یک‌شنبه 8 مهر 1403

اقتصادی وب‌گاه فرارو

اقتصادی وب‌گاه فرارو

عدد گاز وارداتی که 4/5 میلیون مترمکعب در روز است، توان پوشش مصرف در استان‌های شمالی را ندارد. چراکه فقط در استان گیلان روزانه 18میلیون مترمکعب گاز در شبکه خانگی مصرف می‌شود. این ناترازی سبب شده تعطیلی ادارات استان گیلان در روز‌های پنج‌شنبه در دستور بررسی قرار گیرد و در گام نخست تعطیلی ادارات در روز اول دی‌ماه اجرایی شد تا اثرات این تصمیم در میزان مصرف سنجیده شود.

بورس اوراق بهادار تهران طی معاملات روز شنبه که اولین روز معاملات فصل زمستان بود، با رشد قابل‌توجه قیمت‌ها و در نهایت نماگر‌های بازار همراه بود. به طوری که شاخص کل بورس روز گذشته 79/ 2‌درصد افزایش یافت و تا ارتفاع یک میلیون و 538‌هزار واحد صعود کرد. علاوه بر این شاخص هموزن با رشد 37/ 2 درصدی رنگ سبز را از آن خود کرد.

سه متغیر نرخ رشد اقتصادی، نرخ تورم و درآمد سرانه در کنار یکدیگر می‌توانند تصویر جامعی از وضعیت رفاهی جامعه ارائه کنند. در اینکه افزایش تورم کاهنده رفاه مردم جامعه است و افزایش رشد اقتصادی شرط لازم (شرط کافی توزیع متناسب عواید حاصل از رشد است) افزایش رفاه آنهاست، شکی نیست.

طبق برآورد یکی از نمایندگان، درآمد‌های مالیاتی در بودجه1401 حدود 527هزار میلیارد تومان ذکر شده بود که این رقم احتمالا در بودجه1402 و براساس پیشنهاد سازمان امور مالیاتی به رقم 800هزار میلیارد تومان افزایش خواهد یافت. به نظر می‌رسد این اقدام برای جبران کمبود درآمد‌ها است.

طی این سال‌ها آنچه در کشور رخ داده، این است که بیش از آنکه بخش تولید رشد کند، بخش‌های نامولد مثل سفته بازی، سوداگری، خرید و فروش زمین و مسکن و ارز و طلا و امثال این‌ها رشد کرده‌اند؛ بنابراین مادامی که این وضعیت در اقتصاد ایران تصحیح نشود، قطعا در کنار کاهش ارزش پول ملی، شاهد از بین رفتن قدرت خرید مردم و حتی نابودی کامل طبقه متوسط جامعه خواهیم بود

«یکی از نتایج منفی شدن سرمایه‌گذاری، کاهش رشد اقتصادی در کشور است. علاوه بر این روی درآمد سرانه، اشتغال و... هم تاثیر می‌گذارند. یعنی عملا این روند منفی سرمایه‌گذاری، بر تمامی شاخص‌های اقتصاد خرد و کلان تاثیر می‌گذارد. وقتی می‌گویم بر اقتصاد خرد و سفره مردم تاثیر دارد به این معنی است که شما تصور کنید برخی واحد‌های تولید روغن خوراکی، تعطیل کنند؛ بنابراین میزان تولید و عرضه در بازار کاهش...

دریافت بازخورد از دیگران می‌تواند ناخوشایند، ناامید‌کننده یا حتی آزاردهنده باشد. شاید افرادی که بازخورد می‌دهند همه جنبه‌ها و واقعیت‌های یک موضوع را در نظر گرفته باشند یا بازخورد خود را طوری بیان می‌کنند که گویی بیشتر از شما می‌دانند. صرف نظر از سطح دانش آنها، جست‌وجو، دریافت و ادغام بازخورد از تمام سطوح سازمانتان برای دستیابی به دیدگاه وسیع‌تر مهم است.

