شنبه 31 شهریور 1403

ضریب سرایت‌زایی کرونا در استان مرکزی به بالاترین حد ممکن رسید

خبرگزاری ایسنا مشاهده در مرجع
ضریب سرایت‌زایی کرونا در استان مرکزی به بالاترین حد ممکن رسید

رییس دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: ضریب مولد و سرایت‌زایی ویروس کرونا در استان مرکزی به بالاترین عدد طی 9 ماه اخیر رسیده است.

دکتر سید محمد جمالیان 24 آبان‌ماه در هفتادمین جلسه ستاد مدیریت بیماری کرونا در استان مرکزی با تشریح و مقایسه آمار ابتلا و فوت ناشی از کرونا در هفته دوم و سوم آبانماه اظهار کرد: تعداد موارد ابتلا در استان مرکزی در هفته دوم آبنماه 2249 نفر بود که این رقم با سه درصد رسد در هفته سوم به 2315 نفر رسید.

وی افزود: در هفته دوم آبانماه تعداد موارد ابتلا در شهرستان‌های زیرمجموعه دانشگاه علوم پزشکی اراک 1372 ثبت شد که این رقم در هفته سوم به 1349 نفر رسید که حاکی از کاهش 2 درصد موارد ابتلاست.

جمالیان گفت: در هفته دوم اسفندماه موارد ابتلا در شهرستان‌های زیرمجموعه دانشگاه علوم پزشکی ساوه 810 نفر بود که در هفته ساوم با 12 درصد رسد به 906 نفر رسید، همچنین تعداد موارد ابتلا در دانشکده علوم‌پزشکی خمین نیز بدون تغییر در هفته سوم، به مانند هفته دوم 60 نفر باقی ماند.

وی با بیان اینکه در کل استان مرکزی موارد بستری در هفته سوم نسبت به هفته دوم آبانماه 13 درصد کاهش داشته است، افزود: موارد بستری در دانشگاه علوم پزشکی اراک با 14 درصد کاهش از 350 نفر به 301 نفر، در دانشگاه علوم پزشکی ساوه با 4 درصد کاهش از 111 نفر به 107 نفر و در دانشکده علوم پزشکی خمین با 28 درصد کاهش از 39 نفر به 28 نفر رسیده است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی اراک میزان موارد درمان سرپایی در کل استان مرکزی را همراه با رشد 7 درصد دانست و گفت: در شهرستان‌های زیرمجموعه دانشگاه علوم پزشکی اراک با 2 درصد رشد، موارد درمان سرپایی از 1029 نفر به 1048 نفر، در دانشگاه علوم پزشکی ساوه با 14 درصد رسد از 699 نفر به 799 نفر و در دانشکده علوم پزشکی خمین با 52 درصد از 21 نفر به 32 نفر رسید.

وی با اشاره به افزایش 25 درصدی موارد فوت ناشی از کرونا در استان مرکزی در هفته سوم آبانماه نسبت به هفته دوم، بیان کرد: در دانشگاه علوم پزشکی اراک 68 فوت در هفته دوم با 19 درصد رشد به 81 نفر رسید، در دانشگاه علوم پزشکی ساوه 15 فوتی با رشد 47 درص به 22 نفر و در دانشکده علوم پزشکی خمین نیز 5 مورد فوتی به 7 مورد رسیده اسن.

جمالیان با بیان اینکه ابتلا در شهرستان‌های زیرمجموعه علوم پزشکی اراک در گروه سنی 30 تا 39 سال و در ساوه 40 تا 49 سال برآورد شده است که نسبت به هفته دوم آبانماه تغییر نداشته است، افزود: متاسفانه در شهرستان خمین موارد ابتلا در گروه سنی 50 تا 59 سال در هفته دوم آبانماه به 30 تا 39 سال در هفته سوم رسیده که حاکی از کاهش سن ابتلا در شهرستان خمین است.

