شنبه 29 اردیبهشت 1403

«غدیر» عید اهل آسمان و جشن زمینی‌ها

خبرگزاری اکو نیوز مشاهده در مرجع
«غدیر» عید اهل آسمان و جشن زمینی‌ها

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران از قزوین، «غدیر خم» نام برکه‌ای کوچک و ناحیه‌ای میان مکه و مدینه است که بر اساس روایات اسلامی حضرت محمد (ص) در 18 ذی‌الحجه سال 10 هجری قمری امام علی علیه السلام را «مولای» مؤمنان اعلام کرد که سالروز این واقعه در میان شیعیان به عید غدیر شهرت دارد.

اهمیت و گرامیداشت این روز به دلیل انتخاب و معرفی حضرت علی بن ابیطالب (ع) به عنوان وصی و جانشین بلافصل حضرت محمد (ص) است چرا که امامت را به وجود آورد و ادامه راه رسالت بود. واقعه غدیر خم، نقش سرنوشت سازی در تعیین مسیر آینده اسلام داشته و دارد.

«غدیر» روز اکمال دین، اتمام نعمت و موجب خشنودی خداست؛ روز بزرگ، روز گشایش و روز تکامل است؛ غدیر، نه تاریخ است، نه جغرافیا و نه روایت، بلکه ولایت است و عید غدیر بزرگترین عید شیعیان است که باید باشکوه گرامی و بزرگ داشته شود.

با قبول «غدیر» هدایت حاصل می‌شود 

حجت الاسلام علی عباسی استاد حوزه و دانشگاه در گفت و گو با خبرنگار فارس در قزوین با بیان اینکه غدیر یک فرهنگ و مربوط به هدایت بشر است و با قبول غدیر هدایت حاصل می‌شود و غفلت از آن مایه گمراهی است، اظهار کرد: پیامبر اکرم در غدیر مقدماتی فراهم کردند تا طبق آن مقدمات، امام را نصب کنند و باید گفت انتخاب امام علی علیه السلام به عنوان جانشین پیامبر، انتخاباتی نبوده بلکه انتصابی بوده و خدای متعال معصوم را می‌شناسد و از عصمت درونی امام باخبر است. به همین دلیل خدای متعال امام علی علیه السلام را به رسول خود برای بشر با مقدمات در غدیر برای انتصاب معرفی کرد.

وی به تشریح فرازهایی از خطبه غدیریه پرداخت و افزود: در فراز نخست پیامبر اکرم به توحید اشاره و حمد و ثنای خداوند کردند و صفات خدا را برشمردند که بیانگر این بود، انتصاب امام علی علیه السلام با انتصابات دیگر متفاوت بوده و در راستای بندگی خدا تحقق یافته است.

این استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه پیامبر در فراز دوم خطبه غدیر به عبودیت خداوند اقرار کردند، اظهار کرد: عبد خدا باید مطیع خدا باشد و اینکه یک ولی وقتی توسط خدا نصب شد به اقتضای عبد بودن، بقیه باید بپذیرند. در فراز سوم پیامبر به آیه 67 سوره مبارکه مائده یَا أَیُهَا الرَسُولُ بَلِغ مَا أُنزِلَ اِلَیکَ مِن رَبِکَ وَاِن لَم تَفعَل فَمَا بَلَغتَ رِسَالَتَهُ وَاللَهُ یَعصِمُکَ مِنَ النَاسِ اِنَ اللَهَ لَا یَهدِی القَومَ الکَافِرِین، اشاره کردند که بیانگر این است، امامت را معادل رسالت قرار داده و اگر پیامبر، امام علی علیه السلام را نصب نمی‌کرد رسالت ایشان هیچ بوده و زحمات بی‌بدیل ایشان بی فایده بوده است.

عباسی ادامه داد: در فراز چهارم خطبه غدیریه آمده است منافقین و انسان‌های ضعیف الایمان فراوان بودند و ممکن بود شورش و فتنه کنند که خدا حفظ پیامبر اکرم (ص) را ضمانت کرد. در فراز پنجم مخاطب پیامبر عموم مردم بودند و فراوان کلمه معاشر الناس ای مردم استفاده شده یعنی درد عمومی جامعه با امامت دوا می‌شود و برای قشر خاصی نیست بلکه امامت برای کل بشر است.

