شنبه 7 مهر 1403

ظریف: به یک ژنرال نظامی نیاز داریم / تفاهم احتمالی پورمحمدی و پزشکیان

وب‌گاه مشرق نیوز مشاهده در مرجع
ظریف: به یک ژنرال نظامی نیاز داریم / تفاهم احتمالی پورمحمدی و پزشکیان

دکتر احمد توکلی در بیانیه‌ای خطاب به 6 نامزد انتخاباتی خواستار تعیین معاون اول اقتصادی از سوی آنها شده است. می‌توان این نظر را نقد کرد و پیرامون آن به اقتراح نشست.

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و اتفاقات کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. 7:30 هر روز با بسته ویژه خبری - تحلیلی مشرق همراه باشید.

***

تهدید امنیتی یا نظامی؟! ظریف: به یک ژنرال نظامی نیاز داریم

محمدجواد ظریف، وزیر اسبق امور خارجه و از حامیان انتخاباتی مسعود پزشکیان، به تازگی طی اظهاراتی در کلاب‌هاوس که سایت جماران متن آنرا منتشر کرد، گفته است: سوالی که الان برای بسیاری‌ها مطرح است، این است که اگر قرار باشد در آمریکا دونالد ترامپ به قدرت برسد و در اروپا هم راست‌گرایان به قدرت برسند، آیا نیاز است که در ایران هم یک دولت اقتدارگرا روی کار بیاید؟ دولتی که به سرکردگی یک فرد نظامی باشد؟... کسانی که طرفدار دکتر قالیباف هستند، بیشتر این بحث را مطرح می‌کنند و تا حدی طرفداران دکتر جلیلی نیز این بحث را مطرح می‌کنند. گرچه از این بحث، افراد نزدیک به دکتر قالیباف بیشتر سود می‌برند.

او می‌افزاید: من می‌خواهم مبنای این بحث را زیر سوال ببرم. ببینید، خطری که ایران را تهدید می‌کند، کمتر نظامی است و بیشتر امنیتی‌سازی است. اشتباهی که ما در این سال‌های دراز کرده‌ایم این بوده که خیال کرده‌ایم خطری که ایران را تهدید می‌کند، خطر امنیتی است. اگر این‌طور تصور کنیم که این تهدید، تهدید امنیتی یا نظامی علیه ایران است، آنوقت باید بپذیریم که نیاز داریم با این تهدید مقابله کنیم و یک ژنرال نظامی در صدر امور باشد که دشمنان بترسند و حمله نکنند.

ظریف تصریح می‌کند:

"اما واقعیت این است که دشمنان بازی امنیتی نمی‌کنند، بلکه امنیتی‌سازی می‌کنند. یعنی می‌خواهند از ایران تهدید بسازند. در واقع، رفتن به این سمت درست، بازی کردن در دست آنهاست. به نظر من، چه بایدن باشد، چه ترامپ باشد، چه در اروپا هر اتفاقی بیفتد، ایران یک موضوع کنش نیست بلکه خود یک کنشگر است. اگر ما این خودباوری را پیدا کنیم که ما خودمان یک کنشگر هستیم و می‌توانیم زمین بازی را انتخاب کنیم، دیگر الزاما در زمین بازی دیگران بازی نمی‌کنیم. بیش از همه اسرائیل دوست دارد ما در بازی امنیتی بازی کنیم."[1]

*ما قضاوت درباره اظهارات و تحلیل ظریف و اینکه آیا شرایط امروز کشور تهدید امنیتی و نظامی است یا آنچه جناب ظریف معتقد است را بر عهده مخاطبان محترم می‌گذاریم...

***

نقدی بر نظر دکتر توکلی درباره معاون اول اقتصادی

دکتر احمد توکلی، اقتصاددان و از چهره‌های شهیر جریان اصولگرا در یک بیانیه سرگشاده خطاب به 6 نامزد انتخاباتی بر لزوم انتخاب یک معاون اول اقتصادی از سوی رئیس‌جمهور آینده تأکید کرد.

آقای توکلی در بخشی از این بیانیه نوشته است: متأسفانه شما برادران در زمانی به دنبال کسب مسئولیت هستید که مشکلات اصلی کشور اقتصادی است و تخصص همه شما غیر از اقتصاد است. 35 سال است که دولت های پس از جنگ با ضعف و قوت متفاوت از مدل تعدیل ساختاری پیروی کرده اند. حالا کارها پیچیده تر شده است. در این وضعیت اگر تدبیری اندیشیده نشود، از هیچ کدام از شما آقایان انتظار نمی رود که به حل مشکلات و معضلات اقتصادی توفیق یابید. راه موجود این است که سکان اقتصاد کشور به دست اقتصاددانی در سمت معاون اول سپرده و انتخاب تیم اقتصادی دولت به وی واگذار گردد. معاون اول باید در جامعه علمی اقتصاد دانان کشور معتبر باشد. و تیم نیز از کسانی تشکیل شود که مانند خود وی، مدل مخرب سیاست های تعدیل ساختاری را بشناسد و تعقیب سیاست تثبیت را وظیفه خویش بشمارد.

