شنبه 29 اردیبهشت 1403

فرهنگ مقاومت و شهادت منشاء اصلی امنیت و اقتدار ایران است

خبرگزاری فارس مشاهده در مرجع
فرهنگ مقاومت و شهادت منشاء اصلی امنیت و اقتدار ایران است

به گزارش خبرنگار دفاعی خبرگزاری فارس، امیر سرتیپ دوم خلبان علیرضا رودباری رئیس مرکز مطالعات راهبردی نیروی هوایی ارتش در یادواره 181 شهید شهرستان رامیان اظهار داشت: دفاع مقدس سرآغازی برای حرکت به سوی ایجاد تمدن نوین اسلامی و آمادگی برای طلوع خورشید ولایت عظمی است.

وی ادامه داد: در جوامع گوناگون افرادی که در راه وطن، دین، مردم و یا آرمان‌های خود جانشان را از دست می‌دهند به شکل‌های مختلف مورد تقدیر و ستایش قرار می‌گیرند. از این رو کشته‌شدگان، مجروحین، تلاشگران و یا حتی بازماندگان جنگی، در تمامی ملل مختلف، مورد احترام حکومت‌ها و عامه مردم هستند. اما این نوع کشته شدن در فرهنگ اسلامی، به آن قداست و معنویت بسیار زیبایی بخشیده و آن واژه بسیار زیبای خلقت یعنی شهادت است و شهیدان در فرهنگ ایرانی اسلام حقیقتی فراموش نشدنی در تاریخ هستند.

* اوج تکامل انسان به شهادت ختم می‌شود

امیر سرتیپ دوم رودباری با بیان اینکه بر اساس آیات قران کریم مهم‌ترین هدف آفرینش رسیدن به کمال است، تصریح کرد: اوج کمال و قله سعادت بشری رسیدن به جوار و آستان قرب الهی و بهره‌مند شدن از رحمت بی پایان خداوند متعال است. شهادت از برترین واژگان فرهنگ اسلامی و از مقدس‌ترین مفاهیم معارف الهی است و شهادت رسیدن به اوج کمال انسانیت است. بنابراین اوج تکامل انسان به شهادت ختم می‌شود.

وی افزود: بنا به تعبیر مولای متقیان علی (ع) انسان‌ها به گروه اهل دنیا و اهل آخرت تقسیم می‌شوند. زندگی انسان‌های اهل دنیا از رحم مادر شروع می‌شود و گور خاتمه می‌شود در زندگی این‌گونه افراد شاید هیچ خیر و برکتی پس از خود برای جامعه انسانی باقی نگذارند؛ اما گروه دوم اهل آخرت نام نهاده اند انسان‌هایی متعالی و نا محدودی هستند که در زندگانی مردم همراه خیر خواسته و تأثیرات مستقیم و غیر مستقیمی در زندگی انسان‌ها خواهند داشت. امکان شهادت برای این گونه افراد به مراتب بیشتر از سایر مردمان وجود دارد. چنین افرادی تا در قید حیات هستند، شهیدند و پس از آن نیز چراغ راه هدایت بشریت هستند.

* شهادت آرزویی است که تنها نصیب بندگان خاص خدا می‌شود

رئیس مرکز مطالعات راهبردی نیروی هوایی ارتش با بیان اینکه شهادت آرزویی است که تنها نصیب بندگان خاص خدا می‌شود، بیان داشت: شهادت به تعبیر مقام معظم رهبری قله است و قله بدون دامنه معنا ندارد. برای رسیدن به قله باید از دامنه بگذریم و دامنه همان اخلاق، ایثار، صدق، معنویت، مجاهدت، گذشت، توجه به خدا، دین باوری، توکل، تواضع و رعایت حدود الهی و رفتار مهربانانه است که در وجود همه شهدای اسلام کاملا مشهود بوده اند.

وی ادامه داد: شهادت عطیه خاص الهی به بندگان مقرب و پاکیزه خداوند متعال است. شهید از زیبا واژگانی است که از صدر اسلام تاکنون خودنمایی می‌کند و تا اسلام بر تارک تاریخ جهان بشری درخشیده و می‌درخشد و مقدس بوده و با گذر زمان مخصوصا در دفاع مقدس که تلفیق فرهنگ غنی ایرانی و مکتب عاشورایی است که بیش از پیش بر قداست آن افزوده شده است.

