دوشنبه 9 مهر 1403

اقتصادی وب‌گاه فرارو

اقتصادی وب‌گاه فرارو

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، گفت: سال آینده همچنان پرداخت یارانه ادامه خواهد داشت و کار خوبی که دولت در این زمینه انجام داد طرحی تحت عنوان طرح فجرانه بود که از دهه فجر امسال آغاز و به مدت سه ماه یعنی تا 17 اردیبهشت‌ماه ادامه خواهد داشت.

رئیس سازمان برنامه و بودجه، گفت: معافیت مالیاتی سود سپرده‌های بانکی، بدون هیچگونه تغییری در سال آینده ادامه خواهد یافت.

دولت از ابتدای سال‌جاری، تاکنون در مجموع بیش از 111 هزار میلیارد تومان از طریق انتشار اوراق نقدی تامین مالی کرده است.

اخیرا رئیس کل بانک مرکزی از کنترل نرخ رشد نقدینگی خبر داده است، اما تجربه نشان می‌دهد، نرخ رشد نقدینگی کشور در بازه‌های زمانی مختلف دستخوش تغییر می‌شود. کامران ندری، اقتصاددان و استاد دانشگاه در این باره به فرارو گفت: «باید تحولات بنیادینی در عرصه سیاست گذاری‌های اقتصادی، نهاد‌های اقتصادی و عرصه مدیریت کشور رخ دهد؛ اما این تغییرات هزینه دارد و گروه‌های اقلیت و ذینفعی که از شرایط موجود...

رئیس فدرال‌رزرو از 6ماه خوب برای وضعیت تورم اعلام رضایت کرد و پیش‌بینی کرد که این روند ادامه پیدا کند. با این حال او گفت: «باید صادق بود؛ شرایط اقتصادی خوب است.»

طی سال‌های گذشته سیاست پرداخت ارز ترجیحی در ابتدا و تخصیص کالابرگ الکترونیکی در انتهای زنجیره با هدف حفظ قدرت خرید مردم و کاهش قیمت کالا‌های اساسی اتخاذ شده است. این دو سیاست باعث می‌شود بخش قابل‌توجهی از منابع ارزی صرف ثابت نگه داشتن قیمت ارز ترجیحی و افزایش مبلغ یارانه‌ها شود.

بلومبرگ طی گزارشی تایید نشده از صدور خدمات بیمه برای کشتی حامل نفت ایران توسط شرکتی در نیویورک خبر داد که نشان دهنده شکست آمریکا در همراه کردن حتی شرکت‌های آمریکایی با خود در تحریم ایران است.

آمار و ارقام صنعت گاز کشور نشان دهنده ناترازی فزاینده گاز است. میزان ناترازی پاز کشور در سال 1401 در فصول سرد به 315 میلیون متر مکعب رسیده که رقمی نگران کننده محسوب می‌شود. نصرالله زارعی در این خصوص به فرارو گفت: «ناترازی برایند و ماحصل وضعیت مصرف و تولید است. ناترازی‌ها در قالب کسری در نتیجه افزایش افسار گسیخته مصرف سوخت است. از سوی دیگر در بخش سرمایه گذاری و تولید، بیش از یک دهه است...

رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور اخیرا گفته که بهتر است به جای اتکا به درامد‌های نفتی به درامد‌های مالیاتی اتکا کرد، گرچه او در بخشی از سخنان خود تاکید کرده که باید از افرادی که ثروتمند محسوب می‌شوند بیشتر مالیات گرفت، اما سخنان وی با منتقدانی رو به رو است که می‌گویند وقتی نفت داریم چرا باید مالیات بالا داده شود. دکتر حسین راغفر اقتصاددان در این باره به فرارو گفت سیستم مالیاتی کشور...

براساس گزارش شاخص مدیران خرید کل اقتصاد در جهان در ماه ژانویه 2024 عدد این شاخص به 50 رسید که نسبت به ماه دسامبر 2023 این عدد یک رتبه افزایش داشته است.

در راستای تحول سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی در دولت، تکلیف 67 هزار میلیارد تومان اموال منقول در انبار‌های دولت مشخص شد.

طرح فجرانه یارانه از دیروز آغاز شده است و تا 17 اردیبهشت سال آینده ادامه دارد.

وزیر نفت سابق می‌گفت نمی‌توانیم دیگر نفت بفروشیم، اما ما گفتیم این کار شدنی است. ما فضا و بازار و میدان را مهیا کردیم تا وزارت نفت بتواند به راحتی نفت بفروشد. اکنون ما می‌گوییم اگر تا دو ونیم میلیون بشکه نفت برای فروش استخراج شود ما بازار آن را پیدا می‌گوییم.

آخرین نظرسنجی گردآوری شده، نشان می‌دهد که شاخص مدیران خرید برای کل اقتصاد ایران در دی ماه مقدار 50.84 محاسبه شده است و طی 5 ماه اخیر دومین کمترین عدد خود را به ثبت رسانده است.

موضوع پرداخت دستمزد منطقه‌ای بار دیگر داغ شده است، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی می‌گوید نباید دستمزد کسی که در کوره کار می‌کند با کسی که زیر کولر کار می‌کند، برابر باشد. حمید حاجی اسماعیلی، فعال حوزه کار و کارگری در این باره به فرارو گفت: «دستمزد منطقه ای، نیازمند برخی اقدامات و مقدمات است. یک نکته مهم این است که شرایط باثبات اقتصادی در کشور حاکم باشد، نکته دیگر این است که تورم به...

ابرهزینه «اجاره مسکن» در تهران و غالب شهر‌های کشور از لنز سیاستگذار به «تورم تاریخی در این حوزه» خلاصه می‌شود؛ اما این مدل علت‌یابی برای سنگین‌ترین فاکتور هزینه‌ای خانوارها، یک نقطه‌کور دارد. بررسی‌ها نشان می‌دهد طی دست‌کم یک‌سال گذشته نه تنها در بازار مسکن ایران که در خیلی از کشور‌ها - پنج کشور مورد سنجش قرار گرفته است - تورم مسکن و اجاره، از سطح میانگین تاریخی فراتر رفته است. در آمریکا...