سه‌شنبه 3 مهر 1403

عفونت‌های مقاوم به دارو سالانه جان میلیون‌ها نفر را می‌گیرد

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
عفونت‌های مقاوم به دارو سالانه جان میلیون‌ها نفر را می‌گیرد

تهران - ایرنا - نتایج یک مطالعه بزرگ نشان می‌دهد در سال 2019 میلادی بیش از 1.2 میلیون نفر در سراسر جهان جان خود را بر اثر عفونت ها و باکتری‌های مقاوم به آنتی‌بیوتیک از دست دادند، این تعداد بیش از آمار مرگ و میر سالانه بر اثر ایدز یا مالاریا است.

به گزارش روز شنبه گروه علم و آموزش ایرنا از پایگاه خبری ساینس، در حال حاضر مقاومت به آنتی‌بیوتیک یک تهدید جدید برای سلامت تمام افراد، به ویژه ساکنین کشورهای فقیر به شمار می رود.

مقامات انگلیس به تازگی هشدار دادند که مقاومت ضد میکروبی (AMR) یک پاندمی پنهان است که می‌تواند در پی کووید 19 ظهور کند و تنها راه مقابله با آن، تجویز مسئولانه آنتی‌بیوتیک‌ها است.

برآورد مرگ و میر جهانی ناشی از AMR که در نشریه لنست منتشر شده، بر اساس تجزیه و تحلیل 204 کشور، توسط تیمی از محققان بین‌المللی و به رهبری محققان دانشگاه واشینگتن حاصل شده است.

این تحقیقات نشان می‌دهد که حدود پنج میلیون مرگ در سال 2019 میلادی به دلیل بیماری‌هایی بوده که AMR در آن نقش داشته و 1.2 میلیون مرگ را به طور مستقیم بر اثر مقاومت ضد میکروبی در پی داشته است. در همان سال آمار مرگ و میر ناشی از ایدز 860 هزار و مرگ ناشی از مالاریا 640 هزار گزارش شده است.

بیشتر مرگ و میرهای ناشی از AMR ناشی از عفونت دستگاه تنفسی تحتانی مانند ذات‌الریه و عفونت موجود در جریان خون است که می‌تواند منجر به سپسیس شود. باکتری MRSA، ایکولای و برخی دیگر از باکتری‌ها نیز با سطوح بالای مقاومت دارویی مرتبط هستند.

مطالعات نشان می‌دهد کودکان خردسال بیش از سایرین در معرض خطر قرار دارند و از هر پنج مرگ مرتبط با AMR، یک مورد در کودکان زیر پنج سال دیده می‌شود.

در این مطالعه راهکارهای مختلفی برای مقابله با این معضل ارائه شده است که پیشگیری از ابتلا به انواع عفونت، اطمینان از استفاده مناسب و عاقلانه از آنتی‌بیوتیک‌ها و عرضه آنتی‌بیوتیک‌های جدید از جمله مهمترین موارد آن هستند.

یک برنامه جهانی برای مقابله با مشکل رو به رشد مقاومت در برابر آنتی بیوتیک‌ها و سایر داروهای ضد میکروبی در شصت و هشتمین مجمع جهانی بهداشت در ماه می سال 2015 میلادی تایید شد.

یکی از اهداف اصلی این طرح بهبود آگاهی و درک مقاومت در برابر آنتی بیوتیک از طریق ارتباطات موثر، آموزش و تعلیم است. بر اساس این آمار تا سال 2025 میلادی بیش از 10 میلیون نفر بر اثر این معضل از بین خواهند رفت.

برچسب‌ها