شنبه 8 اردیبهشت 1403

عضویت در مجمع شهرهای جاده ابریشم باعث رونق تعاملات بین المللی می‌شود

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
عضویت در مجمع شهرهای جاده ابریشم باعث رونق تعاملات بین المللی می‌شود

کیش - ایرنا - معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش گفت: پیوستن دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد به مجمع جهانی شهرهای جاده ابریشم فرصتی ارزشمند برای توسعه تعاملات بین المللی در این مناطق است.

به گزارش ایرنا، سعید پورعلی روز پنجشنبه با اشاره به ضرورت توسعه همکاری های بین المللی در مناطق آزاد کشور اظهار داشت: مناطق آزاد کشور می توانند محل برگزاری اتحادیه جامع بین المجالس و مجالس آسیایی باشد.

وی اضافه کرد: در این راستا دفتر همکاری های اکو در جزیره کیش تاسیس شده تا با تقویت تعاملات سهم بسزایی در جذب بازار کشوورهای عضو اکو ایفا کنیم.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان منطقه آزاد افزود: این معاونت با تمرکز بر اهداف نقشه راه کلان مناطق آزاد تجاری - صنعتی کشور در افق 1404 و با محوریت کمک به توانمند سازی فرهنگی اجتماعی و اقتصادی جوامع محلی فعالیت می کند در این راستا برنامه راهبردی سه ساله تدوین کرده است.

وی اظهار یادآور شد: تقویت فرهنگ اسلامی - ایرانی، تعمیق سبک زندگی اسلامی، احیای هنر، ارتقا کیفیت زندگی شهروندی، بهبود بهداشت روحی و روانی، افزایش شاخص های امنیت محیطی، کاهش آسیب های اجتماعی با بهره مندی از ابزار فرهنگ و هنر، اصلاح و استقرار نهاد های آموزشی و پژوهشی، فعال سازی اقتصاد فرهنگ و هنر از مهم ترین اهداف پیش بینی شده در این برنامه است.

پورعلی گفت: افزایش هم گرایی منطقه ای، ملی و اسلامی، پاسداشت ارزش های مشترک قومی، منطقه ای، ملی و دینی و ترویج فرهنگ توسعه دریا پایه با هدف تقویت امنیت اجتماعی و ایجاد نظامات ساحل نشینی از دیگر اهدافی است که در این برنامه راهبردی تدوین شده است.

وی توسعه انسجام اجتماعی، و تقویت فضای وحدت بین شیعیان و اهل سنت در جزیره کیش را از دستاوردهای مهم این منشور راهبردی اعلام کرد و اظهار داشت: ایجاد بستر فعالیت انجمن ها، گروه های مدنی و برگزاری رویداد های منطقه ای و ملی بر مبنای تقویم رویداد ها با محور برنامه های رویدادی ویژه جنوب کشور از دیگر موواردی مورد توجه این برنامه است.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش افزود: نزدیکی میان بدنه بومی و خرده فرهنگ های متنوع جزیره که یک ایران کوچک و مجموعه ای از قومیت های مختلف است اهمیت بسزایی دارد و در این راستا علاوه بر تلاش برای احیای خرده فرهنگ ها، احیاء و حفظ فرهنگ بومی جزیره با تمرکز بر تاریخ و هویت کیش نیز دنبال می شود.

منطقه آزاد کیش شامل جزایر کیش، هندورابی، فارور بزرگ و فارور کوچک است و سازمان منطقه آزاد کیش به عنوان نماینده دولت ماموریت دارد این منطقه به محیطی امن، آرام و پاک، برترین مقصد گردشگری برای خانواده ها، قطب علمی آموزشی تحقیقاتی، الگوی توسعه پایدار با بهره گیری از فن آوری های نوین و مناسب ترین مکان برای سرمایه گذاری در منطقه خلیج فارس تبدیل شود.

ماموریت این سازمان بر اساس طرح جامع 20 ساله مصوب سال 1372 آغاز شده و حضور سالانه حدود 2 میلیون گردشگر داخلی و خارجی و سرمایه گذاران متعدد از نشانه های تحقق این طرح است.

جزیره کیش با 92 کیلومتر مربع مساحت و 42 هزار نفر جمعیت در فاصله 18 کیلومتری سرزمین اصلی و در آب های نیلگون خلیج فارس واقع شده است.

*س_برچسب‌ها_س*