سه‌شنبه 17 مهر 1403

فروش قراردادی تولیدات کشاورزان خراسان شمالی ناچیز است

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
فروش قراردادی تولیدات کشاورزان خراسان شمالی ناچیز است

بجنورد - ایرنا - رییس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان شمالی گفت: کشاورزان این استان بدون ثبت هیچ قراردادی کشت می‌کنند و تنها بخش ناچیزی از محصولات تولیدی بهره‌برداران استان، به صورت قراردادی به فروش می‌رسد.

به گزارش ایرنا اشکان کاویانی چهارشنبه در نشست کمیسیون کشاورزی این اتاق اظهار داشت: در بیشتر کشورها کشاورزان قبل از کشت تا زمانی که تکلیف بازار و خریدار محصول آنان مشخص نشود، اقدام به کشت نمی کنند اما متاسفانه کشاورزان در استان ما بدون توجه به بازار خرید، مبادرت به کشت می کنند که در نتیجه بخش زیادی از محصول آنان پس از برداشت روی دستشان باقی می ماند.

بنا بر اعلام سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی، تنها 10 درصد از محصولات تولیدی این استان توسط صاحبان کارخانه‌ها و صنایع تبدیلی به صورت قراردادی از کشاورزان خریداری شده و 90 درصد دیگر از طریق عرضه و تقاضا به فروش می‌رسد.

کاویانی بر افزایش خریدهای قراردادی محصولات کشاورزی از سوی کارخانه ها و صنایع تبدیلی تاکید کرد و افزود: باید این مهم را در بین کشاورزان، صاحبان صنایع و واحدهای تولید نهادینه سازی کرد تا کشاورز با خیال آسوده محصول خود را کشت کند.

وی افزود: هم اکنون کشاورزان این استان در کشت گندم و کلزا آسوده خاطر هستند زیرا دولت تمامی محصولات آنان را به صورت تضمینی خریداری می کند و به نوعی از بازار فروش محصول خود اطمینان دارند و چغندرکاران نیز با کارخانه قند برای تحویل محصول قرارداد دارند.

رییس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان شمالی بر لزوم ایجاد تشکل های کشاورزی در استان تاکید کرد و گفت: بهره برداران باید با تشکیل تشکل هایی با کارخانه ها و صنایع تبدیلی قرارداد ببندند اما متاسفانه در این استان از این امر استقبال نمی شود و این در حالی است که حتی در استان های مجاور، کشاورزان تشکل هایی قوی در خصوص فروش محصولات خود پیش از کشت و عمل آوری تشکیل داده اند.

کاویانی افزود: حتی با ایجاد تشکل، کشاورزان می توانند بهره وری در حوزه کشت و کار را بالا ببرند، کشاورزان باید با خرد جمعی، اقتصاد بخش کشاورزی را ارتقا دهند و این در حالی است که کشاورزی در استان خراسان شمالی بیشتر خرده مالکی و معیشتی است.

کشاورزان از ایجاد تشکل ترس دارند

وی با بیان اینکه کشاورزان استان گویا از ایجاد تشکل ترس دارند، افزود: بارها بهره برداران در بخش های مختلف را فراخوانده و از آنان خواسته ایم تا با هم تشکلی ایجاد کرده و محصولات خود را با قیمت مناسب به فروش برسانند و در مقابل نهاده ها و اقلام مورد نیاز را با قیمتی کمتر خریداری کنند اما این قشر از این فعالیت فراری هستند.

کاویانی گفت: با وجود این استان 18 هزار هکتار تاکستان دارد و هرساله تاکداران در فصل برداشت محصول با مشکلات مختلفی مواجه می شوند اما آنان همچنان رغبتی به ایجاد یک تشکل برای حل مشکلات خود نشده اند.

دبیر شورای هماهنگی مدیران اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان شمالی نیز در این نشست گفت: امروز در دنیا تشکل ها قیمت محصولات کشاورزی را مشخص می کنند.

