شنبه 14 مهر 1403

فراز و نشیب‌های هزینه عمره مفرده در 15 سال گذشته + جدول

خبرگزاری فارس مشاهده در مرجع
فراز و نشیب‌های هزینه عمره مفرده در 15 سال گذشته + جدول

خبرگزاری فارس گروه حج و زیارت مریم سادات آجودانی: عمره مفرده در 15 سال اخیر با فراز و نشیب‌های بسیاری در هزینه و حتی اعزام همراه بوده است.

 انتظار 10 ساله 6 میلیون ودیعه‌گذار عمره 

از ابتدای سال 94 که عمره متوقف شد و هیچ کاروان ایرانی از سوی سازمان حج و زیارت به عمره مفرده اعزام نشد، حدود 6 میلیون نفر با پرداخت هزینه‌های مختلف برای زیارت خانه خدا ثبت‌نام و مبالغی را در بانک ملی یا ملت سپرده‌گذاری کرده بودند.

ثبت‌نام عمره از اوایل دهه 90 دیگر انجام نشد و افرادی که ودیعه‌گذاری کرده بودند تا بتوانند در کم‌تر از سه سال بعد راهی سرزمین وحی شوند، یک دهه است که منتظر تشرف به مکه هستند.

هزینه ثبت‌نام عمره بخش قابل توجهی از هزینه سفر را پوشش می‌داد

از 15 سال گذشته بسیاری از مشتاقان سفر عمره با 500 تا 800 هزار تومان به امید زیارت خانه خدا ثبت‌نام کرده بودند. شاید در حال حاضر این مبالغ کم باشد و به چشم نیاید، اما در آن سال‌ها بخش قابل توجهی از هزینه عمره را شامل می‌شد. البته پیش از آن هم بسیاری از متقاضیان با ودیعه‌گذاری کم‌تر از 100 هزار تومان در نوبت تشرف به عمره مفرده بودند.

امسال پس از هشت سال قرار است عمره مفرده برگزار شود و تا پایان سال جاری 350 هزار نفر به زیارت خانه خدا بروند. با توجه به تعطیلی عمره از سال 94 تاکنون، به طور حتم اولویت‌های نخست از سوی سازمان حج و زیارت برای سفر به خانه خدا تا پایان سال جاری اعلام خواهد شد.

یعنی افرادی که 500 هزار تومان یا حتی کم‌تر برای عمره ودیعه‌گذاری کرده بودند، فراخوانده می‌شوند. با توجه به اشتیاق زائران برای زیارت کعبه به نظر می‌رسد که با همان فراخوان، ظرفیت محدودی که برای سال جاری تعیین شده، تکمیل شود و دیگر نوبت به افرادی که سال‌های 90 به بعد ثبت‌نام کردند، نرسد.

البته همچنان هزینه عمره مفرده از سوی مسؤولان اعلام نشده است. اما اگر قیمت عمره را یک هزار دلار هم در نظر بگیریم و حتی ارز 42 هزار تومانی برای این سفر اختصاص پیدا کند، هزینه عمره بیش از 40 میلیون تومان خواهد بود؛ یعنی افرادی که در بانک سپرده‌گذاری کرده بودند، با احتساب سود سپرده باید این مبلغ را بپردازند.

نکته اینجاست که سپرده و سود آن در بانک شاید کم‌تر از 20 درصد هزینه سفر باشد؛ در حالی که در همان سال‌هایی که زائران در بانک ودیعه‌گذاری کرده بودند، شاید این مبلغ نیمی از هزینه سفر را شامل می‌شد.

نگاهی بیندازید به هزینه سفر عمره در 15 سال اخیر و فراز و نشیب‌ها در طول این دوران.

کاهش مدت حضور در سرزمین وحی

سال 87 با توجه به بالا بودن تقاضا برای زیارت عمره مفرده، سازمان حج و زیارت تصمیم گرفت که زمان حضور زائران در سرزمین وحی را کاهش دهد. بر همین اساس، سفر عمره از دو هفته و بیشتر به 12 روز کاهش پیدا کرد. با این اقدام 200 هزار نفر بر ظرفیت اعزام در آن سال افزوده و بیش از 850 هزار نفر به زیارت خانه خدا رفتند.

سال پس از آن با توجه به کاهش زمان حضور زائران در سرزمین وحی و تعدیل نرخ ارز، هزینه عمره نسبت به قبل کاهش یافت و زائران با پرداخت 500 هزار تومان راهی خانه خدا شدند. با این وجود، در سال 89 مجدد هزینه سفر افزایش یافت و به 800 هزار تومان رسید؛ در حالی که قیمت هر دلار در آن زمان کم‌تر از 1000 تومان بود.

