پنج‌شنبه 13 اردیبهشت 1403

اقتصادی وب‌گاه فرارو

اقتصادی وب‌گاه فرارو

خودرو و نیرومحرکه طی 10ماه1402 با ثبت ارزش وارداتی 8میلیارد و 134میلیون دلار صدرنشین واردات کالا‌های صنعتی به کشور بوده است. این در شرایطی است که سهمیه ارزی واردات خودرو 120میلیون دلار معادل یک‌ونیم درصد کل ارز تخصیصی به این حوزه است. آخرین آمار منتشرشده از تجارت خارجی، حکایت از آن دارد که بیشترین ارز مصرفی در حوزه خودرو و نیرومحرکه به خودروسازان مونتاژی که تولیدکنندگان محصولات چینی...

وزیر اقتصاد، گفت: با توجه به گزارشات سال 2022 میلادی، ایران در رتبه سوم کشور‌های اسلامی بر اساس شاخص‌های مالی اسلامی قرار دارد.

یکی از مهم‌ترین دلایل عدم اقبال به بازار سرمایه و کلاس دارایی مالی را می‌توان در موضوع افزایش تنش‌های منطقه‌ای و مسائل ژئوپلیتیک موجود که منجر به تشدید سطح ریسک سیستماتیک و افزایش صرف ریسک بازار از محل ریسک‌های درگیری نظامی و مختل شدن زنجیره تامین و حمل و نقل در منطقه شده است جست‌وجو کرد که در حال حاضر خوشبختانه از سطح این تنش‌ها در مقایسه با ماه‌های گذشته تاحدودی کاسته شده و همچنین...

با توجه به آمار‌های وزارت کار، ثروتمندترین استان کشور، بدون هیچ رقیبی، استان تهران است.

در ایران، اثر نرخ ارز بر تورم بسیط‌تر از کشور‌های پیشرفته است، از همین رو است که سیاستگذار پولی نمی‌تواند بدون توجه به آن، هدف تورمی خود را دنبال کند.

یک اقتصاددان، گفت: بعید است افزایش دستمزد به اندازه‌ای باشد که به افزایش نقدینگی و بالا رفتن تورم منجر شود.

در همین امسال است که حقوق و دستمزد سال آینده آنان باید تغییر کند تا سطح زندگی آنان تاحدی حفظ شود. به علاوه حقوق و دستمزدبگیران حدود 55درصد کل شاغلان کشور هستند، چگونه می‌توان آنان را نادیده گرفت؟ اگر در سال جاری بیش از 5درصد رشد اقتصادی داشته‌ایم، پس چرا باید دریافتی حقوق و مزدبگیران در سال آینده نسبت به سال جاری و به قیمت ثابت و ارزش و قدرت خرید آن کمتر شود؟ این رفتار به لحاظ منطقی...

شورای عالی کار با دستور کار گزارش کمیته مزد سه شنبه 15 اسفند تشکیل جلسه می‌دهد.

با تمرکز کلیه امور کارمندان بازنشسته در سازمان بازنشستگی کشوری، پرداخت حقوق کارمندان بازنشسته از طریق این سازمان انجام خواهد شد. همچنین صندوق بازنشستگی کشوری در آینده به کارمندان بازنشسته و شاغل کشور وام مسکن و سایر وام‌های ضروری خواهد داد.

به نظر می‌رسد این گسست اقتصادی جهانی تاکنون به نفع ایالات متحده بوده است؛ قطع عرضه گاز روسیه باعث افزایش شدید قیمت انرژی و تورم در اروپا شد و در عین حال تقاضای اروپا برای گاز طبیعی مایع آمریکا را افزایش داد.

برخی معتقدند تمدید شدن طرح فجرانه در دو ماه اسفند و فروردین به این معناست که دولت این یارانه 220 هزار تومانی را در حقیقت به عنوان عیدی سال جدید هم در نظر گرفته و خبر از عیدی نقدی نخواهد بود. در واقع طرح فجرانه هم عیدی سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و هم عیدی نوروزی دولت به مردم است.

به نظر می‌رسد آنچه در اقتصاد ایران به‌عنوان اصل قرار گرفته، نه اقتصاد بازار بلکه اقتصاد صف است. سیاستگذار عموما در بازار‌های مختلف، قیمت بازار را قبول ندارد و سعی می‌کند نرخ ترجیحی خود را به بازار دیکته کند که نتیجه آن ایجاد صف‌های بزرگ برای متقاضیان است.

«با فشار صاحبان سرمایه، گواهی 30 درصدی سپرده منتشر کردند. چون روزشمار است این گواهی در واقع 34.5 درصد محاسبه می‌شود. بانک مرکزی این مبنا را برای بهره قبول کرده و به این معنا خواهد بود که شما در بازار با 50 درصد هم نمی‌توانید تامین مالی کنید. وقتی با 50 درصد نمی‌توانید تامین مالی کنید، به معنای این است که هزینه تمام شده بسیاری از فعالیت‌هایی که انجام می‌شود به شدت افزایش پیدا خواهد کرد...

صندوق بین المللی پول اعلام کرد که چشم‌انداز رشد و فعالیت‌های اقتصادی در جهان ضعیف است.

بر اساس آمار گمرک از تجارت خارجی کشور، در 11 ماهه سال جاری حجم تجارت خارجی کشور (مجموع صادرات و واردات) با احتساب صادرات نفت خام و خدمات فنی و مهندسی به 138 میلیارد و 840 میلیون دلار رسیده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 2.7 درصد افزایش داشته است.

استاد کارآفرینی و توسعه اقتصادی در دانشگاه اوکلاهاما، گفت: رشد بالای نقدینگی، کسری بودجه چشمگیر دولت و تغییرات نرخ اسمی ارز به عنوان عوامل عمومی ایجادکننده تورم اقصاد ایران، مطرح هستند.