پنج‌شنبه 7 تیر 1403

قیمت خانه در لوکس‌ترین محله‌های تهران چقدر است؟/ این قیمت‌های عجیب را ببینید

وب‌گاه خبر آنلاین مشاهده در مرجع
قیمت خانه در لوکس‌ترین محله‌های تهران چقدر است؟/ این قیمت‌های عجیب را ببینید

‌منطقه یک، گران‌ترین منطقه تهران برای خرید مسکن است که از سال 1402 همسو با بازار مسکن در کل تهران، در حوزه معاملات شاهد رکود بوده است. اما بازار مسکن منطقه یک طی یک سال گذشته چه روندی داشته و اکنون در کف بازار این منطقه چه خبر است؟

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، داشتن آپارتمان‌های کوچک در تهران مثل یک برگ برنده است، راحت‌تر از آپارتمان‌های متراژ بالا فروش می‌روند و میزان نقدشوندگی آنها بالاست؛ اما این ماجرا در منطقه یک کمی تفاوت دارد!

تجارت نیوز در گزارشی نوشت: مشاوران املاک می‌گویند خریداران آپارتمان در منطقه یک، علاقه بیشتری به خرید آپارتمان‌های 70 متر به بالا دارند که طبیعی است؛ زیرا این منطقه جزو مناطق برخوردار تهران محسوب می‌شود. اما بازار مسکن منطقه یک از ابتدای سال 1402 چه مسیری را طی کرده است؟

روند قیمت مسکن منطقه یک از ابتدای سال 1402

بر اساس آمار بانک مرکزی متوسط قیمت مسکن منطقه یک سال 1402 را با افزایش حدود 6.5 درصد شروع کرده و رشدی بالاتر از متوسط قیمت کل تهران داشته است.

متوسط قیمت کل در اردیبهشت‌ماه، رکورد سال 1402 را زده و صعودی معادل 13.4 درصد را تجربه کرده است. اما منطقه یک فقط 3.3 درصد افزایش داشته است؛ با این حال این عقب‌ماندگی را ماه بعد جبران کرده و آن را به 11.3 درصد رسانده است.

دقیقا انتهای فصل بهار بود که دولت تصمیمات خود را مبنی بر اتخاذ سیاست‌های انقباضی و کاهش گردش پول در پیش گرفت و می‌شود گفت ورق بازار مسکن برگشت.

6 ماه بعدی در فصل تابستان و پاییز سرعت رشد قیمت مسکن و معاملات به‌شدت افت کرد و عملا دیگر کمتر خریداری در بازار پیدا می‌شد.

متوسط قیمت مسکن منطقه یک که آبان و آذر در کانال 130 میلیون تومانی نوسان داشته، در فروردین 1403 به متری 150 میلیون و 400 هزار تومان رسیده است.

1402 سال رکود معاملات مسکن بود. همین مساله روند رشد قیمت‌ها را در این سال کند کرد. این رکود تا حدی بوده که در ماه‌های تابستان تعداد معاملات مسکن این منطقه به 200 فقره هم نرسیده است، این روند کاهشی به همین شکل ادامه پیدا کرده تا جایی که در فروردین 1403 تعداد معاملات تا 66 فقره افت کرده است.

کف میدان مسکن منطقه یک چه خبر است؟

بررسی کف بازار نشان می‌دهد، افزایش قیمت‌ها در منطقه یک تا حدی بوده است که خریداران مسکن حداقل باید بودجه‌ای 10 میلیارد تومانی داشته باشند؛ آن هم برای خرید یک آپارتمان 50 تا 60 متری. خرید خانه نوساز هم حداقل متری 220 میلیون تومان برای خریداران آب می‌خورد.

منطقه یک از آن مناطقی است که تعداد زیادی آپارتمان لوکس در آن ساخته شده است. مشاوران املاک فعال در این منطقه می‌گویند این واحدهای لوکس از متری 450 میلیون تومان شروع می‌شوند و انتهای قیمت آنها هم مشخص نیست.

بررسی‌های میدانی و گفته‌های مشاوران املاک نشان می‌دهد معاملات در این منطقه نسبت به سال 1402 رونقی نسبی گرفته است، اما رکود همچنان پابرجاست. به نظر می‌آید خریدارها چشم‌انداز کاهشی برای بازار متصور هستند و برای همین فعلا به معاملات ورود نمی‌کنند.

223225

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1922499