دوشنبه 16 مهر 1403

فرمانی که 30 سال از آن غفلت شد / طرح‌های تشویقی مجلس فرصتی برای جوانی جمعیت کشور

خبرگزاری دانا مشاهده در مرجع
فرمانی که 30 سال از آن غفلت شد / طرح‌های تشویقی مجلس فرصتی برای جوانی جمعیت کشور

بانکی‌پور از حمایت مجلس برای طرح فرزندآوری و رشد جمعیت خبر داد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از صبح زاگرس اولین باری که به صراحت و شجاعت صحبت از سیاست های اشتباه کنترل جمعیت و تحدید نسل شد، رهبر شجاع و فهیم‌مان در سفر خراسان شمالی به این موضوع و خطراتی که برای آینده کشور دارد پرداختند، از آن تاریخ نزدیک به یک دهه می گذرد اما متاسفانه دولت های مختلفی که آمده اند آنطور که باید این حرفها جدی گرفته نشد و اولویت داده نشد.

فارغ از اینکه این موضوع در سال آخر دولت احمدی نژاد علنی شد و بعد از آن هم با 8 سال حاکمیت جریان غرب گرایی مواجه بودیم که حتی در موضوعات مهمی که حیات و ممات ما به آن وابسته است از جمله مسائل موشکی و منطقه ای به دنبال تسلیم در مقابل دشمن بود، و مصیبت بارتر اینکه قانون جوانی جمعیت هم که نوشته شد آنگونه که باید به زوایای مختلف موضوع پرداخته نشد غفلت‌های شده که قطعاً در پیشبرد این سیاست تاثیر منفی خواهد گذاشت و آنچه که مصوب شد برای 1400 به بعد مزایای دیده شد که اگرچه جای تشکر از مجلس انقلابی در این خصوص وجود دارد اما سوال مهم این است که مجلس انقلابی که شعار اولیه اش شفافیت و عدالت و انقلابی‌گری بود پاسخ بدهد چگونه از کسانی که بعد از سخنرانی رهبری در لبیک به فرمان ایشان اقدام به فرزندآوری نمودند غفلت شده است،؟

نماینده مردم استان اصفهان در مجلس شورای اسلامی در این رابطه در گفتگو با خبرنگار ما گفت: قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت با انجام اصلاحاتی که شورای نگهبان مشخص کرده بود با اتقان بیشتر و دقت قوی‌تر تصویب شد و مورد تأیید شورای نگهبان قرار گرفته است.

امیر حسین بانکی پور افزود: متأسفانه سن ازدواج بالا رفته و به همین میزان شرایط ازدواج نیز سخت شده و مشکلات خانواده‌ها افزایش داشته است.

وی با اشاره به اینکه نگاه خانواده‌محور که در اصل 10 قانون اساسی گفته شده بود در این 30 ساله مورد بی‌توجه و غفلت قرار گرفت ابراز داشت: مجلس براساس حمایت از خانواده در یک سال گذشته جلسات متعددی را در قالب کمیسیون اصل 85 برگزار کرد وهمچنین مردم نتیجه تک فرزندی و نتیجه تفکرات فرد گرایانه یا نئورئالیسم و تکنوکرات را که در مدیریت و برنامه‌ها رخنه کرده بود در سه دهه دیدند.

نماینده مردم استان اصفهان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: طی جلسات مهم و کارشناسی شده که در رابطه با حمایت از خانواده‌ها در عرصه ازدواج، کمک به زوج‌های نابارور و در زمینه فرزندآوری، پرداخت تسهیلات اقتصادی، اجرای مشوق‌های مادی، معافیت‌های مالیاتی، بیمه، مسکن، تسهیلات آموزشی در حوزه بهداشت و درمان، تسهیلات لوازم بهداشت و درمان در ابعاد مختلف به حمایت از خانواده‌ها پرداخت و حاصل آن قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت شد.

بانکی پور در ادامه بیان داشت: طرحهای چون فروش زمین به صورت اقساط و خرید خودرو بدون قرعه‌کشی برای مادرانی که فرزند دوم به دنیا می آورند را در نظر گرفته و همچنین قرار است یارانه فرزندان خانواده‌های 4 دهک اول جامعه غیر شاغل در دستگاه‌های دولتی که حداقل 3 فرزند دارند، سه برابر افزایش و همچنین تسهیلات قرض‌الحسنه برای فرزند اول از10 میلیون و تا فرزند پنجم 50 میلیون تومان در نظر گرفته شده است.

این نماینده مجلس در ادامه افزود: زایمان طبیعی رایگان شده و بر اساس برگزاری آزمون وسع این خانواده‌ها از ابتدای تولد فرزند تا 5 سالگی آن از پوشش بیمه بهره‌مند می‌شوند ضمن اینکه هر ماه بسته‌های مناسب تغذیه و بهداشت در اختیار مادر و کودک قرار می‌گیرد.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس در پایان گفت: قسمت های مختلفی را که به خانواده ها کمک می کند را در این قانون پیش بینی کرده ایم و حق تولد اولاد بعد از تولد هر فرزند دو برابر نسبت به سال آینده افزایش می یابد.

انتهای پیام /