شنبه 14 مهر 1403

فایننشال تایمز: ذخایر ارزی عربستان به‌دلیل ولخرجی‌های خارجی کاهش یافت

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
فایننشال تایمز: ذخایر ارزی عربستان به‌دلیل ولخرجی‌های خارجی کاهش یافت

لندن - ایرنا - نشریه «فایننشال تایمز» گزارش داد که ذخایر ارزی عربستان در ماه آوریل گذشته 21 میلیارد دلار دیگر کاهش یافته تا ریاض در ادامه ولخرجی‌های اخیر خود در حوزه سرمایه‌گذاری‌های خارجی و بهره‌بردن از آشفتگی اخیر بازارهای جهان، میلیاردها دلار از صندوق ثروت ملی این کشور برداشت کند.

بر اساس گزارش امروز (دوشنبه) این نشریه، میزان ذخایر ارزی عربستان برای دومین ماه متوالی (مارس و آوریل) کاهش یافته و از 726 میلیارد دلار به 444 میلیارد دلار رسیده است.

این کاهش پس از آن صورت گرفت که «محمد الجدعان» وزیر دارایی عربستان جمعه گذشته از انتقال 40 میلیارد دلار به صندوق سرمایه‌گذاری عمومی این کشور خبر داد تا برای خرید سهام کمپانی‌های آمریکایی و اروپایی از جمله «فیسبوک، بوئینگ و بانک سیتی‌گروپ» آمریکا و شرکت «بریتیش پترولیوم» هزینه شود.

این در حالی است که به نوشته فایننشال تایمز، عربستان به عنوان بزرگترین صادرکننده نفت جهان به دلیل فروپاشی قیمت نفت و آشفتگی بازار طلای سیاه، با فشار بی‌سابقه مالی در ده سال گذشته روبرو است.

این نشریه انگلیسی به نقل از تحلیل‌گری که به نام وی اشاره نکرده، نوشت: دست‌برد زدن به ذخایر ملی که بازگشت آن چندان مشخص نیست، بازی پرخطری است. کارشناسان اقتصادی هم پیش‌بینی می‌کنند که خاندان سعودی برای ادامه حیات خود نیاز دارد که سطح ذخایر ارزی را بالاتر از 300 میلیارد دلار حفظ کند.

وزیر دارایی عربستان گفته که سود ناشی از سرمایه‌گذاری‌های صندوق ملی در صورت نیاز برای حمایت از بودجه دولت مورد استفاده قرار خواهد گرفت. وی افزود که صندوق ثروت ملی عربستان در حال سرمایه‌گذاری روی «طیفی از فرصت‌هایی است که همزمان با شرایط فعلی بازارهای مالی جهان، نمایان شده اند».

با این حال «جان اسفکیاناکیس» تحلیل‌گر سیاسی دانشگاه «کمبریج» انگلیس، با اشاره به بحران بازارهای جهانی نسبت به بازگشت سرمایه عربستان ابراز تردید کرد. وی افزود: کاهش ذخایر ارزی همواره یک موضوع نگران کننده، به ویژه برای کشوری مانند عربستان است که به لحاظ اقتصادی با وضعیت دشواری روبرو است.

*س_برچسب‌ها_س*