دوشنبه 23 مهر 1403

عملیات مبارزه با ملخ‌ها در 10 هزار هکتار از اراضی اصفهان آغاز شد

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
عملیات مبارزه با ملخ‌ها در 10 هزار هکتار از اراضی اصفهان آغاز شد

اصفهان - ایرنا - مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت: عملیات ردیابی و مبارزه با ملخ‌های وارد شده به استان، در سطح حدود 10 هزار هکتار از اراضی زراعی و باغی آغاز شد.

منصور شیشه‌فروش روز جمعه در گفت و گو با ایرنا افزود: این ملخ‌ها که در روزهای گذشته وارد استان شده‌اند، بیشتر بومی یا از نوع مراکشی و شکم بادمجانی هستند که برد پرواز زیادی ندارند.

وی اضافه کرد: این حشرات تاکنون در 10 هزار هکتار از اراضی زراعی و باغی استان بویژه در مناطق لنجان، تیران و کرون و میمه ردیابی شده‌اند.

وی با بیان‌اینکه کار مبارزه با آنها شامل ردیابی، پایش، طعمه‌گذاری و سم‌پاشی آغاز شده است، اظهارداشت: با اقدام‌های به موقع، ملخ‌ها تاکنون خسارت چندانی به مزارع و باغ‌های استان وارد نکرده‌اند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان همچنین با اشاره به مبارزه با سن غلات در حدود 34 هزار هکتار از اراضی کشت گندم و جو آبی استان خاطرنشان کرد: اقدام‌های لازم مانند پیش‌آگاهی، آموزش و کنترل در این زمینه انجام شده است.

سن غلات مهمترین آفت گندم و جو در ایران و جهان است. خسارت این حشره به‌صورت کمی (کاهش میزان محصول گندم و جو) و کیفی (کاهش کیفیت گندم برای آرد و نان) پدیدار می‌شود.

شیشه‌فروش از اقدام‌های صورت گرفته برای مبارزه شیمیایی با علف‌های هرز در 46 هزار هکتار از اراضی استان خبر داد.

وی با اشاره به بارندگی‌های دیروز در شرق و جنوب اصفهان گفت: هشدار به موقع در باره این بارندگی‌ها باعث شد تا ستادهای مدیریت بحران در شهرستان‌ها آماده باشند و سیلاب تلفات جانی نداشته باشد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با بیان‌اینکه بیشترین بارندگی در 24 ساعت اخیر در شهرضا با 21 میلی‌متر و پس از آن کبوترآباد و دهاقان ثبت شد، اظهارداشت: این بارش‌ها به فعال شدن برخی از رودخانه‌های فصلی شهرضا، راه افتادن سیلاب، آبگرفتگی تعدادی از واحدهای مسکونی و وارد شدن خسارت به برخی از راه‌ها و تاسیسات منجر شد.

شیشه‌فروش یادآور شد: برخی از خانه‌های روستایی با هشدارهای به موقع و قبل از رسیدن سیلاب، تخلیه و برخی از جاده‌ها مسدود شدند.

وی افزود: در شرق اصفهان از جمله در جرقویه علیا و دهستان رامشه نیز سیلاب راه افتاد و برخی از واحدهای مسکونی دچار آبگرفتگی شدند و حدود 30 راس دام نیز آسیب دیدند.

روز چهارشنبه سی و یکم اردیبهشت بارش شدید باران همراه با رعد و برق، صاعقه و تگرگ، وزش باد شدید و وقوع توفان محلی در جنوب شرق، جنوب، جنوب غرب و مرکز استان رخ داد که به آبگرفتگی برخی از معابر عمومی، وقوع رواناب و جاری شدن سیلاب محلی انجامید.

*س_برچسب‌ها_س*