دوشنبه 2 مهر 1403

فعالیت همه داروخانه‌های شبانه‌روزی در ایام نوروز / تعطیلی بخش‌های بستری ممنوع می‌باشد

خبرگزاری دانشجو مشاهده در مرجع
فعالیت همه داروخانه‌های شبانه‌روزی در ایام نوروز / تعطیلی بخش‌های بستری ممنوع می‌باشد

بهرام عین‌اللهی وزیر بهداشت امروز در نشست خبری طرح «سلامت نوروزی» که با حضور سعید کریمی معاون درمان، جعفر میعادفر رئیس اورژانس کشور، حسین فرشیدی معاون بهداشت و پدرام پاک آین سخنگو وزارت بهداشت برگزار شد اظهار کرد: ایران به عنوان یک مرجع در مجمع شانگ‌های مطرح است و کشورهای مختلف خواستار تعامل با ایران در حوزه‌های سلامت و درمان و تجهیزات هستند. تشکیلاتی برای عید نوروز طراحی شده است که...

بهرام عین‌اللهی وزیر بهداشت امروز در نشست خبری طرح «سلامت نوروزی» که با حضور سعید کریمی معاون درمان، جعفر میعادفر رئیس اورژانس کشور، حسین فرشیدی معاون بهداشت و پدرام پاک آین سخنگو وزارت بهداشت برگزار شد اظهار کرد: ایران به عنوان یک مرجع در مجمع شانگ‌های مطرح است و کشورهای مختلف خواستار تعامل با ایران در حوزه‌های سلامت و درمان و تجهیزات هستند. تشکیلاتی برای عید نوروز طراحی شده است که در سه حوزه ستادی، درمانی و بهداشت فعالیت می‌کنند. در ایام نوروز مرکز مدیریت بحران به صورت لحظه‌ای رصد و پایش خواهد کرد و حدود 300 ایستگاه جامع سلامت با حضور تیم کامل بهداشت و درمان آماده خدمت رسانی هستند. حدود 300تیم به صورت کامل آمادگی خدمت رسانی در زمینه بهداشت و درمان به مردم شریف ایران هستند.

 داروخانه‌های شبانه روزی در ایام نوروز باید دایر باشند وی ادامه داد: در ایام نوروز همه داروخانه‌های شبانه روزی باید دایر باشند و خلاف این امر تخلف است. همچنین داروخانه‌ها از نظر تجهیزات دارویی نیز تکمیل شده‌اند و مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

خون به اندازه کافی وجود دارد وزیر بهداشت افزود: خون به اندازه کافی در سازمان انتقال خون تامین شده و در این زمینه نیز انشالله مشکلی نخواهد بود و اگر مردم شکایت، مشکل، پیشنهاد در ایم نوروز داشتند با شماره گیری 190می‌توانند مشکل خود را به گوش مسئولین برسانند. به هرحال بیماری تعطیلی نمیشناسد. عین‌اللهی به خدماتی که در ایام نوروز به مردم ارائه خواهد شد اشاره کرد و گفت: حدود 3هزارو سیصدو چهل و پنج پایگاه اورژانس در سراسر کشور آماده خدمت هستند علاوه بر آن حدود پنج هزارو هفتصد آمبولانس فعال، 52 دستگاه بالگرد هوایی، 64 اتوبوس آمبولانس، 370موتورلانس، 26هزارو هفتصدو هشتاد نفر همکار اورژانس در کل دانشگاه‌های علوم پزشکی مستقر و به بیماران خدمت رسانی می‌کنند. وی بیان کرد: به بیمارستان‌ها ابلاغ شده است که با توجه به پیش بینی مراجعین، ظرفیت بستری خود را ایجاد کنند. در ایام نوروز بخش دیالیز، اورژانس، آی‌سی‌یو، آزمایشگاه‌ها برای بیماران اورژانسی و تصویربرداری‌ها تعطیل نیست. پزشکان متخصص باید هرروز بیماران بستری شده را معاینه و ویزیت روزانه انجام شود. وزیر بهداشت بیان کرد: خدمات زایمان، خدمت رسانی به بیماران خاص، تالاسمی، بخش سرطان در ایام نوروز دایر و تعطیل نیست و خدمات درمانی انجام می‌شود. همچنین تاکید شده است که امکانات اقامتی به همراهان بیماران ارایه شود.

فعالیت مراکز دندان‌پزشکی در ایام نوروز

عین‌اللهی به فعالیت مراکز دندانپزشکی اشاره کرد و گفت: مراکز دندان‌پزشکی شبانه روزی نیز (حدود 64 مرکز در دولت مردمی راه اندازی شد) موظف هستند به مردم در ایام نوروز خدمات ارایه دهند.

وی تصریح کرد: به دانشگاه‌های علوم پزشکی اعلام شده که بر مراکز تهیه و توزیع غذا نظارت کافی داشته باشند. دانشگاه‌های علوم پزشکی موظفند تیم‌های ارزیابی و واکنش سریع را داشته باشند تا به هنگام وقوع احتمالی حادثه و سیل به سرعت وارد عمل شوند. همچنین حدود 2 هزار تیم بهداشتی برای نظارت از مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی در ایام نوروز حضور دارند.

تعطیلی در بخش‌های بستری ممنوع

وزیر بهداشت به فعالیت درمانگاه‌های و کلینیک‌های تخصصی اشاره کرد و گفت: هر بیمارستانی موظف است خدمات ارایه شده در ایام نوروز توسط درمانگاه‌ها و کلینیک‌های تخصصی را اعلام کند همچنین، هرگونه تعطیلی در بخش‌های بستری در ایام نوروز ممنوع بوده و انجام اینکار تخلف محسوب می‌شود.

جعفر میعادفر رییس سازمان اورژانس نیز در این نشست گفت: از یکماه قبل ستاد نوروزی فعال شد و دو تیم نظارتی در سطح استان‌ها در حال بازدید هستند و باید دانشگاه‌های علوم پزشکی تمهیدات لازم را انجام دهند. وی اظهار امیدواری کرد نوروز کم حادثه داشته باشیم، زیرا نوروز سال گذشته بیش از هزار نفر در حوادث ترافیکی کشته شدند.

سعید کریمی معاون درمان وزارت بهداشت نیز با اشاره به اینکه 10 هزار پزشک عمومی،23 هزار متخصص و چهار هزار و 700 فوق تخصصی در بیمارستان‌ها حضور دارند، گفت: 220 مرکز دندانپزشکی در ایام نوروز در خدمت مردم است و نوروز امسال بیش از هزار عمل جراحی انجام شده و 6 میلیون نفر در این مدت به مراکز درمانی مراجعه کردند که 72 هزار نفر در بخش‌های ویژه بستری شدند. در پایان این نشست وزیر بهداشت از نیرو‌های اورژانس بابل برای نجات جان مادر باردار قدردانی کرد.