دوشنبه 9 مهر 1403

اقتصادی وب‌گاه فرارو

اقتصادی وب‌گاه فرارو

عضو هیات نمایندگان کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی گفت: در شرایط کنونی هرچند تهاتر یک دستاورد نیست و روشی برای رفع بحران است، اما با این روش توانسته‌ایم مبادلات اقتصادی داشته و در مقابل تحریم قد علم کنیم، ما در لیست سیاه FATF هستیم و به شیوه تهاتر می‌توانیم از این تحریم عبور کنیم و مشکلات مربوط به FATF را دور بزنیم. در هر حال تهاتر در فرهنگ اقتصادی ما جا افتاده و از این مسیر برخی کالا‌های...

رییس کل اسبق بانک مرکزی نسبت به آثار منفی نرخ بهره 30 درصدی، قیمت گذاری دستوری و برداشت‌های متعدد از بورس و تداوم اختلاف 17 هزار تومانی دلار نیما و بازار هشدار داد.

بانک مرکزی با اعلام رشد 27 درصدی تسهیلات بانک‌ها در 10 ماهه نخست امسال خبر داد که سهم خانوار‌ها به 20.1 درصد رسیده است. افزایش سهم خانوار‌ها از کل وام پرداختی توسط بانک‌ها یکی از برنامه‌های دولت سیزدهم بود.

تورم سالانه تولیدکننده در دی‌ماه در سه بخش صنعت، معدن و برق به ترتیب 9/31، 47 و 8/45 درصد بوده است. با وجود آنکه بانک مرکزی سیاست‌های انقباضی برای جلوگیری از افزایش نقدینگی در پیش گرفت، اما هنوز تورم در بخش تولید به سطح قابل‌تحملی نرسیده است. به‌عبارتی از یک‌سو بانک مرکزی جلوی ورود سرمایه به تولید را گرفته تا تورم کنترل شود و از سوی دیگر با عدم توفیق در کنترل مطلوب تورم، باعث تحمیل...

دولت اعلام کرده تورم 40 درصد است و همین حدود را برای سال آینده نیز برآورد کرده‌اند، اما با برآورد‌هایی که انجام داده‌ایم به نظر من تورم چه‌بسا، 60 درصد یا بیشتر باشد؛ به‌ویژه با شرایطی که درحال‌حاضر داریم. به‌هرحال تورم هم میانگین 300 یا 400 قلم کالاست و برای مردم بیشتر آن بخش حس می‌شود که سبد کالایی‌شان را تشکیل می‌دهد.

بر اساس مصوبه مجلس، دولت و دستگاه‌های موضوع ماده پنج قانون مدیریت خدمات کشوری مصوب هشتم مهرماه 1386 از جمله بانک مرکزی مجاز هستند 13 میلیارد و 600 میلیون یورو را برای واردات صرفا کالا‌های اساسی کشاورزی، دارو، مواد اولیه آن و تجهیزات مصرفی پزشکی به تخصیص، فروش، تهاتر یا مبادله منابع ارزی حاصل از صادرات نفت، گاز و میعانات گازی، به نرخ ترجیحی اقدام کنند.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی اعلام کرد: هیچ سیاست جدیدی اعلام نشده و شرایط مانند گذشته است. وی اظهار کرد: از تابستان تا الان روال بدین شکل است که در هربار سوخت‌گیری امکان دریافت بیش از 40 لیتر وجود ندارد. این موضوع جدیدی نیست و از تابستان روال در کل کشور به همین شکل بوده است.

بر اساس آخرین اخبار منتشر شده یارانه کمک معیشتی مرحله 156 مربوط به بهمن ماه 1402 به حساب همه سرپرستان خانوار دهک‌های اول تا سوم در سراسر کشور واریز و از ساعت 24 روز 25 بهمن ماه قابل برداشت است.

سازمان امور مالیاتی کشور درخصوص بخشودگی جرایم مالیاتی، ابلاغیه جدیدی صادر کرد.

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: طرح درمان رایگان کودکان زیر 7 سال در معاونت حقوقی ریاست جمهوری در حال بررسی نهایی است و هنوز این بخشنامه به سراسر کشور ابلاغ نشده است.

وزیر اقتصاد، گفت: هدف مهار تورم کشور در کوتاه‌مدت مستلزم ثبات در بازار ارز است و هر گونه نوسان در بازار ارز این تحقق این هدف را مشکل خواهد کرد.

متقاضیان استفاده از کالابرگ الکترونیکی می‌توانند با مراجعه به فروشگاه‌های طرف قرارداد شبکه ملی اعتبار (210 هزار فروشگاه خُرد و فروشگاه‌های زنجیره‌ای و فروشگاه‌های اینترنتی) نسبت به خرید اقلام اساسی اقدام کنند.

یکی از بیراهه‌هایی که دولت در آن قرار دارد، مسئله بودجه است. بخش قابل توجهی از بودجه، هزینه‌های زائد و موازی است که در سال‌های گذشته که درامد‌های نفتی خوب بود توسط برخی افراد و نهاد‌های بانفوذ و امثالهم به بودجه افزوده شده بود. دولت باید تلاش کند این بار‌های اضافی را اندک اندک از دوش خود برداشته و کسری بودجه را کم کند.

اوراق خزانه با توجه به سود بیشتری که نسبت به سپرده‌های بانکی دارند، می‌توانند به‌عنوان بخشی از دارایی سرمایه‌گذار، ریسک سبد دارایی را کاهش دهند.

استفاده از یارانه برای خرید کالا‌های اساسی سلیقه‌ای است و اجباری وجود ندارد.

تاکنون 553.3 همت از بدهی‌های دولت روحانی توسط دولت رییسی تسویه شده است.