سال هزینه عمره 1387 630 هزار تومان 1388 500 هزار تومان 1389 800 هزار تومان 1390 1.2 میلیون تومان 1391 2.8 میلیون تومان 1392 2.250 میلیون تومان 1393 3 میلیون تومان 1394 3.2 میلیون تومان 1395 تا 1401 - 1402 نامشخص

افزایش یکباره هزینه عمره با گرانی دلار

سال 90 به یکباره هزینه عمره با افزایش نرخ دلار، رشد قابل توجهی پیدا کرد و متوسط هزینه عمره با 50 درصد افزایش، به یک میلیون و 200 هزار تومان رسید.

در سال 91 با رشد بیش از 50 درصدی، هزینه عمره به صورت متوسط 2 میلیون و 800 هزار تومان اعلام شد. بر همین اساس، هزینه عمره از 2 میلیون و 100 هزار تومان تا 3 میلیون و 400 هزار تومان بود که این تفاوت قیمت‌ها به وضعیت اسکان و پروازها بستگی داشت.

تفاوت قیمت کاروان‌های عمره و تلاش برای کاهش قیمت

با این وجود، در سال 92 هزینه عمره با کاهش، به طور متوسط 2 میلیون و 250 هزار تومان اعلام و کف و سقف قیمت‌ها هم یک میلیون و 700 هزار تومان تا 2 میلیون و 800 هزار تومان تعیین شد. در سال 93 هزینه عمره متوسط حدود سه میلیون تومان بود که کم‌ترین و بالاترین قیمت کاروان‌ها از یک میلیون و 850 هزار تومان تا سه میلیون و 700 هزار تومان متناسب به زمان اعزام، کیفیت هتل و نوع پرواز متفاوت اعلام شد.

توقف سفر عمره از فرودین 94

سال 94 نیز بسیاری از زائران برای زیارت خانه خدا ثبت‌نام کرده و خود را برای سفر عمره آماده کرده بودند. اما پس از تعرض به 2 نوجوان ایرانی در فرودگاه جده، عمره مفرده با دستور وزیر ارشاد وقت متوقف شد و از 24 فرودین آن سال هیچ زائری در قالب کاروان زیر نظر سازمان حج و زیارت از کشورمان به عمره اعزام نشد.

در آن ایام هر سال 850 هزار نفر راهی عمره می‌شدند. در سال 94 فاجعه منا هم رخ داد و روابط ایران و عربستان به تاریکی رفت؛ تا اینکه با اعدام شیخ باقر نمر، رهبر شیعیان عربستان به طور کلی روابط ایران و عربستان قطع و سفارتخانه‌ها هم تعطیل شدند.

برقراری عمره پس از هشت سال

البته حج تمتع یک سال بعد بدون داشتن روابط سیاسی و از طریق مسؤولان زیارتی دو کشور دوباره برقرار شد و پس از چند سال، مذاکرات برای ازسرگیری عمره با سعودی‌ها انجام و ایران شروطی برای برقراری سفرها اعلام کرد. پس از فراز و نشیب بسیار روابط ایران و عربستان با میانجی‌گری چین بهار سال جاری از سرگرفته شد و با توجه به اینکه یکی از شروط ایران راه‌اندازی سفارتخانه و حمایت کنسولی از زائران ایرانی بود، مذاکرات برای اعزام زائران ایرانی به عمره به نتیجه رسید. در نهایت همانطور که وزیر ارشاد اعلام کرده، اواخر ماه جاری عمره آغاز می‌شود.

اکنون هم که پس از هشت سال عمره قرار است از سر گرفته شود، با توجه به اینکه هزینه این سفر به صورت ارزی محاسبه می‌شود، قیمت سفر عمره با افزایش نرخ دلار نسبت به سال 94 که آخرین اعزام زائران به عمره را داشتیم، رشد قابل توجهی خواهد داشت. در سال 94 قیمت دلار آزاد حدود سه هزار و 500 تومان بود که اکنون این مبلغ به بیش از 50 هزار تومان رسیده است.

پایان پیام /

شما می توانید این مطلب را ویرایش نمایید

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

سازمان حج و زیارت

سکه طلا ارز عمره مفرده خانه خدا عمره ودیعه گذاری عمره هزینه عمره تفاوت قیمت عمره فراز و نشیب های عمره عمره در 15 سال دلار این خبر توسط افراد زیر ویرایش شده است
فراز و نشیب‌های هزینه عمره مفرده در 15 سال گذشته + جدول 2
فراز و نشیب‌های هزینه عمره مفرده در 15 سال گذشته + جدول 3
فراز و نشیب‌های هزینه عمره مفرده در 15 سال گذشته + جدول 4
فراز و نشیب‌های هزینه عمره مفرده در 15 سال گذشته + جدول 5
فراز و نشیب‌های هزینه عمره مفرده در 15 سال گذشته + جدول 6
فراز و نشیب‌های هزینه عمره مفرده در 15 سال گذشته + جدول 7