وی در خصوص رنج سنی موارد فوتی در استان تصریح کرد: در هفته دوم آبانماه رنج سنی فوت در شهرستان‌های زیرمجموعه دانشگاه علوم پزشکی اراک 80 تا 89 سال بود که این گروه سنی به 60 تا 69 سال کاهش یافته که در واقع کاهش سن موارد فوتی زنگ خطر بزرگی است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی اراک با اشاره به سن موارد فوتی در ساوه و زرندیه در گروه 60 تا 89 سال و 80 سال به بالا در خمین، افزود: به ازای هر 10 هزار نفر در دنیا 68 نفر به ویروس کرونا مبتلا می شوند که این رقم در ایران 86 نفر است و در موضوع فوت ناشی از کرونا، از هر 10 هزار نفر در جهان 244 نفر جان خود را از دست می‌دهند که این رقم در ایران 552 نفر است و ایران در فوت و ابتلا نسبت به میانگین جهانی بالاتر است.

وی یکی از نگرانی فعلی را وجود نداشتن تهویه مناسب در اماکن مختلف دانست و گفت: اگر در یک جمع 15 نفره و فضای بدون تهویه یک نفر با صدای بلند، داشتن ماسک و حتی رعایت فاصله صحبت کند، پس از یک ساعت هفت نفر از 15 نفر به ویروس مبتلا می‌شوند، اما اگر تهویه مناسب در فضا وجود داشته باشد این هفت نفر به یک نفر کاهش می‌یابد.

جمالیان تصریح کرد: هوا رو به سردی است و بسته شدن پنجره ها مشکل ساز خواهد بود، به همین دلیل باید در فضاهای مسقف که خدمات ارائه می کنند مانند ادارات، رستوران‌ها، آزمایشگاه، داروخانه و... که تهویه مناسب نیست مردم در فضای بیرون منتظر بمانند و حتما پنجره‌ها باز باشد، این امر قطعا مصرف انرژی را بالا می‌برد، اما بای حفظ سلامت مردم لازم است، حضور 15 مشتری به همراه سه کارکن در یک رستوران بدون تهویه مناسب بعد از یک ساعت می‌تواند ابتلای 14 نفر را به دنبال داشته باشند به همین دلیل وجود تهویه مناسب در یک فضا بسیار اهمیت دارد.

وی با اشاره به مراجعه دیرهنگام برخی از بیماران به مراکز درمانی افزود: تمام تلاش صورت گرفته است که فضای بیمارستان ولیعصر و امیرالمومنین سالم نگهداشته شود ولی مردم از مراجعه به مراکز درمانی وحشت دارند و همین امر باعث می شود در کنار مرگ و میر ناشی از کرونا شاهد مرگ و میر دیگر بیماران باشیم.

رییس دانشگاه علوم پزشکی اراک با اشاره به پیش‌بینی اپیدمیولوژیست‌ها و بررسی ضریب مولد و سرایت‌زایی بیان کرد: اگر این ضریب بالای یک باشد به این معناست که در ماه پیش‌رو وضعیت خوبی را در بعد ابتلا نخواهیم داشت، روز گذشته ضریبی پیش‌بینی شد که طی 9 ماهه اخیر بی سابقه بود و شرایط نشان می‌دهد که اگر با همین روند پیش رویم در هفته‌های آینده بیشترین آمار ابتلا و مرگ و میر را خواهیم داشت به همین دلیل اگر محدودیتی لحاظ می‌شود باید جدی گرفته شود چراکه ضریب به بالاترین حد رسیده است و هشدار جدی است.

جمالیان با اشاره به کمک شهرداری اراک به تامین اکسیژن مایع اظهار کرد: در حال حاضر 20 تخت ICU برای بیمارستان امیرالمومنین در نظر گرفته شده است که به دلیل کمبود اکسیژن نمی‌توان به بهره‌برداری رساند به همین دلیل از شهرداری اراک درخواست تسریع درتامین اکسیژن داریم تا این تخت‌ها وارد مدار شود.

انتهای پیام