سه‌شنبه 10 مهر 1403

عدم استفاده از نیروی جوان در تولیدات رسانه‌ای

خبرگزاری خبرنگاران جوان مشاهده در مرجع
عدم استفاده از نیروی جوان در تولیدات رسانه‌ای

نمایش «ابله» به کارگردانی و نویسندگی افشین واعظی است که از 18 شهریور تا 07 مهر در پردیس تئاتر شهرزاد روی صحنه اجرا، نمایش داده می‌شود.

در خلاصه این نمایش آمده است: «خلاصه ندارد. باید تماشا کنید.» ابله نمایشی با هشت بازیگر روایت داستان جوان دانشجویی است که تنها زندگی می‌کند و نویسنده‌ای متوهم به همراه همسرش که ادای روشنفکری دارد و در ادامه خانواده‌های درگیر یک سری تعصبات سنتی و دختر جوانی که درگیر توهمات ذهنی خودش است.

نریمان حیدری اقدم یکی از بازیگران نمایش «ابله» است. وی متولد 1375 تهران است که کارشناسی کارگردانی دارد. حیدری اقدم از سال 93 با کلاس های بازیگری شروع به فعالیت کرد و در سال های بعد با نمایش هایی مثل ماداگاسکار به کارگردانی نوید فرح مرزی، پای سیب با دارچین اضافه، آسید کاظم وارد دنیای حرفه ای تئاتر شد.

حیدری اقدم بازیگر نمایش تئاتری «ابله» درباره این نمایش و نقش خود گفت: نمایش ابله یک نمایش کمدی ایرانی و درعین حال فانتزی است که قصه اهالی یک ساختمان در تهران را روایت می‌کند که به واسطه یک جریان مجبور میشوند ساعتی را در طبقه منفی 1 استخر ساختمان کنار هم باشند. در این نمایش کاراکتر من خسرو رازی است. خسرو یک نویسنده جوان است که به دلیل ماجراهای پیش آمده به اتفاق همسرش آفتاب به طبقه منفی 1 امدند و دچار داستان هایی می‌شوند...

وی در پاسخ به این سوال که چه چیزی باعث شد تا بازی در این نمایش را قبول کنید بیان کرد: فضای متن، نوع قصه گویی و روایتی دارد که خیلی به فضای ذهنی بنده نزدیک است. متن این نمایش متنی است که در عین سرگرمی حرف های مهم و جدیدی برای گفتن دارد و نقش خسرو رازی برای من نقشی چالش بر انگیزی بود؛ به دلیل جزئیات زیاد و ظرافت رفتار و از جهتی چون با نقش های قبلی که بازی کرده بودم متفاوت بود بازی برایم جذاب بود.

نریمان حیدری اقدم درباره ارتباط خود با کاگردان و روند کار عنوان کرد: از نزدیک بودن فضای متن به بنده باید به دوستی چند ساله‌ام با نویسنده و کارگردان نمایش "ابله" افشین واعضی اشاره کنم که فکر می‌کنم درباره ارتباط من با نمایش بی تاثیر نبوده است. دوستی و همکاری ما از سال 98 با نمایش "اکتورز استودیو" شروع شد و بعد نمایش "مشاهیر" و در حال حاظر هم که نمایش "ابله" را کار می‌کنیم. همیشه کار کردن با افشین واعضی برایم جذاب است؛ زیرا او به شدت تابو شکن و خلاقه و خلاف جریان شنا حرکت می‌کند که همین امر باعث شده است تا نوع آور و به دور از کلیشه ها کار کندو

وی از ارتباط تماشاگران با نمایش و نقش خود اینگونه گفت: تا الان که در اواسط اجرا ها هستیم استقبال خوب بوده و بازخورد مثبت کاملا قالب و مشهود است. همچنین مخاطب به خوبی با نمایش ارتباط میگیرد به راحتی با کارکتر ها و داستان نمایش همراه می‌شود.

این بازیگر مسائل بازیگران جوان در تئاتر را اینگونه شرح داد: اگر بخواهم مستقیم راجع به یکی از مشکلاتی که بازیگران جوان و هم نسل من دارند بگویم، عدم استفاده درست و به جای آن‌ها در تولیدات رسانه ای است. زیرا هر ساله تعداد زیادی سریال و فیلم سینمایی تولید می‌شود اما بازیگران جوانی که بیشتر آن‌ها حتی دانشجو های این رشته هستند و سال‌ها است که اجراهای حرفه ای دارند و به حق بازیگران خوبی هم هستند سهم کمی در این فیلم ها و سریال ها دارند. کاش بتوانیم به چرایی این موضوع برسیم.

وی درباره شرایط اجرا و سالن‌های تئاتری گفت: در دنیایی که همه چیز با سرعت در حال مجازی شدن و دیجیتالی شدن با کمک هوش مصنوعی است، شاید تئاتر و هنرهای نمایشی بهانه ای برای در کنار هم بودن باشد و با توسعه و تبلیغ می‌شود این چراغ را روشن نگه داشت. درپایان باید بگویم. آرزومندم که روزی تئاتر و تئاتر دیدن یکی از هنرها و فرهنگ‌های زبان زد ایرانیان در دنیا باشد.

خبرنگار: زهرابالاور