مهدی احمدزاده افزود: در استان های مختلف کشور در بخش کشاورزی تشکل های قوی ایجاد شده است اما در این استان در این حوزه ضعیف هستیم و تعداد معدودی تشکل ایجاد شده هم فعالیت چندانی ندارند.

وی با بیان اینکه تشکل ها به معنای واقعی کار خود را انجام نمی دهند، اظهار داشت: هنوز ساز و کاری برای تشکل ها مشخص نشده است و معمولا بعد از تشکیل از دولت انتظار حمایت مالی و یا برنامه دارند در حالی که باید خود برنامه ارایه داده و تولید فکر داشته باشند.

احمدزاده از مسوولان حوزه های مختلف به خصوص کشاورزی خواست قبل از تشکیل تشکل ها افراد را نسبت به این امر توجیه کنند و افزود: قرار نیست کشاورزان بعد از ایجاد تشکل وام بگیرند، تشکل ها باید با همفکری اعضای گروه ایده ارایه دهند.

رییس اداره پشتیبانی، هماهنگی و ترویج کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی نیز در این جلسه گفت: سالانه بیش از 21 هزار نفر بهره بردار بخش کشاورزی زیر پوشش برنامه های آموزشی و ترویجی این سازمان در حوزه های مختلف قرار می گیرند.

فضل الله ایزدی به سامانه پهنه بندی مدیریت داده های کشاورزی نیز اشاره کرد و افزود: در این سامانه کشت و کار بهره برداران به ثبت می رسد، سطح زیر کشت و میزان تولید هر کشاورز در این سامانه مشخص می شود که هم اکنون این اطلاعات در زمینه تولید گندم، جو و کلزا تهیه شده است و حتی برای صیفی جات نیز در دست اقدام است.

وی افزود: در سال 84 در این استان 75 شرکت خدمات فنی و مهندسی در بخش کشاورزی ایجاد شد اما به علت اینکه کشاورزان استقبال خوبی از آن نکردند این تعداد به 12 شرکت کاهش یافته است.

وی اظهار داشت: با وجود اینکه از نظر کمی تعداد شرکت های فنی و مهندسی کاهش یافته اما همین تعداد فعالیت های مناسبی داشته اند و حتی به عنوان کشاورز نمونه نیز انتخاب شده اند.

از 93 واحد صنایع تبدیلی و غذایی در بخش کشاورزی خراسان شمالی حدود 50 درصد آن فعال، 25 درصد نیمه‌فعال و 25 درصد راکد هستند.

از مجموع واحدهای صنایع تبدیلی و تکمیلی استان، 12 واحد مربوط به فراورده های لبنی، 9 واحد خوراک دام و طیور، چهار کشتارگاه صنعتی دام و طیور، 11 مورد صنایع رب و عصاره محصولات کشاورزی، 34 واحد بسته بندی محصولات کشاورزی، یک واحد جایگزین فراورده های گوشتی بر پایه سویا، هفت سردخانه، چهار برنجکوبی، یک واحد قند و 10 واحد نیز مربوط به سایر بخش ها است.

70 درصد محصولات کشاورزی خراسان شمالی قابلیت ذخیره سازی، نگهداری و فراوری دارد.

سهم خراسان شمالی 6 دهم درصد از تولید ناخالص داخلی تمامی بخش های اقتصادی کشور است که سهم بخش کشاورزی این استان 1.1 درصد از تولید ناخالص بخش کشاورزی را شامل می شود.

خراسان شمالی 344 هزار هکتار عرصه کشاورزی دارد که از مجموع این میزان 300 هزار هکتار زراعی و مابقی باغی است و بیش از 80 هزار بهره بردار بخش کشاورزی در این حوزه فعالیت می کنند. بیشترین شاغلان استان در بخش کشاورزی اشتغال دارند.

حدود 44 درصد از این جمعیت در روستاها سکونت دارند و 37 تا 42 درصد اشتغال این استان در حوزه کشاورزی است.

*س_برچسب‌ها_س*