چهارشنبه 4 مهر 1403

عارف خطاب به مدیران دولتی: جز براساس ضوابط استخدام نکنید

وب‌گاه مشرق نیوز مشاهده در مرجع
عارف خطاب به مدیران دولتی: جز براساس ضوابط استخدام نکنید

معاون اول رئیس‌جمهور خطاب به مدیران دولتی، گفت: طرح‌های خوبی در مقطعی انجام شد و بنا بود بر اساس شایسته‌گزینی همکاران استفاده شوند، به همین جهت جز بر اساس ضوابط، حتی یک نفر را نپذیرید.

به گزارش مشرق، محمدرضا عارف معاون اول رئیس‌جمهور در مراسم تکریم میثم لطیفی رئیس قدیم و معارفه علاءالدین رفیعی‌زاده رئیس جدید سازمان امور اداری و استخدامی کشور، گفت: فلسفه وجودی این سازمان حل مشکل است.

وی افزود: جلوگیری از انجام یک تقاضا هنر نیست، قطعاً نمی‌توان به همه تقاضاها جواب مثبت داد، اما باید راهکار حل مشکل را پیشنهاد داد.

معاون اول رئیس‌جمهور تصریح کرد: دوستان از کسری بودجه امسال اطلاع دارند و نمی‌توان تخصیص بالای 95 درصد ارائه کرد، اما مسئله این است که باید از چه جاهایی کم کرد.

عارف با بیان اینکه بخش اعظم بودجه صرف حقوق پرسنل می‌شود و باید راهکار ارائه شود، گفت: سازمان اداری استخدامی به بحث نظارت ورود کند.

وی تصریح کرد: در ذات معاونت ریاست‌جمهوری، اختیار نهفته است، دغدغه‌ای که همه ما مسئولان ستادی دولت در زمینه اجرای برنامه هفتم داریم، سازمان اداری و استخدامی هم دارد.

معاون اول رئیس‌جمهور با بیان اینکه سازمان اداری و استخدامی باید به بحث نظارت به‌صورت جدی‌تر ورود کند، گفت: بحث نظارت هنوز در کشور ما جا نیفتاده است.

عارف اضافه کرد: در کشورهای دیگر و در دانشگاه‌های مهم دنیا در کنار استاد، یک استاد دیگر نیز می‌نشیند، اما در ایران همه بحث نظارت را به مچ‌گیری تعبیر می‌کنند.

وی ادامه داد: نیازمند اصلاحات ساختاری هستیم، در همه برنامه‌ها شعار کوچک‌سازی دولت را مطرح کردیم، اما نتیجه آن تورم افسارگسیخته شده است.

معاون اول رئیس‌جمهور افزود: تعدیل‌نیرو در برنامه هفتم 15 درصد آمده است، اما امروز 2500 تا 3 هزار نفر در نهاد ریاست‌جمهوری نیروی مازاد داریم.

عارف با تأکید بر اینکه مازاد نیرو علیه دولت دعوا راه می‌اندازد، اما بیشتر می‌صرفد که در یک ماه کار انقلابی کنیم و بگوییم که در هر دستگاهی این تعداد نیروی مازاد داریم و باید به منزل بروند و آخر ماه حقوقشان را می‌دهیم، گفت: طرح‌های خوبی در مقطعی انجام شد و بنا بود بر اساس شایسته‌گزینی همکاران استفاده شوند، به همین جهت جز بر اساس ضوابط، حتی یک نفر را نپذیرید.

وی با طرح این پرسش که افزایش بهره‌وری را در تمام برنامه‌ها و شعارهای خود اعلام کرده‌ایم، اما کجا رعایت می‌شو؟ گفت: هزینه تولید در ایران که از نظر انرژی ارزان‌تر از دنیاست، از کشورهای دیگر بالاتر است، کجا می‌توانیم در قیمت تمام شده تولید گندم با کشورهای دیگر رقابت کنیم؟

باید در بخش «آی‌تی» جزو 20 کشور دنیا باشیم

معاون اول رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه بهره‌وری برای ما حیثیتی شده است، اظهار کرد: از برنامه سوم بر بهره‌وری تاکید شده است، اما باید تعارفات را کنار بگذاریم، گاهی به خاطر یک شخص، تشکیلات ایجاد می‌کنیم، گاهی یک فرد بیکار می‌شود و سپس به او حکمی می‌دهیم ونهایتاًا شروع به موازی‌کاری می‌کند.

عارف ادامه داد: امروز که تعداد فارغ‌التحصیلان دانشگاهی بیش از نیاز ماست، دیگردانایی محورر بودن یک شعار نیست، بلکه یک الزام است.

وی اضافه کرد: در بخش شاخص توسعه منابع انسانی امروز در میان 192 کشور رتبه ما 78 است، در بخش دولت الکترونیک رتبه 101 را داریم و در منطقه‌ای که قرار بود سال آینده رتبه یک باشیم، الان در جایگاه هشتم هستیم، دلیل آن این است که مرتب خودمان را با گذشته مقایسه می‌کنیم.

معاون اول رئیس‌جمهور اضافه کرد: بخش «آی تی» یک مزیت برای کشور است، سالی 100 هزار فرصت شغلی در این بخش داریم، بنابراین باید در بخش «آی تی» جزو 20 کشور دنیا باشیم.

عارف تأکید کرد: انقلاب ما فرهنگی بود، اما در بخش فساد اداری رتبه کشور 114 است. آن هم در فرهنگی که می‌گوییم اگر یک شاهی پولمان حرام باشد، کل پول ما فاسد است، آیا این شأن کشور ماست؟

در تربیت مدیران میانی خلأ معناداری وجود دارد

وی با بیان اینکه باید معیشت کارمند در حد عرف رعایت شود، اما به دلایلی از آن غفلت کرده‌ایم، اظهار کرد: در برخی مؤسسات بیش از 80 درصد بودجه صرف حقوق می‌شود، اما باز هم شرمنده همکاران هستیم.

معاون اول رئیس‌جمهور به ارزیابی کارکنان به‌صورت جدی و دوره‌ای تأکید و اظهار کرد: درباره تربیت مدیران میانی به بالا، ما نسل اولی‌ها غفلت کرده‌ایم و نسل‌های بعدی را تربیت نکرده‌ایم و الآن خلأ معناداری داریم.

عارف ادامه داد: نسل بعدی‌ها می‌گویند نسل قبلی اجازه نفس‌کشیدن به ما ندادند، راست می‌گویند و حالا هم که می‌خواهیم به آنها کار بدهیم، می‌بینیم رزومه‌ای ندارند.

معاون اول رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: باید هزار مدیر میانی به بالا تربیت شوند و مستقل از دیدگاه مدیران حاکم باشند و گزینشی انتخاب نشوند.

عارف تأکید کرد: باید نیمی از مدیران خانم باشند، وزارت ورزش و جوانان و معاونت زنان ریاست‌جمهوری و بنیاد ملی نخبگان در انتخاب مدیرانی که قرار است تربیت شوند کمک کنند، ایده‌هایی هم برای این منظور داریم، رهبر انقلاب هم تأیید و ابلاغ کرده‌اند.