جمعه 10 فروردین 1403

قدیری ابیانه: مبنای مذاکرات جدید نمی‌تواند اعتماد به آمریکا باشد

خبرگزاری ایسنا مشاهده در مرجع
قدیری ابیانه: مبنای مذاکرات جدید نمی‌تواند اعتماد به آمریکا باشد

یک استراتژیست به بررسی اهداف و مبانی مذاکرات جدید بین ایران و آمریکا پرداخت و آمریکا را طرف قابل اعتماد در مذاکرات ندانست.

محمد حسن قدیری ابیانه در گفتگو با ایسنا، بیان کرد: ایران خواستار هیچ کمک و امتیازی از آمریکا نیست بلکه خواستار آن است که پول‌های بلوکه شده خود را پس بگیرد و ممانعت در راه حقوق کشورش ایجاد نشود، اما آمریکا گویا می‌خواهد از دارایی‌های خودش به ما ببخشد در حالی که یک غارتگر، متجاوز، ظالم و سرآمد دشمنی با ملت ما است.

وی افزود: ایران در مذاکرات برجام به دنبال آزادی پول‌های بلوکه شده خود است و می‌خواهد از حقوق به رسمیت شناخته شده بین المللی در زمینه هسته‌ای و تجارتی که حق کشور است، استفاده کند، اما آنها سعی می‌کنند ممانعت ایجاد کنند و علت آن هم دشمنی با ملت ایران است.

این کارشناس مسائل سیاسی خاطرنشان کرد: آمریکایی‌ها مشاهده کردند توطئه هایشان تا حد فراوانی خنثی شده و ایران با وجود آنچه که آمریکا آن را تحریم‌های کمرشکن و بی سابقه تاریخی خوانده، توانسته در این شرایط در زمینهپهای مختلف پیشرفت کند، در نتیجه می‌خواهند مانع پیشرفت ما شوند. *

قدیری ابیانه اظهار کرد: آمریکایی‌ها از راه جنگ نمی‌توانند مانع پیشرفت ایران شوند، چراکه می‌دانند ایران قدرت پاسخگویی دارد پس راه‌های دیگر را طی می‌کنند، لذا تلاش کردند از راه تحریم به اقتصاد و معیشت مردم ضربه بزنند، همچنین از طریق راه اندازی فتنه‌هایی نظیر فتنه 88 هم کوشیدند که آن هم شکست خورد، با این حال دست از دشمنی برنداشتند و اکنون از ایران می خواهند در زمینه هسته‌ای و سایر مسائل از حقوق خود کوتاه آید.

وی افزود: دولت قبلی با این تصور که راهی جز تعامل با آمریکا وجود ندارد، در همین مسیر هم پیش رفت و برجامی بسیار ضعیف را امضا کرد و اصل را بر اعتماد به آمریکا گذاشت به نحوی که وزیر امور خارجه وقت اعلام کرد امضای کری ضمانت است، در حالی که امضای رئیس جمهور و کنگره آنها نیز ضمانت نیست که البته نتیجه آن را هم دیدیم و نه تنها آمریکا در دوران بایدن، ترامپ و اوباما به تعهدات خود عمل نکردند بلکه در هرسه دوره بر تحریم‌ها علیه ایران افزودند بنابراین مبنای مذاکرات جدید نمی‌تواند اعتماد به آمریکا باشد.

قدیری ابیانه با تاکید بر اینکه آمریکا باید اگر تعهدی می‌دهد، باید پشت سر آن هم ضمانت بدهد گفت: آمریکا، سپاه پاسداران ما را که نیروی نظامی رسمی کشور است برخلاف قانون به عنوان گروه تروریستی اعلام کرده به نحوی که حتی اگر فردی دوره اجباری سربازی را در سپاه بگذراند از ورود به آمریکا منع شده و به عنوان تروریست شناخته می‌شود.

وی با بیان اینکه آمریکا باید همه این تحریم‌ها را لغو کند و یاد بگیرد به حقوق ایران احترام بگذارد، عنوان کرد: تروریست واقعی آمریکایی‌ها هستند که ترور یکی از سیاست‌ها و روش‌های آنها است بنابراین اصل بر بی اعتمادی کامل به آنها است.

