سه‌شنبه 4 اردیبهشت 1403

فرو ریختن سازه‌ای که قرار بود نماد «بروجرد» شود!

وب‌گاه عرشه آنلاین مشاهده در مرجع
فرو ریختن سازه‌ای که قرار بود نماد «بروجرد» شود!

المان 18 متری «تنگ ورشو» بروجرد چند روز پیش فروریخت؛ طرحی که قرار بود به عنوان یک نماد در شهر ملی ورشو خودنمایی کند تا مردم و گردشگرانی که به این دیار می آیند با دیدن این المان بدانند در شهری هستند که فرهنگ و تاریخش با ورشو گره خورده است.

هر چند ساخت این سازه در اوایل سال 1400 کلید خورد و در مراحل پایانی ساخت قرار داشت اما از مدتی قبل پوسته بیرونی این المان ترک خورده و شهردار دستور توقف ساخت داده بود که در نهایت پوسته بیرونی این المان روز یکشنبه به یکباره فروریخت.

«یحیی عیدی بیرانوند»، شهردار بروجرد گفت: پروژه تنگ ورشو در میدان امام حسن (ع) بروجرد به علت عدم استحکام سازه 18 متری فروریخت.

وی با اشاره به اینکه این پروژه در ماه های پایانی سال 99 آغاز شد که در زمان شهردار قبلی بوده است، افزود: پوسته رویی تنگ «ورشو» که از جنس سیمان بود از مدت ها پیش دچار ترک خوردگی شده بود و ما آن را به علت مشکلات فنی و نشست سازه متوقف کرده بودیم اما به دنبال وزش تندبادهای اخیر به یکباره کل پوسته فروریخت. وی تصریح کرد: برای ساخت این المان 500 میلیون تومان هزینه شده بود.

عیدی بیرانوند ضمن عذرخواهی از مردم بروجرد، افزود: بررسی های ما نشان می دهد در سنوات گذشته مطالعات فنی و محاسبات علمی درخصوص اجرای المان فوق صورت نگرفته و این مساله موجب فروریختن پوسته بیرونی المان قبل از تکمیل آن شده است.

وی از معرفی طراح، ناظر طرح و پیمانکار و جوشکار سازه به دادسرا خبرداد و تصریح کرد: تمام کسانی که در این پروژه به نحوی دخالت داشته اند به دستگاه قضایی معرفی خواهند شد و شهرداری همه توان خود را در راستای برخورد با مقصرین این حادثه و جبران خسارت به اموال عمومی به کار خواهد گرفت.

در جریان فروریختن المان میدان امام حسن (ع) رئیس اداره زیبا سازی شهرداری بروجرد عزل شد. شهردار بروجرد در پاسخ به اینکه به هر جهت بروجرد شهر ملی ورشو است و مردم با ریختن المان تنگ ورشو انتظار دارند این المان با رعایت اصول علمی ساخت و ساز هر چه زودتر برپا شود توضیح داد: با فروریختن این المان کل سازه جمع آوری شد، و به جای آن یک المان مناسب خواهیم ساخت ولی این المان قطعا تنگ ورشو نخواهد بود. ما در دو نقطه دیگر شهر بروجرد نمادهایی ازورشو داریم یکی سماور بزرگی در پارک سماور و دیگری مرد قلم زن در میدان قیام قرار گرفته است.

به گفته عیدی بیرانوند المان تنگ ورشو در میدان امام حسن (ع) اعتراضاتی در این خصوص برانگیخته بود.

در همین حال «فاطمه مقصودی» نماینده مردم بروجرد در مجلس نیز به «ایران» گفت: انتظار این است که مسئولان و دست اندرکاران اجرای این طرح صادقانه و شفاف در مورد علت فروریختن طرحی که به نوعی با هزینه خود مردم بنا شده صحبت کنند تا گله مندی مردم رفع شود.

وی افزود: این طرح در میدان یکی از محلات فقیرنشین بروجرد در حال اجرا بود و خدای ناکرده می توانست ریزش پوسته سیمانی در زمانی رخ دهد که معمولا بچه های این محله در میدان مشغول بازی هستند و حادثه غیرقابل جبرانی را رقم بزند.

لذا امیدواریم این تلنگری برای مسئولان عمرانی شهر باشد. این توجیه که طرح در زمان شهردار قبلی کلید خورده و مسئولیتش با شهردار جدید نیست صحبت درستی نیست و به نظر می رسد شهرداری باید طرح را ابتدا از نظر فنی و سازه ای تحویل می گرفت بعد کار را ادامه می داد اما متاسفانه فضای سیاسی به جای فضای عمرانی در شهرداری و شورای شهر حاکم است که به نفع مردم نیست.

منبع: برنا هم اکنون دیگران می خوانند
فرو ریختن سازه‌ای که قرار بود نماد «بروجرد» شود! 2