جمعه 30 شهریور 1403

فعال شدن سامانه رصد افت تحصیلی و مشکلات روانشناختی در دانشگاه تهران

خبرگزاری تسنیم مشاهده در مرجع
فعال شدن سامانه رصد افت تحصیلی و مشکلات روانشناختی در دانشگاه تهران

رئیس دانشگاه تهران از طراحی و فعال شدن سامانه هوشمند رصد افت تحصیلی و مشکلات روانشناختی دانشجویان این دانشگاه خبر داد.

- اخبار سیاسی -

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری تسنیم، سید محمد مقیمی، رئیس دانشگاه تهران، در اختتامیه اولین جشنواره ملی سلامت دانشجویان کشور که در تالار فردوسی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران برگزار شد طی سخنانی اظهار داشت: آمارها نشان می‌دهد شاهد افزایش حجم مشکلات روانی، جسمانی و بهداشتی در جامعه بشری به خصوص در فضای محیط‌های دانشجویی هستیم. در محیط های دانشجویی این وضعیت نگران‌کننده‌تر است و همه باید کمک کنیم این مسائل و مشکلات رفع شوند.

رئیس دانشگاه تهران با بیان اینکه بخشی از آنچه که امروز سلامتی قشر دانشجو را به مخاطره می‌اندازد، ناظر بر طبیعت زندگی امروز بشر است و بخش دیگر هم به ویژگی‌های خاص زندگی دانشجویی برمی‌گردد، یادآور شد: دانشجویان یک مرحله انتقالی از زندگی اجتماعی خود در خانواده و مدرسه را پشت سر گذاشته و به فرآیند جامعه‌پذیری جدیدی در دانشگاه ورود کردند. دو مؤلفه هیجان و نگرانی به صورت توأمان به عنوان ویژگی بارز زندگی دانشجویی خودنمایی می‌کند.

وی در همین زمینه تصریح کرد: از یک طرف، احساسات و عواطف و هیجانات دوران جوانی و از طرف دیگر نگرانی‌ها نسبت به آینده تحصیلی و شغلی و همچنین آینده زندگی مشترکی که می‌خواهند برای آن تصمیم بگیرند، وجود دارد. یعنی جوانان دانشجو در یک دوره کوتاه زمانی با حجم زیادی از ابهام‌ها مواجه هستند.

مقیمی گفت: وقتی این مسائل به شرایط عمومی تنش‌های اجتماعی در جامعه اضافه شود، حجم وسیعی از فعالیت‌های مشاوره‌ای و پیشگیرانه را می‌طلبد تا این فضای ابهام و عدم اطمینان را در آینده بتوانیم مدیریت کنیم.

وی تصریح کرد: اضطراب و استرس به دلیل شیوع و تکرارپذیری در طول دوران زندگی از آن به عنوان «سرماخوردگی روانی» یاد می‌شود لذا مدیریت سلامتی دانشجو یک موضوع تک بعدی نیست بلکه محورهای مرتبط با کیفیت زندگی و سلامتی دانشجو همانند چتری است که باید در تمام فعالیت‌های دانشگاه به آن توجه شود.

رئیس دانشگاه تهران از توسعه فعالیت‌های آموزشی دانشگاه تهران در حوزه سلامت در سطح ملی و بین‌المللی خبر داد و اظهار داشت: سازمان جهانی بهداشت (WHO)، دانشگاه تهران را با توجه به ظرفیت و قدمت این دانشگاه، به عنوان دومین دانشگاه جهان (پس از جان هاپکینز) کاندیدای دانشگاه دارای مجوز برگزاری دوره‌های آموزشی بین‌المللی تربیت مربی پیشگیری از ابتلاء به دخانیات نمود.

وی افزود: دانشگاه تهران به عنوان مجری برگزاری دوره‌های آموزشی تربیت مشاور پیشگیری از رفتارهای پرخطر برای کارشناسان دانشگاه‌های منطقه یک کشور و دانشگاه‌های فرهنگیان، علمی کاربردی، پیام نور و فنی و حرفه‌ای ایفای نقش می‌کند.

مقیمی از طراحی سامانه هوشمند به منظور رصد افت تحصیلی و مشکلات روانشناختی دانشجویان دانشگاه تهران خبر داد و گفت: این سامانه هوشمند از مهر ماه 1401 فعال شده و برکات خوبی را در اقدام به موقع داشته است.

نعیمی، مدیرکل دفتر مشاوره و سلامت سبک زندگی سازمان امور دانشجویان نیز در این مراسم گفت: بیش از دو هزار و600 دانشجو برای شرکت در این جشنواره ثبت نام کردند و در مجموع دو هزار و 479 اثر به این جشنواره ارسال شد. در مرحله اول یک هزار و 161 اثر داوری شدند.

تقدیر از 60 اثر دانشجویی در جشنواره ملی سلامت

وی افزود: در مرحله دوم 200 اثر و در مرحله سوم 60 اثر منتخب در 5 حوزه معرفی تقدیر شدند و در ادامه این جشنواره از مجموعه کتاب‌های ارتقای سواد سلامت دانشجویی و پوستر دومین جشنواره ملی سلامت دانشجویان در سطح بین المللی رونمایی شد.