یک‌شنبه 8 مهر 1403

صورت زخمی ایران هنوز تا المپیک راه دارد / تمام رقبای ستاره جوان برای سکوی فتح پاریس

وب‌گاه ورزش سه مشاهده در مرجع
صورت زخمی ایران هنوز تا المپیک راه دارد / تمام رقبای ستاره جوان برای سکوی فتح پاریس

وزن 97 کیلوی کشتی آزاد جولانگاه نامداران تکرار نشدنی تاریخ ورزش اول ایران است.

به گزارش "ورزش سه"، امیرعلی آذرپیرا با کشتی های کم نقصی که در تورنمنت بین المللی زاگرب کرواسی به نمایش گذاشت به شدت مورد توجه جامعه این رشته ورزشی و عاشقان ورزش اول کشورمان قرار گرفته است.

شکست دادن دراماتیک گونه کایل اسنایدر آمریکایی به عنوان یکی از بهترین 97 کیلویی های دنیا آنهم با 9 مدال المپیک و جهان در فینال، آذرپیرا را در چشم بهم زدنی به سوی قله ی محبوبیت در کشتی سوق داده است.

پسر 21 ساله کشتی ایران یک 97 کیلوی تمام عیار به شمار می رود که منتقدانش با اشاره به اینکه آذرپیرا در قهرمانی 2023 جهان به میزبانی بلگراد مدالی نگرفته، معتقدند نباید چندان به طلای زاگرب او در تورنمتی بین المللی توجه یا دل خوش کرد و تا روز آخر برای واگذاری دوبنده ی المپیک در این وزن، باید منتظر ماند تا شاید پای صورت زخمی در مسابقه ای مقابل کامران قاسمپور یا حتی محمدحسین محمدیان که در اردو حضور دارد و حتی با فرا خواندن مجتبی گلیج، بلرزد.

مربع بهترین 97 کیلوهای مورد نظر تیم ملی در حال حاضر در چهار اسم خلاصه می شود، سه مازندرانی و یک تهرانی. یعنی کامران قاسمپور، محمدحسین محمدیان و مجتبی گلیج در یک سوی میدان و امیرعلی آذرپیرا از شرق تهران در سوی دیگر.

ایجاد یا تزریق این دیدگاه تعصبی و نادرست دو قطبی مازندران و تهران در وزن 97 کیلوی تیم ملی آزاد برای فشار به کادر فنی و کشتی گیران تیم ملی بی شک سرانجام مطلوب یا گل و بلبلی برای کشتی کشورمان در ماههای منتهی به المپیک نخواهد داشت.

امیرعلی آذرپیرا اگر در رقابتهای قهرمانی 2023 جهان بدون مدال به ایران بازگشت، دلیلش کاملا مشخص است. او با توجه به آسیب دیدگی کامران قاسمپور در وزن غیر تخصصی 92 کیلو به میدان رفت.

آذرپیرا برای رقابتهای جهانی گذشته با توجه به حضور مجتبی گلیج در وزن 97 کیلو که متاسفانه او هم نه مدالی کسب کرد و نه حتی سهمیه ای برای المپیک، پنج کیلو وزن کم کرده بود.

پنج کیلو عضله و وزن کم کردن برای کشتی گیری 97 کیلویی و جوانی 21 ساله که میزان چربی بدنش در کمترین میزان خود قرار دارد یعنی اوج اشتباهی شبیه به خودکشی در ورزش قهرمانی. همان اشتباهی که برعکس آن با تحمیل بار روانی مضاعف دارد در مورد کامران قاسمپور اعمال می شود.

وزن 97 کیلو در تاریخ کشتی ایران جولانگاه چهار اسم بزرگ و تکرار نشدنی ورزش اول کشورمان از استانهای تهران، البرز و مازندران بوده است. از اسطوره ای به نام جهان پهلوان آقا غلامرضا تختی گرفته تا جنگجویی چون عباس جدیدی، اعجوبه ای به نام علیرضا حیدری و نابغه ای چون رضا یزدانی.

