چهارشنبه 18 مهر 1403

فضای مجازی، مهم ترین عامل طلاق عاطفی در خانواده ها / افزایش سواد رسانه‌ای نیاز ضروری جامعه امروز است

خبرگزاری دانا مشاهده در مرجع
فضای مجازی، مهم ترین عامل طلاق عاطفی در خانواده ها / افزایش سواد رسانه‌ای نیاز ضروری جامعه امروز است

محسن شکوهی گفت: فضای مجازی در برخی موارد سبب طلاق عاطفی در زوجین می شود و این معضل به دلیل عدم ارتباط مثبت و موثر در فضای خانواده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ کارشناس آسیب های اجتماعی در گفتگو با خبرنگار "تیتریک" گفت: در حال حاضر یکی از مشکلات جامعه، جایگزین کردن شبکه های اجتماعی مجازی به جای ارتباط و تعامل بین زوج ها است و زن و مرد ناخواسته درگیر ارتباط های پوچ، نادرست و فریبنده در شبکه های اجتماعی مجازی شده اند.

محسن شکوهی ادامه داد: فضای مجازی می تواند تاثیرات بسیاری بر روی زندگی زناشویی بگذارد و مقدمات طلاق، حتی از نوع عاطفی را فراهم کند؛ لذا برای پیشگیری از طلاق باید ورود خانواده ها به فضای مجازی را مدیریت کرد.

وی افزود: طلاق خاموش یا عاطفی واژه ای است که متاسفانه این روزها زیاد به گوش می رسد همسرانی که زیر یک سقف زندگی می کنند اما پیوندهای عاطفی شان متزلزل و ناپایدار است و به اجبار با هم زندگی می کنند.

این کارشناس تصریح کرد: یکی از بزرگترین معضلات اجتماعی که جوامع امروزی به آن مبتلا شده، ضعف بنیان خانواده است. زمانی که ارزش های اجتماعی جامعه تضعیف شود بدون شک، کارکرد همه نهادهای آن جامعه با مشکل جدی مواجه می شود و جامعه به سوی فساد و تباهی می رود.

شکوهی گفت: اگر نهاد خانواده که نخستین خاستگاه اجتماعی بشر است، در معرض هجمه فرهنگی قرار گیرد، آسیب های جبران ناپذیری به کل جامعه وارد می شود.

وی ادامه داد: ورود فناوری های روز و افزایش استفاده از فضای مجازی، موجب بروز هنجارشکنی های اخلاقی زیادی در جامعه شده است.

این کارشناس بیان کرد: تضعیف ارزش ها، رواج عشق های مجازی، روابط جنسی خارج از استاندارد و دوستی های بی اساس، از ناهنجاری های اخلاقی ناشی از فضای مجازی است که آسیب جدی آن را در دل خانواده و طلاق عاطفی می بینیم.

شکوهی افزود: استفاده از فناوری فضای مجازی که موجب افزایش ارتباطات ناقص در قالب متون خشک و بی روح می شود مرز شوخی و جدی را در هم می آمیزد و مسیر اغراق آمیز و نادرستی را می گشاید که هرگز جایگزین مناسبی برای ارتباط کلامی و عاطفی میان دوستان و آشنایان نیست.

وی عنوان کرد: شبکه های اجتماعی، هم کارکردهای مثبت و هم پیامدهای منفی دارند؛ اما ناآگاهی کاربران از خطرات و پیامدهای سوء این شبکه ها باعث شده مخاطبان و کاربران آن ها در برابر آسیب های مرتبط با فضای مجازی به شدت آسیب پذیرتر باشند.

این کارشناس گفت: امروز شمار کاربران فضای مجازی رشد تصاعدی دارد و این شبکه ها هر روز در حال گسترش هستند؛ اما کاربران آن هر روز بیشتر از دیروز احساس تنهایی می کنند؛ گویی زندگی مجازی، آنان را از دنیای واقعی دور کرده و به سوی خود می برد.

شکوهی در خاتمه خاطرنشان کرد: بهترین کلید برای رهایی از آسیب های فضای مجازی بهره گیری از آموزه های دینی برای هنجارسازی مثبت و ترویج فرهنگ استفاده درست از فضای مجازی است.

انتهای پیام /