چهارشنبه 18 مهر 1403

قطار انتظار داوطلبان طرح اقدام ملی مسکن از اردیبهشت به خرداد رسید

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
قطار انتظار داوطلبان طرح اقدام ملی مسکن از اردیبهشت به خرداد رسید

کرمانشاه - ایرنا - با اینکه پایان اردیبهشت ماه زمان اعلام اسامی واجدان شرایط طرح اقدام ملی مسکن اعلام شده بود اما با ورود به خرداد هنوز خبری از اعلام اسامی نیست و باتوجه به زمان کمی که دولت دوازدهم برای اجرایی کردن این طرح در اختیار دارد ثبت‌نام کنندگان انتظار دارند که به زودی تکلیفشان مشخص بشود.

اعلام هرچه زودتر اسامی از آن جهت اهمیت دارد که تا پایان دولت دوازدهم فرصت چندانی باقی نمانده و باتوجه به وعده ها نسبت به سرانجام رسیدن این طرح تا پایان عمر دولت، بیم آن می رود که موکول شدن تکمیل این طرح به دولت بعدی، انتظار صاحب خانه شدن در این اوضاع نابسامان مسکن را برای بسیاری از افراد طولانی تر کند.

ضمن اینکه اجرایی شدن این طرح می تواند تاثیر به سزایی در کنترل قیمت های نجومی مسکن داشته باشد.

انتظار تعیین تکلیف در خرداد ماه

مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمانشاه روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا ابراز امیدواری کرد که تا پایان خرداد ماه این اسامی اعلام بشوند.

به گفته مسعود شریفی، اسامی واجدان شرایط طرح اقدام ملی مسکن از طریق پیامک و سامانه اینترنتی اعلام شوند.

زمین هایی با اجاره 99 ساله و اقساط پنج تا 10 ساله

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری کرمانشاه نیز در گفت و گو با ایرنا در خصوص نحوه واگذاری ها گفت: از آنجایی که زمین های طرح اقدام ملی مسکن در مناطق مختلف و با قیمت های متفاوتی است؛ مقرر شده تا با تشخیص کارشناسان دادگستری اگر قیمت زمین کمتر از یک سوم هزینه ساخت باشد؛ آن زمین به صورت اجاره 99 ساله به مالک واگذار شود.

مهرداد سالاری افزود: اما اگر قیمت زمین بالاتر از یک سوم هزینه ساخت باشد؛ خریدار باید قیمت زمین را به صورت اقساط در مدت زمان معینی پرداخت کند.

مدیرکل راه و شهرسازی البته این زمان را پنج سال اعلام کرد و گفت: احتمال افزایش این زمان تا 10 سال نیز وجود دارد.

برنامه ریزی برای ساخت هفت هزار و 500 واحد

آنگونه که استاندار کرمانشاه پیشتر اعلام کرده بود سهمیه استان از طرح اقدام ملی مسکن، 12 هزار و 600 واحد مسکونی است.

به گفته هوشنگ بازوند برای ساخت هفت هزار و 500 واحد مسکونی در قالب طرح اقدام ملی مسکن برنامه‌ریزی لازم انجام شده است.

وی ادامه داد که تاکنون چهار پیمانکار به منظور احداث واحدهای طرح اقدام ملی مسکن پای کار آمده اند و به زودی روند احداث را آغاز خواهند کرد.

آنگونه که بازوند وعده داده است: بیشترین واحدها تا پایان امسال به بهره برداری می رسد و براساس برنامه ریزی انجام شده عمده واحدهای زیرمجموعه این طرح در مرکز استان قرار دارد.

طبق گفته استاندار کرمانشاه برای عملیاتی کردن طرح اقدام ملی مسکن شورای عالی مسکن و شهرسازی تصمیم گرفته است که 340 هکتار به اراضی شهری کرمانشاه اضافه کند؛ ضمن اینکه 2 هزار و 500 واحد مسکن مهر بدون متقاضی در کرمانشاه وجود دارند که این واحدها نیز در قالب طرح اقدام ملی مسکن به مردم واگذار خواهند شد.

بازوند همچنین اعلام کرده است که برای ساخت هر واحد مسکونی در بافت فرسوده شهر کرمانشاه 160 میلیون تومان و در بافت فرسوده دیگر نقاط استان 140 میلیون تومان تسهیلات به واحدهایی که در طرح اقدام ملی مسکن نام نویسی کرده باشند پرداخت خواهد شد.

تعهد ساخت چهار هزار و 500 واحد مسکونی توسط بنیاد مستضعفان، هزار و 300 واحد توسط بنیاد تعاون شهرداری کرمانشاه، 2 هزار واحد توسط بنیاد تعاون فرهنگیان، هزار و 300 واحد مسکونی توسط ستاد اجرایی فرمان امام (ره) و هزار و 300 واحد مسکونی برای ارتش از جمله برنامه ریزی های طرح اقدام ملی مسکن اعلام شده است. استان کرمانشاه با 2 میلیون نفر جمعیت دارای 34 شهر و 2 هزار و 595 روستا است

*س_برچسب‌ها_س*