دوشنبه 17 اردیبهشت 1403

قرارگاه سری که از عملیات والفجر 8 محافظت کرد

خبرگزاری فارس مشاهده در مرجع
قرارگاه سری که از عملیات والفجر 8 محافظت کرد

به گزارش خبرنگار حوزه حماسه و مقاومت خبرگزاری فارس، در آستانه عملیات والفجر 8 بود که محسن رضایی فرمانده سپاه پاسداران در دوران دفاع مقدس، به عبدالحسین شاه حسینی معروف به خادم‌الحسینی، دستور تشکیل قرارگاه سری حنین را داد. حنین نام یکی از غزوه‌های صدر اسلام بین ملسمانان و قبایل هوازن بود که مسلمانان دشمن را فریب داده و به پیروزی رسیدند. نام این قرارگاه از همین غزوه اقتباس شده است.

با دستور محسن رضایی قرارگاه حنین به عنوان قرارگاهی اطلاعاتی، عملیاتی و سری تشکیل شد و در منطقه‌ای دیگه و به طور موازی با عملیات والفجر 8، به عراقی‌ها حمله کردند تا حواس آن‌ها را از عملیات اصلی پرت کنند. سردار احمد غلامپور فرمانده وقت قرارگاه کربلا در دفاع مقدس، درباره دلایل شکل‌گیری قرارگاه حنین گفت: قبل از تشکیل قرارگاه‌های زیر مجموعه قرارگاه مرکزی خاتم‌الانبیا صل‌الله علیه و آله و سلم، دستور تشکیل قرارگاه حنین به عنوان قرارگاه فریب، صادر شد بود.

وی با بیان اینکه این قرارگاه به نوعی از ابتکارات برادر محسن رضایی به حساب می‌آمد تا مکان اصلی عملیات لو نرود، توضیح داد: این موضوع از ما که می‌دانستیم کجا می‌خواهیم عملیات انجام دهیم، پنهان نبود؛ اما نه نیرو‌های ما از این موضوع با خبر بودند و نه دشمن.

غلامپور گفت: بچه‌های ما آنقدر جدی آن جا کار می‌کردند که حتی خاطرم هست یکبار شهید احمد سوداگر که آن زمان مسئول اطلاعات و عملیات قرارگاه قدس بود، از من پرسید: «شما بالاخره در کدام منطقه می‌خواهید عملیات کنید؟»

سردار غلامپور ادامه داد: قرارگاه حُنین هم به نوعی هم فریب دشمن بود و هم به منظور آماده‌سازی، یک منطقه ثانویه به شمار می‌رفت تا اگر به هر دلیل عملیات موفق نبود، از این ناحیه وارد عمل شویم. در واقع دشمن علاوه بر فریب چشمی، فریب ذهنی و راهبردی هم می‌خورد. همین موضوع هم باعث شکست نیرو‌های بعث عراق در دفاع و به دست آمدن توفیقات چشمگیر سپاه اسلام از جمله فتح فاو در عملیات والفجر 8 شد.

پایانپ پیام /

شما می توانید این مطلب را ویرایش نمایید

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

پیغام فتح

محسن رضایی

احمد غلامپور والفجر 8 قرارگاه حنین این خبر توسط افراد زیر ویرایش شده است
قرارگاه سری که از عملیات والفجر 8 محافظت کرد 2
قرارگاه سری که از عملیات والفجر 8 محافظت کرد 3
قرارگاه سری که از عملیات والفجر 8 محافظت کرد 4
قرارگاه سری که از عملیات والفجر 8 محافظت کرد 5