دوشنبه 16 مهر 1403

صنوف متخلف را بشناسید

خبرگزاری ایسنا مشاهده در مرجع
صنوف متخلف را بشناسید

معاون بازرسی و نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت (صمت) استان تهران از معرفی بیش از 5000 واحد صنفی به تعزیرات طی مرداد ماه خبر داد و گفت که بیشترین تخلفات به ترتیب مربوط به نان، گوشت مرغ و شکر بوده است.

سعید محمدی پور در گفت‌وگو با ایسنا، از انجام 75 هزارو 758 مورد بازرسی از صنوف تهرانی در مرداد ماه امسال خبر داد و گفت: از تعداد بازرسی‌های صورت گرفته برای 5454 واحد صنفی که ارزش تخلفات آن‌ها بیش از 11 هزار و 483 میلیون تومان بوده پرونده تشکیل و به مراجع تعزیری ارسال شده است.

به گفته وی بیشترین تخلفات مربوط به ترتیب نان، گوشت مرغ، و شکر بوده و صنوف مواد غذایی و پروتئینی و نانوائی بیشترین صنوف مورد بازرسی بوده‌اند.

محمدی پور همچنین از دریافت 2500 مورد شکایت از طریق سامانه 124 طی مرداد ماه خبر داد که از این تعداد 1470 مورد تلفنی و 1040 مورد حضوری و کتبی بوده است.

به گفته وی از این تعداد شکایت دریافتی بالغ بر 1250 فقره آن متخلف بودند که پس از بررسی و تشکیل پرونده، مراتب به سازمان تعزیرات حکومتی ارسال شده است.

چگونه شکایت کنیم؟

به گزارش ایسنا، مردم می‌توانند با مراجعه به ستاد خبری سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت استان‌ها و شهرستان‌های تابعه شکایت خود را تنظیم کنند یا از طریق تلفن (124)، پورتال سازمان حمایت به نشانی الکترونیکی www.cppo.ir، سایت (124.ir) و اپلیکیشن آپ شکایت خود را مطرح کنند.

طبق قانون نظام صنفی، گران‌فروشی، کم‌فروشی، تقلب، احتکار، عرضه خارج از شبکه، عدم اجرای ضوابط قیمت‌گذاری و توزیع، فروش اجباری، عدم درج قیمت و عدم صدور صورتحساب ازجمله مهم‌ترین تخلفات صنفی است.

همچنین بر اساس قانون صنفی باید درآمدهای ناشی از جریمه‌های دریافتی به حساب خزانه واریز شود و معادل آن در بودجه‌های سنواتی منظور و توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت پس از تأمین بار مالی ماده (44) این قانون به‌طور مساوی در اختیار سازمان تعزیرات حکومتی، اتاق اصناف ایران و وزارت صنعت، معدن و تجارت قرار گیرد تا در اجرای این قانون هزینه کنند، اما اتاق اصناف بارها نسبت به دریافت نکردن این بودجه گلایه کرده است.

انتهای پیام