وی اضافه کرد: در فراز ششم آمده در غدیر پیام حضرت جبرئیل سه مرتبه بر من نازل شد و به پیامبر فرمود ماموریت الهی را انجام دهد. در فراز هفتم خلافت امام علی علیه السلام بیان شد و اینکه پیامبر فرمودند، علی بن ابیطالب برادر، وصی و جانشین من بر امت است و همانند هارون نسبت به موسی است.

البته در فراز هشتم خطبه غدیر ولایت امام علی علیه السلام مطرح شده که پیامبر آیه ولایت آیه 55 سوره مبارکه مائده اِنَمَا وَلِیُکُمُ اللَهُ وَرَسُولُهُ وَالَذِینَ آمَنُوا الَذِینَ یُقِیمُونَ الصَلَاهَ وَیُؤتُونَ الزَکَاهَ وَهُم رَاکِعُونَ را قرائت فرمودند که تصریح بر ولایت امام علی علیه السلام دارد.

این استاد حوزه و دانشگاه بیان کرد: در فراز نهم خطبه غدیر بیان شده به قدری قضیه بحرانی بوده و منافقین و ضعیف الایمان‌ها صف کشیده بودند که پیامبر از حضرت جبرئیل درخواست کردند از این قضیه استعفا دهد و آن را اعلام نکند که بیانگر این بوده حساسیت بحث امامت از اول بوده و پیامبر چنین درخواستی را داشته و اهمیت امامت را می‌رساند و معلوم می شود چقدر دشمنان در برابر این مسئله موضع گرفتند.

انکار ولایت قابل بخشش نیست

عباسی اذعان کرد: اینکه در فراز دهم پیامبر اسلام فرمودند که این آخرین دیدار من است، کنایه بر این است که امام و جانشین من در بین شما امام علی علیه السلام است و منظور پیامبر فقط محبت امام نبوده بلکه پذیرش و قبول امامت این امام همام بوده است.

وی اذعان کرد: پیامبر در فراز یازدهم فرمودند، امام علی علیه السلام اولین امام بعد از من و سپس فرزندان و ذریه او تا روز قیامت امام هستند تا شما خدا و رسول خدا را ملاقات کنید که بیانگر صاحب اختیار بودن امام و سلسله امامت است. در فراز دوازدهم پیامبر فرمودند همه علوم را که خدا در اختیار من قرار داده را در اختیار امام علی علیه السلام که امام متقین است قرار داده‌ام یعنی امام علی علیه السلام با این علم می‌تواند امامت کند.

این استاد حوزه و دانشگاه گفت: در فراز سیزدهم پیامبر حضرت علی علیه السلام را محور قرار داده و فرمودند: از او دوری نکنید، جدا نشوید، ولایت او را کنار نگذارید چرا که علی علیه السلام هدایت به حق و عمل به حق می‌کند، اوست که باطل را از بین می‌برد و نهی از باطل می‌کند و از سرزنش هیچ سرزنش کننده در راه خدا ابایی ندارد. در فراز چهاردهم پیامبر اسلام فرمودند که امام علی علیه السلام سبقت گیرنده در ایمان است چرا که اولین شخص ایمان آورنده به من امام علی علیه السلام، اولین عبادت کننده و اولین ایثارگر بوده است.

طبق اذعان عباسی، در فراز پانزدهم پیامبر فرمودند، ای مردم شما علی را برتر بدانید که وظایف ما را مشخص می‌کند و وظیفه بشر این است که امام را بپذیرد که در فراز شانزدهم پیامبر فرمودند، ای مردم امام از جانب خداست نباید انکارش کنید چرا که انکارش قابل بخشش نیست و دچار عذاب شدید الهی می‌شوید.

وی اصل امامت را لازمه جامعه بشری دانست و تصریح کرد: تا زمانی که امامان معصوم حضور دارند نصب وجود دارد و بعد از امام دوازدهم که از بین امت غایب شدند نصب حاکمیت باید ادامه یابد چرا که نمی شود بشر بدون تکلیف، حاکم و امام بماند و علمای فقیه، مجتهد، الهی، مدبر و مدیر به عنوان جانشین ائمه علیهم السلام و نایب امام مطرح هستند و ادامه امامت محسوب می شود.

