چهارشنبه 4 مهر 1403

ضربه افغانستانی ها به کشاورزی تهران! | عرضه محصول تقلبی در بازار

وب‌گاه گسترش مشاهده در مرجع
ضربه افغانستانی ها به کشاورزی تهران! | عرضه محصول تقلبی در بازار

بر اساس اعلام رئیس اتحادیه مواد اولیه کشاورزی، بهداشتی و دامی تهران، اخیراً اتباع غیرقانونی افغانستانی که در حومه تهران زندگی می‌کنند، در تلاشند تا با تولید کود و سموم تقلبی، بازار این محصولات را تحت تأثیر قرار دهند. اکنون این پرسش مطرح است که چه اقداماتی باید برای مقابله با این وضعیت انجام شود؟

بازار کودهای شیمیایی با یک چالش جدی مواجه است. تولید و توزیع کودهای تقلبی، به‌ویژه توسط اتباع غیرقانونی افغانستانی، به یکی از نگرانی‌های اصلی کشاورزان و مصرف‌کنندگان تبدیل شده است. این کودهای تقلبی که معمولاً از کیفیت پایین و ترکیب شیمیایی نامشخص برخوردارند، نه تنها به محصولات کشاورزی آسیب می‌زنند، بلکه به خاک و محیط زیست نیز خسارات جبران‌ناپذیری وارد می‌کنند. سودجویان با تولید این کود‌ها ضمن کاهش هزینه‌های تولید، به سود کلانی دست می‌یابند. این درحالی است که کشاورزانی که از این موضوع آگاه نیستند، قربانی این سودجویی می‌شوند.

البته بحث تولید محصولات مختلف در ایران توسط اتباع خارجی اولین بار نیست که مطرح شده است. چراکه پیش از این هم بحث تولید کیف و کفش توسط اتباع و آسیب‌هایی که به این صنف و بازار وارد شده، مطرح شده بود. حال سوال اینجاست که چه اقداماتی باید در راستای جلوگیری از تولیدات غیرقانونی توسط اتباع خارجی صورت گیرد؟

تهدید کشاورزی با تولید کود شیمیایی توسط اتباع غیرقانونی

آن‌طور که محمدتقی نجم‌آبادی، رئیس اتحادیه مواد اولیه کشاورزی، بهداشتی و دامی تهران، درباره تولید کود‌های تقلبی توسط اتباع به ایلنا توضیح داده، حداقل در چهار شهرستان اقماری استان تهران، تولید کود‌های تقلبی انجام می‌شود و مسئولان هم متوجه هستند که چه اتفاقی درحال وقوع است.

وی همچنین با اشاره به مضرات این کود‌ها تصریح کرد: سم و کود‌های تقلبی باعث آسیب به گیاهان می‌شوند که باید با این تولیدات تقلبی مقابله شود.

نجم‌آبادی درباره نحوه تشخیص این محصولات تصریح کرد: برخی از این محصولات تقلبی با مشخصات و لیبل چاپ‌شده در بازار توزیع می‌شوند در نتیجه کشاورزان و مصرف‌کنندگان هم متوجه تقلبی بودن آن نمی‌شوند.

عوامل مؤثر بر گسترش تولید کود‌های تقلبی

عوامل مختلفی درگسترش تولید کود و سم‌های تقلبی نقش دارند که یکی از مهم‌ترین آن‌ها سودجویی است. چراکه تولید کود و سم‌های تقلبی با هزینه کمتری انجام می‌شود.

در نتیجه سود‌آوری بالایی برای تولیدکنندگان محصولات تقلبی دارد. از موارد دیگر می‌توان به ضعف در نظارت‌، کمبود عرضه کود‌های استاندارد و عدم آگاهی کشاورزان اشاره کرد.

تولید کود‌های تقلبی چه تأثیراتی بر بازار و تولید‌کنندگان دارد؟

تولید غیرقانونی کود‌های تقلبی توسط اتباع افغانستانی، چالش‌های زیادی را برای بازار کود‌های شیمیایی و تولید‌کنندگان داخلی ایجاد کرده است.

این فعالیت غیرقانونی با توجه به ماهیت مخرب و عواقب گسترده آن، ابعاد مختلفی از بازار را تحت تأثیر قرار داده است. از جمله این چالش‌ها می‌توان به ایجاد رقابت ناسالم اشاره کرد. تولید‌کنندگان غیرقانونی به دلیل کاهش هزینه‌های تولید و عدم رعایت استاندارد‌ها، قادر به تولید محصولاتی با کیفیت پایین‌تر هستند. در نتیجه یک رقابت ناسالم در بازار ایجاد می‌شود.

یکی از پیامد‌های این تولیدات، کاهش سهم بازار است. زیرا با توجه به پایین بودن کیفیت کود‌های تقلبی و از آنجایی که تشخیص این کود‌ها دشوار است، در نتیجه کشاورزان هم تمایل به خرید این محصولات دارند و اینگونه سهم تولید‌کنندگان داخلی از بازار کاهش می‌یابد.

از دیگر تأثیرات منفی این شرایط می‌توان به تخریب وجهه محصولات داخلی اشاره کرد. چراکه وجود چنین محصولاتی در بازار باعث می‌شود تا به تمام محصولات داخل به دیده شک و تردید نگریسته شود. این امر به طور غیرمستقیم بر وجهه محصولات تولید شده آسیب می‌رساند. این آسیب‌ها باعث می‌شود که هزینه‌های کنترل کیفیت هم افزایش یابد.

راهکار‌های مقابله با این شرایط چیست؟

راهکار‌های مختلفی برای مقابله با تولیدات تقلبی توسط اتباع وجود دارد که مهم‌ترین آن تقویت نظارت است. چراکه اکثر اتباع خارجی مجوز‌های لازم را ندارند درنتیجه با تقویت نظارت می‌توان جلوی فعالیت غیرقانونی واحد‌های صنفی را گرفت. از دیگر راهکار‌ها می‌توان به لیبل‌گذاری استاندارد، آگاه‌سازی کشاورزان و حمایت از تولید‌کنندگان قانونی اشاره کرد.

از آنجایی که کود و سم تقلبی بر تولید محصولات کشاورزی تأثیر بسزایی دارد، در نتیجه دولت و نهاد‌های مربوطه هم باید با نظارت دقیق و دادن آموزش‌های لازم به کشاورزان در جهت تشخیص محصولات تقلبی از اصل، اقدام کنند تا اینگونه خطری امنیت غذایی جامعه را تهدید نکند.

ضربه افغانستانی ها به کشاورزی تهران! | عرضه محصول تقلبی در بازار 2