به گزارش اعتمادآنلاین، او می‌افزاید: حالا به شما برادران نیز موکداً همین توصیه را می کنم، فرصت اصلاح اقتصاد ملی و معیشت مردم را حتی برای یک روز از دست ندهید. هنگامی که رئیس جمهور اقتصاددان نیست، انتخاب معاون اول و تیم همراه از میان اقتصاددان، توسعه گرای عدالتخواه، فسادستیز، پاکدست، راست کردار، وطن دوست، مدافع حقوق مالکیت و قانون و حامی جدی اقشار مستضعف، ضرورتی اجتناب ناپذیر است. اگر این پیشنهاد پیش از 8 تیر تحقق یابد، مردم خواهند دانست که به چه کسانی و با چه درجه ای از امید آفرینی رأی می دهند و به مشارکت مردم در انتخابات که به صلاح مُلک و ملت است، کمک خواهد شد.[2]

*سابقه خوب و مواضع عدالتخواهانه دکتر توکلی بر هیچکس پوشیده نیست.

لکن از باب نقد و اقتراح پیرامون این نظریه ایشان لازم است بیان شود که سمت معاونت اول ریاست‌جمهوری یک سمت اجرایی است و معاون اول عملا بازوی تمام اجرائیات رئیس‌جمهور است.

قراردادن یک دانشمند یا کارشناس بدون سابقه اجرایی محکم در این سمت عملا موجب اتلاف رأی مردم برای حل مشکلات خواهد شد.

ضمن اینکه اشاره به یک اصیل بدیهی در حکمرانی هم ضروری است و آن اینکه اقتصاددان‌ها همواره در ذیل مدیران تعریف می‌شوند.

زیرا این مدیر ارشد است که باید نسبت فرمول‌های اقتصادی با تصمیمات عدالت‌محور و کلیت جامعه حکمرانی را در نظر بگیرد و با یا بدون اصلاح، اقدام به اجرای آنها کند.

فرمول‌های اقتصادی در بهترین حالت مشتی عدد و رقم عمدتا بلااثبات بیشتر نیستند.

کما اینکه نظریات اقتصادی هم در بهترین حالت مشتی جزوه بیشتر نیستند.

این "دانش مدیریت، اجرائیات قوی و پیوست‌های عدالت‌محور یک حکمران اجرایی" است که می‌تواند از آن فرمول‌ها و جزوات؛ یک اقتصاد پیشرفته بسازد و معیشت مردم را از هر تلاطمی نجات ببخشد.

ضمن ادای احترام دوباره به سابقه، خیرخواهی و دانش دکتر توکلی باید اشاره کرد که خوانش تجربه دیگر کشورها در باب رجحان داشتن مدیران به اقتصاددانان نیز در این زمینه مفید فایده است.

***

تفاهم احتمالی پورمحمدی و پزشکیان

علی تاجرنیا، فعال چپ و رئیس ستاد انتخاباتی تهران مسعود پزشکیان در پاسخ به این سوال خبرگزاری ایلنا که "آیا احتمال ائتلاف پزشکیان و پورمحمدی در انتخابات آتی وجود دارد؟" گفته است: به نظر من آقای پورمحمدی در تراز یک کاندیدای ریاست جمهوری عمل می‌کنند و بدون‌شک نظراتی که ایشان دارند، بسیار کارشناسی و قابل قبول است. از اینکه خود آقای پورمحمدی سعی می‌کند فضای انتخابات را به سمت مباحث مهم و کارشناسی و کلان ببرد، استقبال می‌کنیم. اینکه در نهایت مسیر انتخابات به چه سمت و سویی خواهد رفت، پایگاه رأی این دو بزرگوار با هم متفاوت است. اما اگر مصلحت این باشد، در ادامه مسیر کار روشن است. آنچه که واضح است، جناب آقای پزشکیان تا انتها مسیر را ادامه خواهند داد.

او تصریح می‌کند: مهم این است که در حوزه‌های کاری و رقابتی تفاهمی بین آقایان پورمحمدی و پزشکیان شکل بگیرد که این موضوع منتفی نیست.[3]

*چند روز قبل از این، سعید شریعتی، یکی دیگر از محکومان فتنه 88 نیز در اظهاراتی به تمجید از مواضع پورمحمدی پرداخته بود.[4]

اینکه چطور ممکن است چپ‌های بازگشته از فتنه 88 حتی پای میز مذاکره با یک رجل امنیتی مثل آقای پورمحمدی بنشینند؛ از عجایب روزگار ماست.

عجایبی که البته دلایل مهمی پیرامون آن وجود دارد...

دقت شود که وظیفه یک رجل سیاسی امین در چنین شرایطی؛ دغدغه‌مندی برای بهبود سیاست کشور و تلاش برای جلوگیری از تاراج سرمایه‌های کشور است.

آقای پورمحمدی البته جزو اقطاب رأی‌آور انتخاباتی نیستند لکن ما از باب برادری و دغدغه‌مندی؛ پیرامون آنچه تاجرنیا و ایضا شریعتی در مدح ایشان گفته‌اند، یک بیت شعر از فاضل نظری عزیز را به آقای پورمحمدی هدیه می‌دهیم:

آب طلب نکرده همیشه مراد نیست

گاهی بهانه ای است که قربانی‌ات کنند

***

1_ https://www.jamaran.news/fa/tiny/news-1635536

2_ https://www.etemadonline.com/tiny/news-664347

3_ https://www.ilna.ir/fa/tiny/news-1496933

4_ mshrgh.ir/1614836

ظریف: به یک ژنرال نظامی نیاز داریم / تفاهم احتمالی پورمحمدی و پزشکیان 2
ظریف: به یک ژنرال نظامی نیاز داریم / تفاهم احتمالی پورمحمدی و پزشکیان 3