این کارشناس مسائل سیاسی تصریح کرد: آمریکا باید حقوق ایران را بپذیرد اما آنها نمی‌خواهند این موضوع را بپذیرند و در مذاکراتی که در این دور با ایران انجام دادند مانند دور گذشته هدفشان رسیدن به توافق نبود بلکه به دام انداختن ایران و محدود کردن هرچه بیشتر کشور ما بود.

قدیری ابیانه خاطرنشان کرد: آمریکایی‌ها حتی تلاش می‌کنند تحت عنوان این مفاهیم توان موشکی ایران را بگیرند و هدفشان این است با کاستن از توان موشکی ایران، احتمال حمله نظامی به ایران را افزایش دهند و البته هدف غایی آن‌ها تجزیه ایران، تصاحب منابع ثروت به ویژه نفت و گاز و محروم کردن ملت ایران است و ایران نمی تواند تسلیم خواسته های آنها شود.

وی افزود: از اول هم پیش بینی می‌کردم که این مذاکرات به نتیجه نخواهد رسید زیرا هدف آمریکا از مذاکرات مذکور این بود تقصیر نقض برجام که نزد افکار عمومی جهان، ترامپ معرفی شده به گردن ایران بیندازد و اعلام کند که آمریکایی‌ها می‌خواهند برجام را احیا کنند اما ایران موافقت نمی‌کند. در واقع همه هدف آنها برداشتن بار از دوش خود و انداختن آن به دوش ایران است.

قدیری ابیانه گفت: فایده این مذاکرات برای ما آن است که برای بار چندم مشخص خواهد شد مذاکره و تعامل با آمریکا امکان پذیر نیست و آمریکا در هیچ شرایطی نمی‌تواند و نمی‌خواهد دست از دشمنی با ملت ما بردارد و با توجه به اینکه بایدن در تبلیغات خود عنوان می‌کرد که می‌خواهد برجام را احیا کند و البته عوامل داخلی اش در ایران هم مطرح می‌کردند که اکنون فرصتی است که مجددا مذاکره را احیا کنیم، پس اگر مذاکره را نمی‌پذیرفتیم آنها می‌خواستند با سر و صدایشان، ایران را مقصر جلوه دهند همان گونه که اکنون هم در این مسیر حرکت می‌کنند.

قدیری ابیانه خاطرنشان کرد: انجام این مذاکرات برای ملت ما نشان داد آمریکا اهل رعایت حقوق ملت ایران نیست البته فرقی نمی‌کند دموکرات‌ها یا جمهوری خواهان کدام یک بر سر کار باشند این در دشمنی آمریکا با ایران تفاوتی ایجاد نمی‌کند، زیرا آنها در هدف که همان ضربه زدن به ایران، تجزیه کشور و تصاحب منابع و محروم کردن ملت ایران است، یکی خواهند بود، حتی زمانی که روابط دیپلماتیک بین ایران و آمریکا برقرار بود و آمریکا بزرگترین سفارت خارجی و بیشترین دیپلمات‌ها را در ایران داشت از این فرصت برای کودتا، تجزیه و ارتکاب هزاران تخلف دیگر استفاده کرد پس افرادی که فکر می‌کنند اگر سفارت آمریکا اشغال نمی‌شد آمریکا به این مراحل از دشمنی نمی رسید، اشتباه می‌کنند زیرا آمریکا را نشناخته‌اند و البته نمونه آن اسناد لانه جاسوسی طی ده ماهه برقراری روابط دیپلماتیک است.

وی افزود: اکنون هم مذاکرات به نتیجه نمی‌رسد و باید بدانیم بین دموکرات‌ها و جمهوری خواهان آنچه متفاوت است تاکتیک‌های دشمنی با ایران و نه اصل دشمنی با ایران است و سیاست خاورمیانه‌ای آمریکا با ایران چه در دوران دموکرات‌ها و چه در دوران جمهوری خواهان توسط صهیونیست‌ها اداره می‌شود و کاخ سفید نمی‌تواند و نمی‌خواهد اراده ای مجزا از اراده صهیونیست‌ها داشته باشد، بنابراین باید همان گونه که رهبر انقلاب فرمودند برای خنثی سازی تحریم‌ها تلاش کنیم زیرا رفع تحریم‌ها با دشمن و خنثی‌سازی آنها با ما است، برهمین مبنا دستگاه‌های دیپلماسی باید تمام تلاش خود را برای احیای حقوق کشور و رفع تحریم‌ها انجام داده اما این چیزی نیست که باعث شود آمریکا دست از دشمنی با ایران بردارد.

انتهای پیام