به مرور افتخارات کشتی ایران در وزن‌های 96 و 97 کیلوی المپیک و جهان نگاهی بیاندازید:

قهرمانی 1962 جهان، غلامرضا تختی 97 کیلو قهرمانی 1998 جهان، عباس جدیدی 97 کیلو قهرمانی 1999 جهان، علیرضا حیدری 97 کیلو قهرمانی 2002 جهان، علیرضا حیدری 97 کیلو قهرمانی 2003 جهان، علیرضا حیدری 96 کیلو المپیک 2004 آتن علیرضا حیدری 96 کیلو قهرمانی 2011 جهان، رضا یزدانی 96 کیلو قهرمانی 2013 جهان، رضا یزدانی 96 کیلو قهرمانی 2021 جهان، مجتبی گلیج 97 کیلو

دو مدال نقره دیگر المپیک و جهانی آقا تختی در وزن 79 در کنار دو طلای جهان، طلا و نقره المپیک هم در 87. یک نقره المپیک و برنز جهانی عباس جدیدی در 100 کیلو در کنار یک برنز 130 کیلوی جهان. یک طلا و برنز قهرمانی جهان علیرضا حیدری در 85 و دو برنز قهرمانی جهان رضا یزدانی نیز در 84 کیلوگرم کسب شده است.

تاریخچه وزن 97 کیلوگرم قهرمانی کشتی آزاد جهان که دل ملتی برای المپیک 2024 پاریس به تولد یک قهرمان جدید و مدعی خوش است تا با پا گذاشتن در جا پای بزرگان تاریخ ورزش اول ایران آنها را شاد کند، این چنین نگاشته شده که خواهید خواند. در سه مقطع تاریخی شاهد برگزاری رقابت‌های وزن 97 کیلو در قهرمانی کشتی آزاد جهان بوده‌ایم، 1962 تا 1967، 1997 تا 2001 و 2014 تا امروز که در این بین از سال 2002 تا 2013 نیز پیکارها یا یک کیلو کمتر در وزن 96 دنبال شده است.

وزنی که جهان پهلوان آقا تختی با نقره 1962 جهانی در کنار عباس جدیدی، علیرضا حیدری، رضا یزدانی و مجتبی گلیج آبروی کشتی آزاد ایران در آن نام گرفته‌اند و تک مدال برنز حیدری در 2004 آتن نیز، تمام داشته المپیکی ورزش ملی سرزمینمان در دو وزن 96 و 97 به حساب می‌آید.

حال به این چهار عنوان دار و مدعی 97 کیلوی جهان نیز توجه کنید:

عبدالرشید سعد‌الله‌یف کشتی‌گیر 28 ساله روس که سهمیه 97 کیلوی المپیک را هم باید کسب کند آن هم با پنج مدال المپیک و جهان در 97 کیلو از بین هفت مدالی که به دست آورده است.

تنها یکی از مدال‌های 97 کیلوی تانک روس نقره به حساب می‌آید و مابقی همه طلایی ناب.

کایل اسنایدر 29 ساله آمریکایی با 9 مدال المپیک و جهان آن هم فقط در 97 کیلو که چهار عدد آن طلاست.

ماگومدخان ماگومدوویچ ماگومدوف 26 ساله روس الاصل کشتی آذربایجان با برنز و نقره ی دو دوره ی اخیر قهرمانی جهان.

و البته احمد تاج‌الدینف 20 ساله جوان با تاج‌گذاری جدید در بین مدعیان و کسب طلای قهرمانی 2023 جهان در 97 کیلو، روسی و داغستانی با دوبنده کشور بحرین. پسری که حال بهترین کشتی‌گیر آزادکار سال جهان هم انتخاب شده است.

در فاصله هفت ماه مانده تا المپیک وقتی به نام این حریفان، توانمندی و مدال‌هایشان که می‌اندیشیم، کار سخت کشتی‌گیر 97 کیلوگرم کشورمان بیش از پیش مشخص می‌شود؛ هر چند این دو نام را نیز به هیچ عنوان نباید دست کم گرفت و فراموش کرد، گیوی ماتچاراشویلی گرجستانی دارنده ی دو برنز متوالی 2022 و 2023 جهان در کنار باتیربک تساکولوف از اسلواکی با نقره 2022 جهان که هر دو در حال حاضر 26 ساله محسوب می شوند.

کشتی آزاد ایران تاکنون توانسته هفت مدال طلا، 14 نقره و 17 برنز را از بازیهای تاریخ المپیک تصاحب کند. بی شک در کنار دیگر شانسهای کسب مدال در اوزان مختلف پیکارهای کشتی آزاد المپیک پاریس، کسب نشان وزن 97 کیلو آنهم از بین این همه عنوان دار که برای یکدیگر شاخ و شانه می کشند البته با هر رنگی که امیدواریم طلای آن نصیب ایران شود، لذتی دیگر دارد.

