دوشنبه 9 مهر 1403

اقتصادی وب‌گاه فرارو

اقتصادی وب‌گاه فرارو

در جریان بررسی لایحه بودجه 1403 نمایندگان مجلس با هدف رونق کسب و کار‌های اینترنتی در بستر سکو (پلتفرم)‌های داخلی، مالیات کسب و کار‌های اشخاص حقیقی که تا پایان سال 1402 پرونده مالیاتی نداشتند را مطابق بند (ت) تبصره 11 مشمول نرخ صفر کردند.

بی‌تفاوتی اقتصاد جهانی نسبت به مشکلات کنونی زیاد هم عجیب به نظر نمی‌رسد؛ پس از شوک‌های زیادی که در سال‌های اخیر به اقتصاد دنیا وارد شده، گویی دنیا دیگر حساسیت خود به بحران‌ها را از دست داده است.

معاملات مسکن شهر تهران در اولین ماه از فصل زمستان با خیز معاملاتی و افزایش خفیف قیمت همراه شد. در حالی که هنوز آمار رسمی مربوط به تحولات بازار مسکن شهر تهران مطابق با روال هر ماه از سوی بانک مرکزی منتشر نشده است، اما دیروز، مرکز آمار ایران «جزئیات تحولات بازار معاملات مسکن تهران در ماه اول زمستان» را منتشر کرد.

تازه‌ترین گزارش رسمی مرکز آمار نشان می‌دهد که در دی ماه امسال متوسط قیمت آپارتمان‌های مسکونی فروش رفته در شهر تهران از متری 80 میلیون تومان فراتر رفته است. اما مرکز آمار ایران می‌گوید در یک بازه یکساله، میزان تورم مسکن 11 درصد کاهش پیدا کرده است. مرکز آمار در آخرین گزارش خود از دو شاخص برای بررسی وضعیت بازار مسکن در تهران استفاده کرده است. یکی از این شاخص‌ها، متوسط قیمت است که به دو...

روز گذشته وزیر اقتصاد از ادامه نیافتن انتشار اوراق گواهی خاص با نرخ سود 30درصدی برای ماه‌های آینده خبر داد. بررسی روند انتشار این گواهی‌ها که با استقبال بالایی از سوی سپرده‌گذاران روبه‌رو شد، نشان می‌دهد نیازی نیست سیاستگذار این سیاست را به‌طور دائمی اجرا کند، بلکه در صورت نیاز می‌تواند از آن استفاده کند تا ضمن دستیابی به اهداف خود و تامین مالی، سمت‌وسوی بازار‌ها را تغییر دهد.

مهم‌ترین ابزار اقتصادی برای مقایسه کشور‌های مختلف، تولید ناخالص داخلی است. این شاخص ارزش بازاری کالا‌ها و خدمات تولید‌شده طی یک سال در هر اقتصاد را اندازه‌گیری می‌کند و این قابلیت را به ناظران می‌دهد تا بتوانند از نظر میزان تولیدات، کشور‌های مختلف را تقسیم‌بندی کنند.

رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: ایران دارای نوزدهمین اقتصاد دنیا از نظر تولید ناخالص داخلی با معیار (شاخص قدرت خرید) شد.

هادی طحان نظیف سخنگوی شورای نگهبان سرنوشت نهایی متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان را اعلام کرد.

وزیر اقتصاد، گفت: انتشار اوراق گواهی خاص با نرخ سود مذکور، سیاست موقت بانک مرکزی است و تا سقف مشخصی عرضه می‌شود.

در پی حمله نظامی روسیه به اوکراین، دولت آلمان در سپتامبر سال 2022، کسب و کار روس‌نفت در آلمان، از جمله سهام 54.17 درصدی این شرکت روسی در پالایشگاه شودت برلین را تحت یک به اصطلاح قیمومت قرار داد. مدت این سرپرستی، در مارس منقضی می‌شود.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: قانون همسان‌سازی حقوق بازنشستگان تا 90 درصد حقوق شاغلان در مجلس شورای اسلامی تصویب شده است که باید ظرف سه سال اجرایی شود که از سال آینده اجرایی می‌شود.

وزیر دارایی آلمان در مصاحبه با بلومبرگ گفته ما در حال فقیرتر شدن هستیم، زیرا رشدی نداریم. / کارخانه‌های بزرگ صنعتی آلمان یک به یک در حال تعطیلی یا کاهش قابل توجه تولید و اخراج کارگران هستند.

طرح اصلاح و تغییر فرآیند‌های صدور کارت بازرگانی در اتاق‌های سراسر کشور عملیاتی شده و هم‌زمان از فرآیند برگزاری آزمون الکترونیکی جهت اخذ کارت بازرگانی در این اتاق‌ها، نیز رونمایی شد.

حقوق سربازان تا قبل از ورود مجلس به مطالبات سربازان 450 هزار تومان بود، اما با پیگیری‌های انجام شده در قریب به 3 سال گذشته، میانگین دریافتی سربازان 12 برابر شده و میزان دریافتی سربازان متاهل به حداقل دریافتی کارمندان رسیده است.

مدیرکل فرهنگی، اجتماعی سازمان تأمین‌اجتماعی با بیان اینکه مبلغ وام اعطایی به بازنشستگان در سال گذشته 12 میلیون تومان بود گفت: در سال جاری این تسهیلات به 20 میلیون تومان افزایش یافت که نیاز به معرفی ضامن هم ندارد و بازنشستگان بدون مراجعه حضوری می‌توانند درخواست خود را ارائه دهند. در سال جاری تاکنون 230 هزار فقره وام به بازنشستگان اختصاص یافته و تلاش می‌کنیم این تسهیلات تا پایان سال به...