شنبه 14 مهر 1403

عملکرد آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در قبال ایران، سیاسی است

خبرگزاری دانا مشاهده در مرجع
عملکرد آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در قبال ایران، سیاسی است

قنادباشی گفت: متاسفانه عملکرد آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در قبال ایران، بیش از آنکه فنی باشد، سیاسی است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا، جعفر قنادباشی کارشناس مسائل بین‌الملل در گفتگو با خبرنگار یزدرسا، با انتقاد از مواضع اخیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در قبال ایران و سیاسی‌کاری این نهاد، گففت: متاسفانه عملکرد آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در قبال ایران، بیش از آنکه فنی باشد، سیاسی است و این نهاد در سال‌های قبل ثابت کرده که در قبال ایران بیش از آنکه به واقعیت‌ها توجه کند، تابع خواسته‌های سیاسی قدرت‌های بزرگ است.

وی افزود: البته این برای اولین بار نیست که آژانس در انجام وظایف خود بد عمل می‌کند، چرا که قبل از این و در موارد دیگر نیز، این نهاد نشان داده که صلاحیت وظایفی که به عهده گرفته و عنوانی که به آن داده شده، را ندارد؛ مثلا در مواردی شاهد بوده‌ایم که گزارشات قبل اینکه بطور رسمی اعلام شود، به دست صهیونیست‌ها می‌رسید.

تحلیلگر مسائل بین‌الملل اظهار داشت: البته این گزارش های سیاسی قرار نیست در مواضع اصولی ایران تغییری ایجاد کند چرا که ما نشان داده‌ایم که در برابر چنین گزارش‌هایی نگران نخواهیم شد و خط و مشی خود را تغییر نمی‌دهیم.

قنادباشی خاطرنشان کرد: ایران از بابت این رویه غیرمتعارف آژانس بیمی ندارد چرا که قبلا حداکثر فشار غیرقانونی ممکن را علیه ما اعمال کرده‌اند و امروز دیگر فشار بیشتری نمانده که به آن اضافه کنند. لذا حتی اگر قطعنامه جدیدی هم علیه ایران تصویب شود، تأثیری نخواهد داشت و اثر آن بیشتر تبلیغاتی خواهد بود.

وی عنوان کرد: با توجه به تنش‌هایی که بین قدرت‌های حاکم بر شورای امنیت وجود دارد، احتمال تصویب قطعنامه علیه ایران بسیار کم است؛ در واقع روسیه و چین علاقمند نیستند که دیگر اعضای دائمی شورای امنیت در پیشبرد اهداف خود موفق باشند.

انتهای پیام /