* دفاع مقدس گنجینه‌ای عظیم و تمام نشدنی است که می‌توان همیشه از آن بهره برد

امیر سرتیپ دوم رودباری، دفاع مقدس گنجینه‌ای عظیم و تمام نشدنی از شکوه، اقتدار، موفقیت و توانمندی ایران دانست که می‌توان در همه مقاطع از آن بهره برد.

این فرمانده ارشد نیروهای مسلح اظهار داشت: فرهنگ مقاومت و شهادت که برگرفته از فرهنگ عاشورایی است در حال حاضر منشاء اصلی امنیت و اقتدار جمهوری اسلامی ایران است. از این رو مبانی و مظاهر این فرهنگ نورانی بیش از هر موضوع دیگری در معرض تهاجم و تخریب دشمنان قرار دارد و آن‌ها همواره در تلاش برای حذف این فرهنگ شهادت و ایثار در جامعه هستند.

* فرهنگ عاشورایی دروازه ورود به تمدن نوین اسلامی است

وی فرهنگ عاشورایی را دروازه ورود به تمدن نوین اسلامی و رسیدن به قیام جهانی و طلوع خورشید ولایت عظمی دانست و خاطر نشان کرد: فرهنگ دفاع مقدس و جهاد و شهادت را باید نسل به نسل منتقل کرد و نباید اجازه داد که موضوع جهاد و شهادت مورد غفلت قرار بگیرد. برگزاری یادواره‌های شهدا در کشور علاوه بر ادای دین خود به ایثارگران و دلیرمردان هشت سال دفاع مقدس، در راستای لبیک به منویات مقام معظم رهبری در جهاد تبیین و ترویج سبک زندگی شهدا به عنوان بهترین و موثرترین روش زنده نگه داشتن این فرهنگ متعالی است که باید در جامعه و به خصوص در بین نسل جوان نهادینه شود.

امیر سرتیپ دوم رودباری در بخش دیگری از سخنانش به جنگ نرم اشاره کرد و افزود: جنگ نرم جزو مباحثی است که از زمان‌های گذشته در دنیا شکل گرفته و به دنبال نابودی اندیشه و تفکر جامعه هدف است. هدف اصلی و نهایی جنگ نرم تغییر باور‌ها و سست کردن ایمان مردم و به‌ویژه جوانان است.

وی ادامه داد: تاریخ معلم انسان‌هاست. با درس گرفتن از تاریخ آندلس باید برای مقابله با تهاجم فرهنگی غرب چاره‌ای اندیشید. عزت، امنیت و اقتدار حال حاضر کشور عزیزمان مرهون و مدیون خون پاک شهدای والا مقام است. بنابراین امروز همه وظیفه داریم با عمل به آرمان‌های آن بزرگواران از راه، مسلک و مرام آن‌ها فاصله نگیریم.

* برگزاری یادواره‌ها شهدا را مانند تیری بر پیکره دشمن است

رئیس مرکز مطالعات راهبردی نیروی هوایی ارتش در پایان برگزاری یادواره‌ها و مراسم‌های گرامیداشت شهدا را مانند تیری بر پیکره دشمن دانست و تصریح کرد: گرامیداشت یاد خاطره شهدا و بازخوانی فرهنگ شهادت و ایثار مانند تیری است بر پیکره دشمن که همواره در تلاش برای حذف فرهنگ شهادت و ایثار در جامعه است.

وی افزود: باید تلاش کنیم به واسطه قابلیت‌ها و جذابیت‌های بسیار زیاد در زندگی شهدا، آن‌ها را به عنوان نماد و اسطوره به نسل جوان معرفی کنیم تا این فرهنگ اصیل ایرانی که با فرهنگ عاشورایی تلفیق شده و فرهنگ دفاع مقدس را به وجود آورده و در وجود نسل جوان کشورمان نهادینه شود.

به گزارش فارس، در پایان این مراسم به مناسبت چهلمین روز شهادت شهادت خلبان شهید محمدجواد بای از خانواده این شهید نیز تجلیل شد.

انتهای پیام /

شما می توانید این مطلب را ویرایش نمایید

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

ارتش جمهوری اسلامی ایران

نیروی هوایی ارتش شهدا یادواره شهدا اقتدار دفاعی اقتدار ایران جنگ نرم این خبر توسط افراد زیر ویرایش شده است
فرهنگ مقاومت و شهادت منشاء اصلی امنیت و اقتدار ایران است 2