جمعه 31 فروردین 1403

عزیزی: معافیت مالیاتی کمکی به تامین مالی ساخت مسکن نمی‌کند

خبرگزاری دانشجو مشاهده در مرجع
عزیزی: معافیت مالیاتی کمکی به تامین مالی ساخت مسکن نمی‌کند

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، نشست «ارزیابی الگو‌های تامین مالی ساخت مسکن از طریق بازار سرمایه» روز سه شنبه 5 بهمن ماه، با حضور جمعی از اساتید و صاحبنظران و فعالان این حوزه در وزارت امور اقتصادی و دارایی برگزار شد. این نشست، هشتمین پیش نشست تخصصی از هشتمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی بود که در تاریخ 1 اسفند سال جاری با موضوع «مسکن؛ پیشران تولید» برگزار خواهد شد. در این نشست...

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، نشست «ارزیابی الگو‌های تامین مالی ساخت مسکن از طریق بازار سرمایه» روز سه شنبه 5 بهمن ماه، با حضور جمعی از اساتید و صاحبنظران و فعالان این حوزه در وزارت امور اقتصادی و دارایی برگزار شد. این نشست، هشتمین پیش نشست تخصصی از هشتمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی بود که در تاریخ 1 اسفند سال جاری با موضوع «مسکن؛ پیشران تولید» برگزار خواهد شد. در این نشست ابعاد، الزامات و مهم‌ترین مسائل مربوط به تامین مالی پروژه‌های ساخت مسکن از طریق بازار سرمایه مورد بررسی قرار گرفت.

معافیت مالیاتی کمکی به تامین مالی ساخت مسکن نمی‌کند

وحید عزیزی کارشناس حوزه مالیات در این نشست ضمن اشاره به اینکه بخش مسکن امروز عملا معاف از مالیات است، گفت: مجموع مالیات پرداختی بخش مسکن در طول یک سال نزدیک به 8 هزار میلیارد تومان است که کمتر از ارزش یک واحد مسکونی معمولی در شمال تهران است؛ بنابراین معافیت مالیاتی نمی‌تواند ابزار خوبی برای جذب سرمایه‌ها به سمت ساخت مسکن باشد. معافیت مالیاتی زمانی کاربرد دارد که تمامی پایه‌های مالیاتی به شکل کامل در حال اجراست و در چنین شرایطی کم کردن بار یکی از پایه‌های مالیاتی در یک بخش خاص، می‌تواند انگیزه سرمایه‌گذاری در آن بخش ایجاد کند؛ نه در نظام مالیاتی فعلی ما که عملا بخش مسکن معاف از مالیات است. وی افزود: در قوانین فعلی بخش مسکن از جمله قانون جهش تولید مسکن، از ابزار معافیت مالیاتی استفاده شده و عملا هیچ اثری در جذب سرمایه‌ها نداشته است؛ که دلیل آن هم اجرا نشدن قوانین مالیاتی در بخش‌های دیگر است که موجب می‌شود معافیت مالیاتی هیچ کاربردی نداشته باشد؛ بنابراین راهکار جذب سرمایه به بخش مسکن اتفاقا وضع مالیات بر دیگر بخش‌های غیرمولد است. اعطای معافیت مالیاتی بیشتر هیچ کمکی به جذب سرمایه برای ساخت مسکن نمی‌کند؛ بلکه برای این هدف لازم است وضع مالیات بر بخش‌های غیرمولد با شدت بیشتری اعمال شود.

ساخت مال و مراکز تجاری باید متوقف شود

این کارشناس اقتصادی افزود: برخی می‌گویند، چون خانه خالی در کشور وجود دارد، نباید به سمت ساخت گسترده خانه جدید حرکت کنیم، درحالیکه این مسئله صحیح نیست و اتفاقا چنین استدلالی باید درخصوص مراکز تجاری اجرایی شود. درحال حاضر تعداد زیادی مال و مرکز خرید بلا استفاده در کشور وجود دارد که علاوه بر هدر دادن منابعی که می‌توانست در ساخت منازل مسکونی استفاده شود، موجب افزایش قیمت زمین و ملک در اطراف خود شده است و از این جهت نیز مضراتی برای بخش مسکن ایجاد کرده است.

منبع: مسیر اقتصاد