یک‌شنبه 8 مهر 1403

ضوابط حفاظتی هفت اثر تاریخی چالوس تصویب شد

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
ضوابط حفاظتی هفت اثر تاریخی چالوس تصویب شد

ساری - ایرنا - سرپرست اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مازندران از تعیین حریم و تصویب ضوابط حفاظتی هشت اثر تاریخی غیرمنقول مازندران در کتالم و چالوس خبر داد.

به گزارش روابط‌عمومی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مازندران، مهدی ایزدی این آثار تاریخی را شامل ساختمان بانک ملی، ساختمان بانک سپه، مدرسه پروین اعتصامی، هتل بنیاد پهلوی، پل فلزی، ساختمان آموزش‌وپرورش و ویلاهای جنگلبانی شهرستان چالوس و محدوده عرصه، حریم و ضوابط حفاظتی قلعه مارکوه در کتالم شهرستان رامسر معرفی کرد.

وی گفت که با توجه به تعیین و تصویب حریم حفاظتی، از این پس هرگونه مداخله در محدوده پیرامونی و تصویب شده این آثار باید طبق ضوابط مربوط به میراث‌فرهنگی صورت گیرد.

ایزدی تصریح کرد: منظور از حریم آثار محدوده‌ای است که با ضوابط و مقررات قانونی برای حفظ اثر از راه پیوند آن با محیط پیرامون از سوی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی تعیین و ابلاغ می‌شود.

پل فلزی چالوس که در مرکز این شهر و روی رود چالوس قرار دارد و یکی از نمادهای شهر چالوس محسوب می‌شود، سال 1312 خورشیدی به بهره‌برداری رسید. این پل 200 متر طول و 6.5 متر عرض دارد. قسمت فلزی آن دارای یک چشمه به طول 68.5 متر است و از دو طرف به دو دهانه طاق منتهی می‌شود. اتصالات فلزی پل تماما پرچ‌کاری است. دو طرف پل نیز با پایه چراغ‌ها و مجسمه شیرهای سیمانی آراسته شده است. این پل سال 1398 در فهرست آثار ملی ایران ثبت شد.

هتل بنیاد پهلوی چالوس نیز مربوط به دوره پهلوی اول است و در حاشیه میدان معلم قرار دارد. این بنا به‌عنوان هتل در دو طبقه و زیرزمین، در امتداد شمالی - جنوبی ساخته شده و پس از انقلاب به سپاه پاسداران واگذار شد و هم‌اکنون به‌عنوان درمانگاه تخصصی مورد استفاده عموم مردم قرار می‌گیرد. این ساختمان در تاریخ 2 مهر 1353 با شماره ثبت 1523 به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.

مدرسه پروین اعتصامی چالوس در خیابان امام خمینی (ره) نیز مربوط به دوره پهلوی اول است. این اثر 15 اسفند 1385 با شماره ثبت 17907 به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. ساختمان‌های بانک ملی، بانک سپه و آموزش و پرورش چالوس نیز بناهای به جا مانده از دوره پهلوی اول هستند که به ثبت ملی رسیده‌اند.

ویلاهای جنگلبانی چالوس مجموعه‌ای شامل پنج ویلا در ضلع شمالی میدان معلم این شهر و در محوطه سازمان جنگل‌هاست که در فاصله کمی از ضلع شرقی رودخانه چالوس قرار دارد. این ویلاها تمام دو طبقه هستند و قسمت کرسی آنها از سنگ‌های تراشیده ساخته شده است. علاوه بر سنگ، مصالح متداول وقت از جمله آجر و چوب در ساخت ویلاها به کار رفته است.

قلعه مارکوه که در 6 کیلومتری شرق شهر رامسر و سه کیلومتری ساحل دریا شهر کتالم واقع است، سال 1379 با شماره 3484 به عنوان یک اثر تاریخی در فهرست آثار ملی کشور ثبت شد. باستان شناسان بر اساس کاوش‌هایی که سال 82 روی این قلعه انجام دادند، معتقدند که قدمت آن به دوره اسلامی و احتمالا قرن سوم هجری قمری بازمی‌گردد.

برچسب‌ها