این استاد حوزه و دانشگاه امامت را از ضروریات برای بشر و برای همه زمان‌ها دانست و گفت: قبول ولایت و ادامه آن در قالب ولایت فقیه برای بشریت یک ضرورت است چرا که همیشه امامت که ادامه رسالت است تا روز قیامت باید نسل به نسل تبلیغ و بیان شود تا جامعه گمراه نشود.

جامعه اسلامی بدون غدیر ابتر است

حجت الاسلام روح الله محمدی مسوول خانه اندیشه ولایت استان قزوین نیز در گفت و گو با خبرنگار فارس در قزوین اظهار کرد: از 150 سال قبل از میلاد پیامبر اسلام (ص) یهودیان تلاش کرده بودند که پیامبر به دنیا نیاید و چندین بار قصد ترور رسول خدا را داشتند.

وی افزود: یهودیان با پروژه نفوذ در مسلمانان ولایت را تغییر دادند، خلافت را غصب و فضای نامناسبی بین مسلمانان ایجاد کردند. پیامبر اکرم برای اینکه حجت را تمام کند و می دانست نفوذ یهودیان جدی است، در غدیر حجاج را جمع کرد به کسانی عبور کرده بودند گفتند بازگردید و منتظر ماندند تا کسانی که عقب مانده اند برسند تا فرمان الهی را اعلام کنند و در غدیر از همه برای ولایت امام علی علیه السلام بیعت گرفتند.

این مسوول ادامه داد: سالیان سال دهه ولایت و امامت در لوگوی گوشه تلویزیون، برگزاری همایش و جشن خلاصه شده اما به صورت جدی علت نامگذاری دهه ولایت و امامت تبیین نشده و در خصوص آن بحث صورت نگرفته است چرا که قربان تا غدیر، مسئله ای عمیق و امری حیاتی است و جزو مبانی دین ماست که متاسفانه به نحو احسن به آن پرداخته نشده است.

مسوول خانه اندیشه ولایت استان قزوین بیان کرد: علت اینکه به حضرت ابراهیم علیه السلام بعد از موفقیت در آزمون الهی از سوی خدا فرمان رسید خانه کعبه را بسازد این بود که به مقام امامت رسیده بود.

محمدی افزود: اگر غدیر را زنده نگه می داشتیم و راحت از کنار آن عبور نمی کردیم، یهود ظلم و خیانت نمی کرد و از بالادستی دستور نمی گرفت که 12 جانشین پیامبر اسلام (ص) که در تورات هم آمده را به شهادت برساند.

وی اضافه کرد: اگر بخواهیم از مهدویت، عاشورا، حکومت و جامعه اسلامی و امام که مسئله ای کاملا سیاسی است، سخن بگوییم منهای غدیر ابتر است.

این مسوول ادامه داد: پیام غدیر برای تمام عالم اعم از مسلمانان و غیرمسلمانان این است که جامعه الهی، جامعه ای است که منهای ولایت قابل مذیرش نیست و در قرآن کریم هم بر این مهم تاکید شده یعنی مسئله ولایت را نمی توانیم منکر شویم و در طول تاریخ ثابت شده ایران چون ولی فقیه دارد و ولایت پذیرفته شده به رغم فشارها و تحریم ها و تهدیدها در موفقیت ها تاثیرگذار بوده و حتی دشمنان هم به این موضوع اذعان دارند.

به گزارش فارس، رسول خدا (ص) فرمود: «روز غدیر خم، برترین عیدهای امت من است و آن روزی است که خداوند بزرگ دستور داد برادرم، علی بن ابیطالب را به عنوان پرچمدار (و فرمانده) امتم منصوب کنم، تا بعد از من مردم به دست او هدایت شوند، و آن روزی است که خداوند در آن روز دین را تکمیل، و نعمت را بر امت من تمام کرد و اسلام را دین آنان قرار داد» که باید گفت عید غدیر، عید اهل آسمان و جشن زمینی هاست و باید هر کار نیکی از دستمان بر می آید در این روز انجام دهیم.

«غدیر» عید اهل آسمان و جشن زمینی‌ها 2
«غدیر» عید اهل آسمان و جشن زمینی‌ها 3
«غدیر» عید اهل آسمان و جشن زمینی‌ها 4