شنبه 29 اردیبهشت 1403

صنایع تبدیلی و سردخانه جواب‌گوی سیب‌های تولیدی نیست

خبرگزاری دانا مشاهده در مرجع
صنایع تبدیلی و سردخانه جواب‌گوی سیب‌های تولیدی نیست

سیب مهمترین محصول تولیدی باغی در بروجرد محسوب می‌شود ولی به دلیل اینکه صنایع تبدیلی و سردخانه جوابگوی سیب‌های تولیدی نیست، بخشی از دسترنج باغداران به یغما می‌رود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از سفیرافلاک، بروجرد با تولید سالانه 40هزار تن سیب به عنوان قطب سیب استان شناخته شده است که بخشی از سیب‌های تولیدی در داخل استان و بخش قابل توجهی به استان های دیگر و برخی از کشورها صادر می‌شود.

سیب بروجرد در دو نوع گلاب و پاییزه تولید می شود که به دلیل دارا بودن کیفیت بسیار بالایی، کشورهای زیادی متقاضی خرید این محصول باغی هستند و این ظرفیتی مهم برای شهرستان است که می توان با اتصال حلقه صنایع تبدیلی به بخش کشاورزی، رونق تولید، اشتغال و ارزش افزوده را رقم زد.

از تولید سیب بروجرد مقدار کمی در سردخانه ذخیره می شود، بخشی به استان ها و کشورها صادر می شود و بخشی از آن که به‌عنوان سیب‌های پادرختی یا سیب های درجه سه شناخته می شوند، به دلیل کمبود صنایع تبدیلی آنگونه که انتظار می رود نمی توانند از تلف شدن جلوگیری کرد و بخشی هم به استان های دیگر برای فرآوری ارسال می شود.

بدون شک صنایع تبدیلی در کنار بخش کشاورزی می تواند ارزش افزوده محصولات را بالا برده و رونق اقتصادی و اشتغال ایجاد کند ولی به دلیل نبود برخی از صنایع تبدیلی، کشاورزان چاره ای ندارند جز اینکه حاصل مدتها دسترنج خود را با قیمتی بسیار اندک بفروشند، این در حالیست که با همین سیب های پادرختی می توان محصولاتی تولید کرد که با قیمتی چند برابر برای کشاورز سوددهی داشته باشد.

در حال حاضر قیمت هر کیلو سیب درجه یک در بازار 15 تا 18 هزار تومان، سیب درجه دو 12 هزار تومان و سیب درجه سه یا همان سیب پادرختی دو هزار تومان است و می توان از همین سیب ها محصولات فرآوری شده از جمله مربا، سرکه، ترشک، لواشک و کمپوت تهیه کرد.

سود اصلی به جیب دلال می رود

معظمی یکی از باغداران بروجردی در گفتگو با خبرنگار سفیرافلاک، اظهار داشت: چند هکتار باغ سیب دارم که سالانه حجم قابل توجهی سیب برداشت می کنم ولی اگرچه سیب هم اکنون در بازار 15 هزار تومان است ولی در بیشتر موارد دلالان این سیب ها را با قیمت بسیار کمی از ما می خرند و در بازار چند برابر می فروشند.

وی افزود: خودمان توانایی فروش در بازار را نداریم و گاهی چند جعبه ای در مقابل باغ قرار می دهیم ولی متاسفانه دلالان سیب های با کیفیت را بسیار کم می خرند و سود اصلی به جیب آنها می رود.

این باغدار بروجردی تصریح کرد: خواه ناخواه بخشی از محصولات باغی درجه سه هستند که در صورتی که دیر فرآوری شوند تلف شده و از بین می روند در حالی که اگر صنایع کافی تبدیلی و یا سردخانه باشد می توان از ضرر کشاورزان جلوگیری کرد.