در کل برای کسب سهمیه از رقابتهای قرقیزستان و یا ترکیه که در نهایت باید منجر به موفقیت در رقابتهای 97 کیلوی سی و سومین دوره المپیک 2024 پاریس شود نه مازندرانی بودن مهم است و نه تهرانی بودن. مهم اعزام فردی است که بهترین گزینه محسوب شود، کشتی گیری جسور، جنگنده، البته جوان و آینده دار، مجهز به فنون مختلف، شجاع، نترس و مشتاق بزرگی کردن.

تا اینجا شانس امیرعلی آذرپیرا با توجه به عملکرد او در زاگرب به ویژه مبارزه ی فینال با کایل اسنایدر به شدت برای رسیدن به پاریس افزایش یافته است.

صورت زخمی کشتی با 21 سال سن اگر قدر خود را بداند، المپیکی رفتار کند، وارد حاشیه نشود، مشاوره های درست بگیرد، نگاهش سالها آقایی کردن در این وزن باشد، زندگی ورزشی را حرفه ای مشق کند، بی شک می تواند نوید ظهور و تولد یک 97 کیلوی شش دانگ و تمام عیار از تبار نامدران تاریخ کشتی ایران را مهر و موم کند.

یکی مثل علیرضا حیدری که در این وزن سخت و حساس، چهار مدال المپیک و جهان دارد و از منظر تعداد مدال، رکوردار است.

آذرپیرا از همین ساعت باید قدر خود را بیش از هر کسی بداند، نباید از بردن قاطعانه اسنایدر مغرور شده و در باد آن بخوابد.

نباید حواسش را به شاخ و برگ مسیر بدهد و باید تمام تمرکز و توان را به کار بندد تا با مشاوره های فنی بزرگان این وزن شمایلی را بر تن کند که پیش از او بر تن بزرگانی بی مثال بوده است.

امیرعلی آذرپیرا باید زحمات احمد نجاریان و اسماعیل پلویی به عنوان مربیان اول و سازنده ی خود را به استفاده از فرصتها قدر دانسته و باور کند وقتی سه سال قبل بزرگی چون علیرضا رضایی به او اعتماد می کند و رییس فدراسیون فیلم هایش را برای علیرضا حیدری می فرستد که نظرش را جویا شود یعنی کاملا زیر ذره بین است و می شود رویش حساب کرد.

خود باوری، تلاش، زحمت، پا پس نکشیدن، جنگیدن، فرصت طلبی، خواستن، مغرور نشدن می تواند اسلحه ای باشد برای به بار نشستن صورت زخمی این روزهای کشتی ایران در وزن 97 کیلوگرم کشتی آزاد المپیک 2024 پاریس آنهم در ابتدای راه جوانی برای سالها مدال کسب کردن در جهان و المپیک.

افتخارات امیرعلی آذرپیرا در وزن 97 کیلوگرم:

قهرمانی امیدهای 2021 جهان قهرمانی امیدهای 2022 جهان قهرمانی جوانان 2022 جهان قهرمانی جوانان 2022 آسیا جام جهانی 2022 تورنمنت بین المللی 2024 کرواسی

پوریا تابان

صورت زخمی ایران هنوز تا المپیک راه دارد / تمام رقبای ستاره جوان برای سکوی فتح پاریس 2
صورت زخمی ایران هنوز تا المپیک راه دارد / تمام رقبای ستاره جوان برای سکوی فتح پاریس 3
صورت زخمی ایران هنوز تا المپیک راه دارد / تمام رقبای ستاره جوان برای سکوی فتح پاریس 4
صورت زخمی ایران هنوز تا المپیک راه دارد / تمام رقبای ستاره جوان برای سکوی فتح پاریس 5
صورت زخمی ایران هنوز تا المپیک راه دارد / تمام رقبای ستاره جوان برای سکوی فتح پاریس 6
صورت زخمی ایران هنوز تا المپیک راه دارد / تمام رقبای ستاره جوان برای سکوی فتح پاریس 7
صورت زخمی ایران هنوز تا المپیک راه دارد / تمام رقبای ستاره جوان برای سکوی فتح پاریس 8