جمعه 31 فروردین 1403

عبدالحسین کلهری شاعری که زمان خیلی زود برایش سپری شد

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
عبدالحسین کلهری شاعری که زمان خیلی زود برایش سپری شد

دزفول - ایرنا - عبدالحسین کلهری از شاعران برجسته شهرستان گتوند و استان خوزستان است که زمان خیلی زود برایش سپری شد.

به گزارش ایرنا، زنده یاد عبدالحسین کلهری سوم خرداد 1353 خورشیدی در گتوند به دنیا آمد و در سال 1381 در رشته زبان و ادبیات فارسی از دانشگاه پیام نور دزفول فارغ التحصیل شد.

این شاعر برجسته گتوند فعالیت زیادی در عرصه‌های مختلف فرهنگی و هنری داشت و در سال 1382 به همراه برخی دوستان و علاقه‌مندان "انجمن ادبی بامداد" را تشکیل داد.

کلهری در سحرگاه بیست و ششم شهریور 1383 در یک حادثه رانندگی در استان چهار محال بختیاری درگذشت و در زادگاهش گتوند به خاک سپرده شد.

یک استاد دانشگاه و نویسنده کتاب گتوند شهر فراموش شده در گفت و گو با خبرنگار ایرنا به معرفی شخصیت این شاعر پرداخت و گفت: خلاقیت و توانمندی عبدالحسین کلهری هویدا بود به گونه‌ای که پدرش سفارش کرده بود پس از وفاتش به عبدالحسین کمک شود تا آنگونه که باید رشد کند.

محمد امیری افزود: به رغم اینکه این شاعر در مدارس دولتی و با امکانات معمولی درس خواند ولی به خاطر علاقه و استعداد بسیار در اغلب موارد از سرآمدان دوران خود بود.

وی ادامه داد: این شاعر پس از طی دوران ابتدایی در دبستان ولی عصر، راهنمایی در مدرسه شهید بهشتی و متوسطه در دبیرستان شهید رجایی گتوند با تأخیری چند ساله که ناشی از عواملی ناخواسته بود وارد دانشگاه شد تا در رشته زبان و ادبیات فارسی به تحصیلات خود ادامه دهد.

این نویسنده گفت: شاعر و ادیب گتوندی عبدالحسین کلهری مصداق شعر قیصر امین پور "ناگهان چقدر زود دیر می‌شود" بود چراکه زمان خیلی زود برایش سپری شد و رخت به سرای آخرت کشید.

وی با بیان اینکه اینگونه شخصیت‌ها در زمان حیات ناشناخته می‌مانند و پس از مرگ بر آنها آفرین خوانده می‌شود، افزود: کلهری شاعری توانا و از صاحبان ذوق در زمینه‌های مختلف شعری بود و در این میان تسلط ویژه‌ای بر اشعار گویشی و محلی داشت.

نویسنده کتاب گتوند شهر فراموش شده اظهارداشت: عبدالحسین کلهری به اشعار گویشی بسنده نکرد و غزلیاتش در پهنه شعر فارسی در خور و شایسته جایی یافت؛ این شاعر در غزلی عشق و سادگی را لازمه یکدیگر شمرده و انتظار صداقت و یک رویی را که همانا خواسته فطرت انسان است در قالب انتظار از معشوق بیان می‌کند.

وی افزود: شهرستان گتوند به عنوان بخشی از سرزمین جغرافیایی و فرهنگی بختیاری مستعد این است که در زمینه‌های مختلف الگوهایی را به جامعه تحویل دهد و تاکنون چنین بوده است.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه قوم بختیاری به اذعان تاریخ همیشه در تحولات فرهنگی اگر نه پیشگام که همگام بوده است، گفت: قرار گرفتن شهرستان گتوند در کوهپایه و کنار رود کارون، وجود سرزمین بسیار حاصلخیز منطقه عقیلی که باعث انگیزش هر ذوق آماده‌ای می‌گردد و اصالت مردم ساکن این شهرستان موجب شده تا تأثیر جغرافیا را بتوان بر پرورش صاحبان ذوق از جمله قیصر امین‌پور شاعر معاصر و پر آوازه ایرانی دید.

