شنبه 14 مهر 1403

فعالیت کتابخانه حسینی زنجان پس از 14 سال از سر گرفته شد

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
فعالیت کتابخانه حسینی زنجان پس از 14 سال از سر گرفته شد

زنجان - ایرنا - تجدید بنای کتابخانه عمومی حسینی زنجان پس از 14 سال به پایان رسید و این کتابخانه قدیمی همزمان با بیست و هشتمین دوره هفته کتاب، برای استفاده عموم افتتاح شد.

به گزارش ایرنا در آیین گشایش این کتابخانه که شامگاه چهارشنبه برگزار شد، آیت‌الله سیدمحمدحسینی زنجانی و شماری از مسوولان فرهنگی استان حضور داشتند.

محمدربیع احمدخانی، سرپرست اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان در این مراسم با تأکید بر لزوم توجه تهدیدزدایی و فرصت‌آفرینی در شرایط حاکم بر کشور با توجه به شیوع ویروس کرونا، گفت: برای ترویج فرهنگ مطالعه در این ایام باید کتابخانه محوری را در فضای مجازی ترویج کنیم. وی با تأکید بر استفاده از ظرفیت کتاب‌های الکترونیک در کتابخانه‌های عمومی، اضافه کرد: باید بررسی کنیم که چطور می‌توانیم از ظرفیت کتاب‌های دیجیتال برای ارائه در کتابخانه‌های عمومی بهتر استفاده کنیم. احمدخانی ضمن اشاره به ظرفیت کتابخانه عمومی حسینی زنجان افزود: این کتابخانه دارای ظرفیت بالایی به ویژه در حوزه کتاب‌های تخصصی حوزوی است. مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان از وجود 8 هزار نسخه خطی در این کتابخانه خبر داد و گفت: امیدواریم افتتاح این کتابخانه زمینه ورود خیرین و افراد شاخص را در کتابخانه‌سازی فراهم سازد.

سیروس نعمتی، معاون امور اداری و مالی اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان زنجان در این مراسم گفت: احداث و تجدید بنای کتابخانه حسینی در زیربنای 433 مترمربع از محل کمک‌های مسجد سید، اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای استان و تامین تجهیزات از سوی بنیاد علمی و آموزشی قلم‌چی محقق شده است.

گفتنی است گفتنی است مسجد و مدرسه سید یا همان جامع زنجان در مرکز شهر واقع شده و در سال 85 با آغاز عملیات مرمت ورودی آن، کتابخانه مسجد نیز تخریب شد.

مسجد و مدرسه جامع زنجان مربوط به اوایل دوره قاجار است. این اثر با نام «مسجد جامع سید» در تاریخ 10 اردیبهشت 1342 با شماره ثبت 1056 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

این مسجد به‌علت برخورداری از قدمت و ارزش تاریخی، تحت نظارت اداره‌کل میراث فرهنگی، مرمت و نگهداری می‌شود. به گزارش ایرنا در مراسم افتتاح کتابخانه حسینی زنجان از کارت عضویت دانشمند هسته‌ای «شهید مجید شهریاری» در این کتابخانه نیز رونمایی شد. این کارت عضویت مربوط به تیرماه سال 1359 و دوران دانش‌آموزی شهید مجید شهریاری است.

هم اکنون کتابخانه حسینی با 20 هزار نسخه کتاب دارای بخش‌های مختلفی همچون سالن مطالعه، کودک، اینترنت، نشریات و محققان است.

در استان زنجان 98 باب کتابخانه عمومی وجود دارد که 36 باب از این کتابخانه ها در مناطق روستایی واقع است.

*س_برچسب‌ها_س*