یک‌شنبه 8 مهر 1403

اقتصادی وب‌گاه فرارو

اقتصادی وب‌گاه فرارو

یک کارشناس اقتصادی گفت: در عمل با تورم، مردم فقیر را فقیرتر می‌کنند و ثروتمندان را ثروتمندتر. تورم یک نوع مالیات از فقرا به نفع اغنیا است و این شکاف طبقاتی را بسیار بدتر می‌کند از آنچه الان هستیم.

توییتر قصد دارد قیمت اشتراک توییتر بلو برای کاربران آیفون را از هفت دلار و 99 سنت به 11 دلار افزایش دهد.

درحالی‌که تورم مسکن در کل شهر تهران در ماهی که گذشت 8/ 6 درصد بوده است، بر اساس تازه‌ترین گزارش بانک مرکزی میانگین قیمت مسکن در پنج منطقه واقع در نیمه شمالی شهر شامل مناطق یک تا پنج در معاملات آبان امسال 8 درصد بوده است. همچنین در مناطق واقع در نیمه جنوبی شهر تهران شامل مناطق 9 تا 20 میانگین قیمت در معاملات صورت‌گرفته طی آبان ماه 5/ 6 درصد بوده که به تغییرات میانگین شهر نزدیک‌تر است.

با گذشت حدود سه ماه از ابلاغ آیین‌نامه واردات خودرو، به نظر می‌رسد دولت به تدریج از شرط‌و‌شروط ورود خارجی‌ها که در آیین‌نامه یا در قوانین دیگر بر آن تاکید شده در حال عقب‌نشینی است. در همین راستا روز یکشنبه، هیات وزیران مصوبه‌ای داشت که مطابق آن الزام خودرو‌های وارداتی با استاندارد یورو5 و یورو6 و رعایت استاندارد روز اروپا حذف شد.

«سیلیکون ولی» پر است از قصه آدم‌های موفق، اما داستان «ساسان گودرزی» به هیچ‌وجه یک داستان معمولی نیست. او که متولد تهران است، در کودکی با خانواده‌اش به ایالات‌متحده مهاجرت کرد. در کمتر از شش ماه، پدرش از دنیا رفت و برادران بزرگ‌ترش ناچار بودند راهی برای حمایت مالی خانواده پیدا کنند. ساسان که در آن زمان فقط 9 سال داشت می‌گوید نه تنها ناچار به یادگیری یک زبان جدید و فرهنگ غریبه شد، بلکه...

سید احسان خاندوزی طی این احکام «سید اکبر موسوی داور» و «سید مهدی رمضانی» را به ترتیب به عنوان رئیس و عضو هیأت عالی نظارت سازمان حسابرسی به مدت دو سال منصوب کرد.

جهش 3 میلیون تومانی قیمت یک مترمربع زیربنای مسکونی فقط در طول یک ماه نشان می‌دهد که انتظارات تورمی به بازار مسکن سرایت کرده و همزمان با التهاب بازار‌های موازی، بخش مسکن نیز از فضای تورم عمومی کشور جا نمانده است.

توافق هسته‌ای آمریکا با هند یک توافق استراتژیک مربوط به سال 2002 بوده است. خیلی قبل‌تر از توافق خط لوله صلح این توافق مورد بحث بوده است. در عین حال که تحریم آمریکا مشکل ایجاد می‌کند، می‌بینیم که روسیه به‌رغم اینکه تحریم شده، ولی فعالیت‌های گازپروم و لوک‌اویل هنوز متوقف نشده است. همین الان بحث ایجاد سقف قیمت نفت روسیه مطرح شده و معنای آن این است که مجاز است نفت‌اش را بفروشد. به نظر می‌رسد...

