جمعه 28 اردیبهشت 1403

غلامرضا محمدی: عاشق کشتی بودم برگشتم

وب‌گاه ورزش سه مشاهده در مرجع
غلامرضا محمدی: عاشق کشتی بودم برگشتم

غلامرضا محمدی در بازگشت دوباره به دنیای مربیگری، به عنوان سرمربی تیم کشتی آزاد جوانان و مدیر تیم های پایه این رشته معرفی شد و کار خود را از روز شنبه هجدهم آذر 1402 آغاز خواهد کرد.

به گزارش ورزش سه، غلامرضا محمدی به عنوان کشتی گیر دو مدال نقره و دو مدال برنز قهرمانی جهان را بر گردن آویخته اما در عرصه مربیگری به عنوان یکی از عنوان دارترین مربیان تاریخ ورزش ملی و اول ایران در دنیا، به حساب می آید.

کشتی آزاد ایران با سرمربیگری غلام محمدی در المپیک 2020 توکیو موفق شد یک نقره و برنز را از شش وزن به افتخارات خود اضافه کند اما در چهار دوره رقابتهای قهرمانی جهان که او عنوان سرمربیگری تیم ملی را بر عهده داشته، چهار مدال طلا، چهار نقره و پنج برنز برای کشتی ایران به دست آمده که آمار مطلوبی به حساب می آید.

نکته جالب اینکه رقابتهای کشتی قهرمانی سالهای 2009، 2010 و 2011 جهان به ترتیب در دانمارک، روسیه و ترکیه در هفت وزن و در 2019 قزاقستان که محمدی سرمربی تیم ملی کشتی آزاد ایران بوده در 10 وزن برگزار شد.

همچنین غلامرضا محمدی در سال 2018 به عنوان سرمربی، تیم نوجوانان کشتی آزاد را بعد از 22 سال خارج از ایران به مقام قهرمانی رساند.

غلام محمدی که برای اولین بار در تاریخ کشتی ایران به عنوان سرمربی تیم آزاد جوانان انتخاب شده، پیش از این به غیر از تیم ملی بزرگسالان، دو بار سرمربیگری نوجوانان را تجربه کرده و در آن مقطع باعث جهش فوق العاده کشتی گیران بنام و عنوان داری در تیم های پایه، مثل امیرحسین زارع، رحمان عموزاد، امیرمحمد یزدانی و محمد نخودی برای این روزهای کشتی ایران شده است.

غلامرضا محمدی در گفت و گوی اختصاصی با ورزش سه از دلایل قبول کردن مسئولیت سرمربیگری تیم آزاد جوانان و مدیریت فنی تیم های پایه ی این رشته سخن به میان آورد در حالیکه آخرین حضور او در سرمربیگری المپیک 2020 توکیوست.

هر کسی که در المپیک سرمربی تیمی باشد بعید است در بازگشت به عنوان مربی، مسئولیت تیم های پایه را قبول کند، بعد از دو سال خورده ای کنار بودن با سرمربیگری تیم جوانان و مدیریت تیم های پایه ی آزاد به کشتی برگشتی

هر وقت که کشتی نیاز داشته باشد، آمده ام. من عاشق این کار هستم، جایگاهی مثل مدیر فنی تیم های پایه در ورزش از نگاه من مقدس است. از کار با بچه های این سرزمین لذت می برم و آن را مسئولیت بسیار سنگینی می دانم. هر جایی که کشتی نیاز داشته است و نیاز بوده خالصانه دوست داشته ام کمک کنم. از همین شنبه ی در پیش هم کار را حرفه ای، برنامه ریزی شده و هدفمند آغاز خواهم کرد.

یکبار نوجوانان ایران را زمان ریاست رسول خادم در فدراسیون کشتی آنهم خارج از ایران قهرمان دنیا کردی، هدفت در این دوره از بازگشت به عنوان سرمربی جوانان و مدیر تیم های پایه ی آزاد چیست؟

هدف ساختن نسلی برازنده و تأثیر گذار برای آینده ی کشتی این مملکت است. نباید زنجیره ی انتقال درست استعدادهای شاخص و بچه هایی که می توانند در آینده و سطح بزرگسالان قهرمان برجسته ای شوند قطع شود. نباید کشتی گیران شاخص بین تیم های رده های سنی و بزرگسالان گم شوند.

این نگاه ستودنی است، در ورزش و رشته های مختلف بارها شاهد بوده ایم از چهره های شاخص در سطوح پایه هیچ خبری در تیم های ملی بزرگسالان نیست و این موضوع یکی از ضعف های بزرگ ورزش ما در ایران محسوب می شود

آمده ام آینده ی خوبی برای کشتی ایران بسازم اما برای این کار نیاز به کمک همه دارم. مربیان سازنده سراسر کشور، اهالی رسانه، فدراسیون و خانواده ها، همه باید کمک کنند تا با هم موفق شویم. هر کسی که کشتی را دوست دارد باید کمک کند و ما را دعا.

سوال آخر، به عنوان مدیر فنی تیم های پایه آیا در کادر فنی تیم های نونهالان و نوجوانان تغییری ایجاد می کنی؟

حسن طهماسبی و بهنام احسان پور به عنوان سرمربیان تیم های نونهالان و نوجوانان شاگردهای خود من بوده اند. کارشان را خیلی خوب انجام داده اند و می دهند. همه ی ما کنار هم قرار خواهیم گرفت و از سرمربیان و کادر فنی نونهالان و نوجوانان حمایت می کنم. هیچ تغییری در کار نخواهد بود و نیست.

افتخارات غلامرضا محمدی به عنوان کشتی گیر

قهرمانی 1993 جهان قهرمانی 1994 جهان قهرمانی 1995 جهان قهرمانی 1998 جهان

افتخارات غلامرضا محمدی به عنوان سرمربی

المپیک 2020 حسن یزدانی المپیک 2029 امیرحسین زارع قهرمانی 2009 جهان مهدی تقوی قهرمانی 2009 جهان فردین معصومی قهرمانی 2009 جهان صادق گودرزی قهرمانی 2010 جهان صادق گودرزی قهرمانی 2010 جهان مراد محمدی قهرمانی 2011 جهان رضا یزدانی قهرمانی 2011 جهان مهدی تقوی قهرمانی 2011 جهان صادق گودرزی قهرمانی 2011 جهان حسن رحیمی قهرمانی 2019 جهان حسن یزدانی

قهرمانی 2019 جهان علیرضا کریمی قهرمانی 2019 جهان بهنام احسان پور قهرمانی 2019 جهان یونس امامی 2018 کشتی آزاد نوجوانان ایران در کرواسی

پوریا تابان

غلامرضا محمدی: عاشق کشتی بودم برگشتم 2
غلامرضا محمدی: عاشق کشتی بودم برگشتم 3