عباس شاکری، رییس سابق دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه در نشستی که در فرهنگستان علوم برگزار شده بود گفته است؛ 85 درصد از نقدینگی مربوط به سپرده‌های پس‌انداز مدت‌دار است و 74 درصد از این سپرده‌ها مربوط به یک درصد از سپرده‌گذاران می‌شود. البته پیش از این ادعا و در سال 1395 نیز غلامرضا مصباحی‌مقدم، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در یک برنامه تلویزیونی اعلام کرده بود که 80 درصد سپرده‌های بانکی متعلق...

شبکه‌های اجتماعی، یکی از حوزه‌های بازاریابی دیجیتال هستند که همواره دستخوش تحولات بوده و پیش‌بینی می‌کنیم که در سال 2023 نیز، تغییرات چشمگیری را تجربه کنند. برند‌ها باید با این تحولات همگام شوند تا بتوانند حضوری فعال در این شبکه‌ها داشته و از پلتفرم‌ها به شکلی موثر استفاده کنند.

سخنگوی اقتصادی دولت از موافقت هیات وزیران با رشد 20 درصد میانگین حقوق کارمندان دولت در سال آینده خبر داد.

وزیر اقتصاد و دارایی گفت: واقعیت این است که ما با یک نبرد دیجیتال مواجه هستیم، این‌گونه نیست که جلوی کشتی‌های ما را بگیرند بلکه در یک نبرد دیجیتال از طریق شناسایی تراکنش‌ها صرفاً سوار بر اطلاعات ردوبدل شدن دیتا‌ها هستند، حتی در عرصه داخلی نیز با چالش مواجه هستیم، در مسائل ارزی کشور شبکه‌های جدید سفته‌بازان هجوم می‌آورند و برای مقابله با این تهدید‌های دیجیتال و آفندی که در حوزه دیجیتال...

سطح زندگی در فقیرترین کشور‌های جهان، با نرخ‌های رشد جاری که دارند، سرانجام به آمریکا خواهد رسید‌اما به حدود 700 سال‌زمان نیاز دارد، اما اگر بتوانیم علل جهش اقتصادی کره‌جنوبی را شناسایی کنیم، خواهیم توانست چنین معجزه‌ای را به امری عادی تبدیل کنیم و شاهد کشور‌های بیشتری باشیم که طی چند دهه و نه چند قرن همانند کره‌جنوبی خودشان را همپای کشور‌های توسعه یافته کنند.

شاپرک با انتشار نامه‌ای از پرداخت‌یارها خواست در اولین فرصت از دامنه دات کام به دامنه دات آی آر بروند. این تصمیم شاپرک، با شوک کسب‌وکارهای حوزه پرداخت‌یاری همراه شد.

اقتصاد چین در سه فصل اول سال فقط سه درصد رشد کرد. بسیاری از اقتصاددانان انتظار دارند که این نرخ برای کل سال در همان نرخ و بسیار کمتر از هدف رسمی حدود 5.5 درصد باقی بماند. پیش‌بینی رشد تولید ناخالص داخلی سه ماهه چهارم با توجه به باد‌های مخالف کوتاه‌مدت، منفی چهار درصد در سه ماهه کاهش دارد که پیش‌بینی کل سال ما را به 2.6 درصد کاهش می‌دهد.

براساس گزارش بانک جهانی از سال 2000 میلادی فقیرترین کشورهای جهان بیش‌ترین سهم از درآمدهای صادراتی خود را صرف پرداخت خدمات بدهی به کشورهای ثروتمند کرده‌اند و ریسک‌های مرتبط با بدهی در اقتصادهای با درآمد کم و متوسط نیز در حال افزایش است.

اثر حذف ارز 4200 تومانی یا به قول دولت «جراحی اقتصادی» آنقدر ترسناک بوده که حالا رکورد تورم تاریخ در بخش خوراکی شکسته شده است. تورم خوراکی‌ها، 6 ماه پس از این «جراحی» حالا به 67.5 درصد در آبان‌ماه رسیده؛ عددی که در تاریخ ایران پس از جنگ جهانی دوم بی‌سابقه است.