هلند سالانه 4 میلیون گاو، 13 میلیون خوک و 104 میلیون مرغ پرورش می‌دهد و بزرگ‌ترین صادرکننده گوشت اروپاست. همچنین سبزیجات بیشتر کشور‌های اروپای غربی را تامین می‌کند. این کشور نزدیک به 10 هزار هکتار گلخانه برای کشت محصول دارد. این گلخانه‌ها که آب و کود کمتری مصرف می‌کنند، میزان محصولی را که در کشاورزی سنتی به حدود 10 هکتار زمین نیاز دارد، در یک هکتار رشد می‌دهند.

متاسفانه تجربه نشان داده است که ماشین اقتصاد ما دچار نقص فنی بزرگی است که با تغییر قطعات قابل تعمیر نیست. لذا باید به تعویض آن همت گماشت و ماشین کارآمدی را جایگزین کرد. به طور مثال با افزایش دستمزدها در اقتصاد تورمی، قدرت خرید نه تنها اصلاح نمی‌شود بلکه در تله مارپیچ دستمزد تورم می‌افتد و افزایش دستمزد در کوره تورم حاصله ذوب می‌شود. زیرا متغیرهای اقتصادی زنجیروار به یکدیگر مرتبطند و...

«در مجموع این‌ها را گفتم تا بگویم که ما تا پیش از دوماه اخیر در حوزه اشتغال با مشکلات بسیار زیادی مواجه بودیم و عملاً حالا این اتفاقات اخیر و فیلترینگ شرایط را به مراتب بدتر کرده است. البته من معتقدم که این عدد 10 میلیون درست نیست. زیرا ما به طور کلی 23 تا 24 میلیون شاغل داریم و این عدد غیرممکن است که درست باشد، اما فکر می‌کنم درست این است که بگوییم فیلترینگ روی شرایط کاری حدود 10 میلیون...

رئیس سازمان برنامه و بودجه از پرداخت پاداش خدمت بازنشستگان از 9 آذرماه خبر داد و گفت: هر دستگاهی اسامی را بفرستد، پرداخت‌هایشان را انجام می‌دهیم.

کشور‌های اتحادیه اروپا روزهاست بر سر جزئیات مکانیزم سقف قیمت که هدف آن کاهش درآمد روسیه از فروش نفت و همزمان جلوگیری از وارد شدن شوک عرضه در بازار‌های جهانی نفت از آغاز اجرای تحریم اتحادیه اروپا علیه نفت روسیه در پنجم در دسامبر است، در کشمکش هستند.

حقانی‌نسب کارشناس بازار سهام با اشاره به اینکه تنها عاملی که می تواند در کوتاه مدت بورس را در یک مسیر رو به رشد قرار دارد، اجرای قانون مالیات بر عایدی سرمایه است، ادامه داد: طی چند ماه اخیر مدام مسئولان دولت و مجلس اعلام کردند این قانون به تصویب خواهد رسید، اما تاکنون متاسفانه این موضوع محقق نشده، از سویی اگر از فعالیت‌های سوداگرانه و سفته بازانه در بازارهای مسکن، خودرو، طلا ارز، سکه...

رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به اینکه منابع ارزی ما رو به بهبود است، گفت: وضعیت ما مستمرا بهبود می‌یابد. در آبان ماه نسبت به مهرماه، فروش‌های نفتی ما رشد بسیار قابل توجهی داشته است. حجم عرضه‌های ما در بازار نیما نسبت به گذشته گسترش پیدا کرده است و پیش‌بینی می‌کنیم وضعیت مطلوبی در تامین منابع ارزی در ماه‌های آینده داشته باشیم.

«با عرضه خودرو در بورس کالا قیمت به صورت واقعی و رقابتی و بر اساس میزان عرضه و تقاضا کشف خواهد شد که این موضوع برای مشتریان و هم برای خودروسازان مهم است، زیرا از یک سو، خریداران خودرو را در بورس کالا با قیمت کمتری نسبت به قیمتی که الان در بازار آزاد هست، می‌توانند بخرند و در سوی دیگر خودروسازان نیز محصولات خود را با قیمت بالاتری نسبت به قیمت‌گذاری دستوری به فروش خواهند رساند.»