وی بیان کرد: امسال بیش از یک تن از سیب های باغ ما درجه سه هستند و چاره ای نداشتم جز اینکه آنها را با قیمت اندکی که حدود دو هزار تومان است بفروشم ولی با این قیمت هم مشتری کم است.

امسال خرید سیب تضمینی نداریم

محمد حسن نوابی رئیس اداره تعاون روستایی بروجرد در گفتگو با خبرنگار سفیرافلاک، اظهارداشت: امسال خرید تضمینی سیب نداریم چرا که قیمتی که هم اکنون کشاورزان می فروشند خوب و مناسب است.

وی افزود: خرید تضمینی زمانی است که خریدار نباشد و قیمت برای کشاورز به صرفه نباشد ولی هم اکنون سیب های پادرختی تا دو هزار و 300 تومان هم فروخته می شود.

رئیس اداره تعاون روستایی بروجرد گفت: چند سال پیش طبق برنامه وزارت جهاد کشاورزی، سیب های درجه سه به صورت تضمینی خریداری شد ولی امسال برنامه ای برای خرید تضمینی نداریم.

تولید 40 هزار سیب در بروجرد

جواد گودرزی رئیس جهاد کشاورزی بروجرد اظهار داشت: سطح باغات بروجرد 130 هزار هکتار است که سالانه بیش از 100 هزار تن محصولات باغی تولید می شود و امسال پیش بینی برداشت سیب در بروجرد بیش از 40 هزار تن می باشد.

وی افزود: حدود 15 درصد سیب های تولید شده درجه سه و پادرختی هستند که قابلیت نگهداری ندارند و باید فرآوری شده و به پوره تبدیل شوند و زمانی خرید تضمینی صورت می گیرد که محصول خریداری نداشته باشد ولی هم اکنون کشاورزان سیب های درجه سه را می فروشند.

رئیس جهاد کشاورزی بروجرد گفت: ظرفیت ذخیره سازی سیب در بروجرد هشت هزار و 500 تن است ولی با توجه به تولید این محصول و این که بروجرد قطب تولید سیب می باشد، در تلاش هستیم تا ظرفیت ذخیره سازی را به 30 هزار تن افزایش دهیم.

گودرزی بیان کرد: البته بخشی از سیب های با کیفیت هم به کشورهای هندوستان، عراق و آذربایجان صادر می شود و این محصول باغی به دلیل شرایط آب و هوایی شهرستان، یک ظرفیت و پتانسیل است.

برگزاری جشنواره سیب در بروجرد

وی با اشاره به فعالیت 18 واحد فرآوری تولیدات کشاورزی در بروجرد گفت: 13 واحد در حوزه ترشیجات و شوریجات با ظرفیت سه هزار و 700 تن، یک واحد تولید رب و مربا با ظرفیت دو هزار و 550 تن، یک واحد عرقیجات گیاهان دارویی با ظرفیت هزار و 400 تن، بسته بندی میوه خشک با ظرفیت 990 تن، دو واحد لواشک و میوه خشک با ظرفیت بیش از هزار تن فعالیت می کنند.

رئیس جهاد کشاورزی بروجرد از برگزاری جشنواره سیب خبر داد و افزود: طی دو سال گذشته به دلیل بیماری کرونا این جشنواره به صورت مجازی برگزار شد ولی امسال این جشنواره با حضور مسئولان و باغداران برگزار می گردد.

با برنامه ریزی و افزایش ظرفیت ذخیره سازی می توان از این فرصت برای بهره وری بالا، ارزش افزوده و اشتغال استفاده کرد.

انتهای پیام /

صنایع تبدیلی و سردخانه جواب‌گوی سیب‌های تولیدی نیست 2
صنایع تبدیلی و سردخانه جواب‌گوی سیب‌های تولیدی نیست 3
صنایع تبدیلی و سردخانه جواب‌گوی سیب‌های تولیدی نیست 4
صنایع تبدیلی و سردخانه جواب‌گوی سیب‌های تولیدی نیست 5