایه می‌شود اما گام دوم ما در سال آینده بحث مبایعه‌نامه است. متقاضیان از طریق پلتفرم آپارات و پیام‌رسانهای ایتا و بله می‌توانند فیلمهای آموزشی چگونگی استفاده از سامانه خودنویس را ببینند. پیش نیاز دریافت کد رهگیری رایگان، ثبت اطلاعات ملک مورد نظر در سامانه املاک و اسکان است؛ به طوری که اگر ملکی در سامانه املاک و اسکان ثبت نشده باشد امکان استفاده از سامانه خودنویس را برای عقد قرارداد ندارد.

جزئیات و نحوه‌ی دریافت وام ودیعه‌ی مسکن مستاجران در سال 1403

وام‌های مسکن در ایران به دو دسته تقسیم می‌شوند: وام‌های نیازمند به سپرده و وام‌های بدون سپرده. یکی از این وام‌ها، وام مسکن جوانان است که امسال به مبلغ 400 میلیون تومان افزایش یافته است. این وام برای زوج‌های جوان در شرف ازدواج یا تازه‌عروس و دامادها اعطا می‌شود.

وام مسکن یکی دیگر از وام‌های نیازمند سپرده است که به زوج‌های خانه‌اولی داده می‌شود. این وام امسال در تهران از 400 میلیون تومان به 800 میلیون تومان رسیده است.

وام‌های بدون سپرده هم شامل سه نوع «خرید مسکن»، «مسکن روستایی» و «جعاله» است. وام خرید مسکن از محل اوراق ممتاز داده می‌شود و مستلزم خرید اوراق تسه است.

وام مسکن روستایی هم برای ساخت و تعمیر مسکن به روستاییان تعلق می‌گیرد. این وام در سال 1402 از 200 میلیون تومان به 350 میلیون تومان رسیده است.

وام جعاله نیز از محل اوراق ممتاز و برای تعمیرات مسکن پرداخت می‌شود. این تسهیلات تا سقف 160 میلیون تومان و با بازپرداخت پنج ساله است.

قسط وام مسکن ملی چقدر است؟

اقساط وام مسکن ملی در حالی در دو سال ابتدایی کاهش یافت که پلکانی بودن پرداخت آن در سال های بعد یکی از معضلات پیش روی متقاضیان این واحدهاست.

در آخرین پرده از کاهش قسط وام مسکن ملی، اقساط این وام در دو سال ابتدایی کاهش یافت؛ اما هنوز بسیاری از متقاضیان برای پرداخت آن گلایه مندند و معتقدند پرداخت این مبالغ از عهده آنها خارج است.

مسکن ملی برای مستاجرانی طراحی شده که به دلیل پرداخت اجاره از خرید خانه محروم شده اند و همان آورده ابتدایی این نوع خانه ها جیب این افراد را خالی می کند حال چه برسد به اینکه این افراد مجبورند اقساط مسکن ملی را نیز پرداخت کنند.

دولت در قالب طرح نهضت ملی مسکن درصدد خانه دار کردن 4 میلیون خانوار حائز شرایط است؛ اما با وجود حمایت‌های دولتی، همچنان متقاضیان با چالش نحوه بازپرداخت اقساط این وام مواجه اند.

البته اقساط اولیه وام نهضت ملی مسکن 10 میلیون تومان در ماه بود که 40 درصد بیشتر از حداقل دریافتی کارگران بود؛ اما مدیرعامل صندوق ملی مسکن خبر کاهش آن را داد و گفت: با پیگیری‌های که برای کاهش نرخ سود این تسهیلات انجام شده، اقساط وام تا 5 میلیون تومان کاهش پیدا کرده و قرار است با پلکانی شدن آن، به‌تدریج بار مالی خانوارها کاسته شود.

نکته مهم این است که اقساط 5 میلیون تومانی تا چندین سال به خانوارهای کم‌درآمد فشار وارد می‌کند و باید تمهیداتی برای کاهش این فشار اندیشیده شود.

کاهش نرخ سود وام مسکن ملی در دستور کار

البته در همین راستا مجتبی یوسفی، عضو هیات رئیسه مجلس وعده پیگیری کاهش نرخ سود وام مسکن ملی را داده و گفت: گرچه قسط 5 میلیون تومانی نسبت به قسط 10 میلیون تومانی بهتر است اما باید برای خانوارهایی که قادر به پرداخت این ارقام نیستند نیز فکری شود.

او ادامه می دهد: باید مبلغ اقساط باید برای خانوارهای تحت پوشش نهادهای حمایتی کاهش پیدا کند، طبق ماده 4 قانون جهش تولید مسکن نرخ سود وام از طریق جمع‌آوری منابع در صندوق ملی مسکن کاهش پیدا کند و ما همچنان کاهش نرخ سود را پیگیری می‌کنیم؛ اما اگر نرخ سود را کاهش دهیم، میزان پرداخت تسهیلات کاهش پیدا می‌کند و متقاضی کمتری به وام دسترسی پیدا می‌کنند.

به گفته او، مجلس با کاهش نرخ سود وام نهضت ملی مسکن موافق است به شرطی که وام به متقاضیان برسد.

متقاضیان نهضت ملی مسکن فاقد املاک مسکونی بوده و در شرایط فعلی مجبور به پرداخت اجاره هستند؛ بنابراین اجاره نقدی آنها بعد از تحویل واحد نهضت ملی مسکن می‌تواند بخش بزرگی از اقساط 5 میلیون تومانی را پوشش دهد؛ اما ازآنجایی‌که این متقاضیان برای تأمین آورده نقدی نیز مجبور به دریافت وام و قرض هستند، بعد از تحویل منزل باید پرداختی‌های دیگری نیز به‌جز اقساط نهضت ملی داشته باشند.

صفر تا صد دریافت وام ودیعه‌ی مسکن / خوش به حال مستاجران شد 2