شنبه 29 اردیبهشت 1403

فارغ‌التحصیلان مهارت‌محور دانشگاه‌ها؛ مردان رزم جهاد مبارزه با بیکاری

خبرگزاری فارس مشاهده در مرجع
فارغ‌التحصیلان مهارت‌محور دانشگاه‌ها؛ مردان رزم جهاد مبارزه با بیکاری

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس، فرزند کلاس اولی دارد و می‌گوید: «روش‌های درسی تغییر کرده و دیگر مثل زمان ما نیست»؛ می‌پرسم: مگر روش‌های جدید به چه صورت است؟ می‌گوید: بیشتر دروس به صورت عملی است و دانش آموزان کمتر مشق می‌نویسند و درس تئوری می‌خوانند؛ می‌گوید: قرار است فعالیت‌های یادگیری به صورت تمرینی و مهارت آموزی برای دانش آموزان انجام شود.

با شنیدن صحبت‌هایش به یاد تأکید مقام معظم رهبری درباره مهارت‌محوری در آموزش می‌افتم که بارها فرمودند: «ایران بزرگ امروز بیش از هر زمان دیگر به کار و کارآفرینی نیاز دارد تا همچون عقابی تیز پرواز، در فضای پیشرفت و آبادانی و افتخار اوج گیرد.»

و چه خوب است که این روزها مسوولان نیز بر این امر تأکید داشته و آموزش در سطوح و مقاطع مختلف به سمت مهارت محوری می‌رود.

کارشناسان آموزشی نیز بر این باورند که نیاز سیستم آموزشی حرکت به سمت مهارت محوری است و حتی حلقه گمشده اشتغال‌زایی نیز یادگیری مهارت در مدارس و دانشگاه است.

در حال حاضر در کشور ما 2-3 هزار شغل وجود دارد که با توجه به وجود 8 هزار شغل در دنیا هنوز با حد ایده‌آل فاصله داریم و این کمبود باید در دانشگاه‌ها و در سرفصل دروس جبران شود.

با توجه به اینکه تحقق 70 درصد اهداف اقتصادی هر کشور به دست تکنسین‌هاست، ما هم ناگزیر هستیم تا به سمت مهارت محوری در دانشگاه‌ها برویم چرا که امروز هیچ کس بدون مهارت کاری را نمی‌تواند انجام دهد.

* لزوم تربیت دانشجو بر مبنای نیاز بازار کار و صنعت

کارشناسان نیز بر این اعتقاد هستند که دانشگاه‌ها باید به سمت مهارت محوری بروند و از دنیای تئوری فاصله بگیرند.

در این زمینه با مهدی گلشنی عضو هیأت علمی دانشگاه صنعتی شریف گفت‌وگو کردیم، گلشنی معتقد است: ارائه دروس به صورت عملی در دانشگاه‌ها لازم الاجراست چرا که دانشجویان باید آنچه در کتاب‌ها نوشته شده است را به صورت عملی ببینند.

وی می‌گوید: البته در حال حاضر دانشگاه‌های ما حتی دانشگاه‌های فنی ما نیز با مهارت محوری فاصله دارند و باید این روند اصلاح شود.

محمد نریمانی‌راد رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد یادگار امام خمینی (ره) نیز با بیان اینکه این واحد دانشگاهی به سمت مهارت محوری حرکت کرده است، می‌گوید: در نظام آموزشی ما تئوری محوری غالب بوده است اما ما باید به سمت مهارت محوری حرکت کنیم چرا که یک فارغ التحصیل دانشگاه اگر با مهارت از دانشگاه خارج نشود نمی‌تواند وارد بازار کار شده و اشتغال آفرینی کند. بنابراین دانشجویان باید به جای مدرک گرایی فارغ التحصیلان مهارت بیاموزند و راهی بازار کار شوند.

عرفان خسرویان رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای هم معتقد است: دانشگاه فنی و حرفه‌ای مهارت محوری را در دستور کار دارد و در حال حاضر فارغ التحصیلان این دانشگاه ضریب نفوذ بالایی در بازار کار دارند اما به طور کلی باید دانشگاه‌های دیگر نیز به سمت تربیت دانشجو بر مبنای نیاز بازار کار و صنعت بروند.

براساس گفته حسین بلندی رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی، دانشجویان این دانشگاه نیز مسائل تئوری و عملی را یاد می‌گیرند تا وارد میدان کار شوند و پاسخگوی نیاز کشور باشند.

به گزارش فارس، البته خبر خوش این است که در حال حاضر سیاست وزارت علوم تحقیقات و فناوری به سمت مهارت محوری است و تمام دانشگاه‌ها باید به این سمت حرکت کنند.

قاسم عموعابدینی معاون آموزشی وزیر علوم در این باره می‌گوید: با توجه به تعداد صندلی‌های خالی در دانشگاه‌های تئوری محور مشخص شده که نسل جدید به مهارت آموزی و اشتغال آفرینی اقبال بیشتری نشان می‌دهند.

محمدعلی زلفی‌گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری بر ترویج مهارت محوری در دانشگاه‌ها تأکید بسیاری دارد و می‌گوید: محتوای دروس دانشگاه‌ها باید بر مبنای مهارت محوری باشد چرا که باید حلقه‌های اتصال دانش و صنعت به یکدیگر متصل شود و این امر از طریق مهارت محوری در دانشگاه‌ها میسر می‌شود.

به گزارش فارس، فرهنگ سازی برای ترویج مهارت محوری در میان دانشجویان انجام شده و این مسأله از اقبال خوش دانشجویان به سمت دانشگاه‌های فنی مشخص است، بنابراین در حال حاضر آنچه باید با قوت و سرعت بیشتری صورت گیرد، بازنگری سرفصل دروس برمبنای مهارت محوری و اجرای آن در دانشگاه‌هاست.

پایان پیام /

شما می توانید این مطلب را ویرایش نمایید

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

وزارت علوم تحقیقات و فناوری

مهارت محوری اشتغال فنی و حرفه ای این خبر توسط افراد زیر ویرایش شده است
فارغ‌التحصیلان مهارت‌محور دانشگاه‌ها؛ مردان رزم جهاد مبارزه با بیکاری 2
فارغ‌التحصیلان مهارت‌محور دانشگاه‌ها؛ مردان رزم جهاد مبارزه با بیکاری 3
فارغ‌التحصیلان مهارت‌محور دانشگاه‌ها؛ مردان رزم جهاد مبارزه با بیکاری 4