یکی از هنرمندان و فعالان فرهنگی استان خوزستان نیز به خبرنگار ایرنا گفت: 27 شهریور روز شعر و ادب فارسی پیکر پاک کلهری به خاک سپرده شد؛ روزی که قرار بود به همت او و دیگر هنرمندان برنامه ویژه‌ای برگزار شود ولی یک روز قبل از آن در حادثه رانندگی درگذشت.

مجتبی الیاسی گماری با بیان اینکه این شاعر برجسته گتوندی بسیار ساده و زبانزد شهرستان بود، افزود: این شاعر آگاهی کافی از اغلب هنرها داشت و در گتوند که هنوز اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی نداشت، با کمک دیگر هنرمندان برنامه‌های فرهنگی برگزار می‌کرد.

وی ادامه داد: عبدالحسین کلهری سال آخر عمر خود همه را به حضور در برنامه‌های فرهنگی تشویق می‌کرد و رفاقت و همکاری من با او حول محور برنامه‌های فرهنگی هنری شکل گرفت.

این هنرمند اظهارداشت: دیگر شعرا و هنرمندان نیز در آن دوران در انجمن فعالیت می‌کردند اما کلهری یک هنرمند شاخص با روابط زیاد اجتماعی بود.

وی ادامه داد: کلهری در راستای ایجاد پایه‌های شعر و ادب در گتوند با حب و بغض با کسی صحبت نمی‌کرد بلکه مردم را از هر طیف و طایفه در برنامه‌ها و انجمن‌های شهرستان دعوت می‌کرد تا شهروندان سنگرهای هنری را محکم‌تر بگیرند.

این فعال فرهنگی خوزستان گفت: بسیاری از شعرا و هنرمندان شهرستان گتوند با فعالیت در آن دوران و تشویق این شاعر، صاحب سبک شدند و از ظرفیت‌های آن انجمن‌ها استفاده کردند.

وی ادامه داد: دوستداران شعر و ادب بعد از درگذشت این شاعر، آثار او را جمع آوری و چاپ کردند و این آثار به عنوان یادگار عبدالحسین کلهری ثبت و ضبط شدند.

الیاسی گماری با گرامیداشت یاد و خاطره این شاعر گرانقدر گفت: این شاعر چراغ راه بسیاری از شعرا و هنرمندان در این شهرستان بود و با آن وضعیت جسمانی و عشق آتشینی که داشت برای همه الگو شد.

وی با تاکید بر لزوم قدردانی از زحمات و خدمات هنرمندان و تلاشگران عرصه فرهنگ، شعر و ادب افزود: دریغ و افسوس برای شهرستان گتوند که عبدالحسین کلهری را خیلی زود از دست داد.

به گزارش ایرنا، مجموع شعرهایی در قالب غزل، ترانه، رباعی، مثنوی و نو با مضامین عاشقانه، عارفانه، اخلاقی، وطنی و تقدیمی از آثار این شاعر است.

آثاری چون به فرمان تو، باغ وجود، عمارت دل، پیک صبوری، زندگی، مسیح خان شعر، دوراهی عشق، جواب نامردی، گناه آدم، عمر رفته، مدح معلم، اجل و جوانی، شهید بی‌نشان، خاک وطن، کشور، نقره‌داغ، بخت دشمن، گواه عهد، سراب آرزوها، به نام تو و حکایت گتند (گتوند) از سروده‌های زنده یاد عبدالحسین کلهری می‌باشند.

از من به تو عنوان کتاب عبدالحسین کلهری است که در سال 86 توسط انتشارات سراج نور منتشر شد.

به گزارش ایرنا، شهرستان گتوند زادگاه قیصر امین‌پور شاعر معاصر و پرآوازه ایرانی در شمال استان خوزستان واقع شده است.

*س_برچسب‌ها_س*
عبدالحسین کلهری شاعری که زمان خیلی زود برایش سپری شد 2