یک‌شنبه 16 اردیبهشت 1403

عملکرد اجرای قانون هوای پاک در برخی دستگاه ها صفر است / دستگاه قضایی با ترک فعل ها برخورد کند

خبرگزاری دانا مشاهده در مرجع
عملکرد اجرای قانون هوای پاک در برخی دستگاه ها صفر است / دستگاه قضایی با ترک فعل ها برخورد کند

سلیمی نماینده مردم محلات و دلیجان در مجلس گفت: قانون هوای پاک به‌صورت بسیار کمی اجرایی شده به‌نحوی‌که عملکرد برخی دستگاه‌ها صفر و در بهترین حالت 10 درصد بوده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ علیرضا سلیمی نماینده مردم دلیجان و محلات در گفتگو با دیار آفتاب؛ اظهار داشت: چندین سال است که مجلس قانون هوای پاک را تصویب کرده اما متأسفانه کم‌کاری‌های فروانی از ناحیه دستگاه‌های مختلفی همچون محیط زیست، وزارت نفت و نیرو و شهرداری‌ها در این حوزه وجود دارد.

وی ادامه داد: قانون هوای پاک به‌صورت بسیار کمی اجرایی شده به‌نحوی‌که عملکرد برخی دستگاه‌ها صفر و در برخی دستگاه 3 تا 4 درصد است و بهترین دستگاه‌ها حدود 11 تا 13 درصد که نتیجه‌ی این کم‌کاری این بوده که امسال نسبت به سال قبل تعداد روزهای تعطیل به علت آلودگی هوا 40 درصد افزایش داشته است.

سلیمی گفت: تعطیلی‌ها هم به اقتصاد کشور ضربه می‌زند و هم به روند علمی کشور آسیب‌زده و فرهنگ، اخلاق و زندگی اجتماعی مردم را تحت‌الشعاع قرار داده است از طرفی باعث خسارات فراوانی در حوزه بهداشت و درمان بوده و هزاران نفر به خاطر آلودگی هوا فوت‌شده‌اند.

عضو هیئت‌رئیسه مجلس با تأکید لزوم برخورد با ترک فعل‌ها در حوزه اجرای قانون هوای پاک افزود: باید در این بخش سازمان بازرسی و دستگاه قضایی سریع‌تر ورود پیدا کنند و کسانی که دچار ترک فعل شده‌اند را معرفی کنند.

وی ادامه داد: اینکه دستگاه قضا در این حوزه اقدامی نمی‌کند پذیرفته‌شده نیست چراکه قانون و مسئول مشخص است و میزان عملکردها هم مشخص، آه کشیدن در این حوزه درمان درد نیست و باید دستگاه‌ها را وادار کرد که به وظایف خود عمل کنند.

این نماینده مجلس تصریح کرد: مازوت سوزی، سوخت غیراستاندارد و خودروهای غیراستاندارد و فرسوده زنجیره‌ای است که آلودگی هوا را رقم میزند و اینکه برخی صرفاً روی یک مسئله تأکید می‌کنند و از سایر مسائل را غافل‌اند پذیرفته‌شده نیست و این هم به نوع خود یک فرار است چراکه در برخی از شهرها مسائل چندلایه‌ای هست اما عده‌ای فقط به دنبال این هستند که یک مورد را برجسته کنند.

گفتنی است گزارش دیوان محاسبات که به مناسبت روز هوای پاک، در دی ماه سال1400 انتشار یافت با اشاره به اجرای کامل تنها حدود 10 درصد از احکام این قانون از سال ابلاغ تاکنون (20 حکم از 220 حکم احصا شده) موید عدم اجرای قانون مذکور است.

نمایندگان مجلس در جلسه علنی چهارشنبه 4 خرداد ماه پرونده استنکاف دستگاه‌های اجرایی متولی اجرای قانون هوای پاک را با اکثریت آراء به قوه قضائیه ارجاع دادند.

انتهای پیام /