چهارشنبه 18 مهر 1403

لزوم توانمندسازی پالایشگاه‌ها برای تأمین فرآورده‌های نفتی

خبرگزاری دانشجو مشاهده در مرجع
لزوم توانمندسازی پالایشگاه‌ها برای تأمین فرآورده‌های نفتی

دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پالایش نفت کشور: تأمین فرآورده‌های نفتی مورد نیاز کشور مستلزم فعالیت بدون وقفه است و جایگاه پالایشگاه‌ها در اقتصاد کشور مهم و غیرقابل‌انکار است.

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، ناصر عاشوری در جمع خبرنگاران ادامه داد: پالایشگاه‌ها نقش مؤثری در اقتصاد کشور و تأمین نیازهای زیرساختی جامعه دارند و اگر نتوانند به سوددهی برسند، تأثیر منفی این وضعیت بر رشد اقتصادی کشور و افزایش ناترازی‌ها مشاهده می‌شود.

وی درباره وضعیت بدهی به پالایشگاه‌ها افزود: بدهی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران به پالایشگاه‌ها در سه سال اخیر نوسانی بوده و به طور مداوم افزایش‌یافته است این بدهی از هشت همت در سال 1400 به 162 همت در پایان سال 1402 رسیده است.

دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پالایش نفت کشور خاطرنشان کرد: افزایش بدهی‌ها به رقم 162 هزار میلیارد تومان فشار زیادی بر بودجه عمومی کشور وارد کرده و این بدهی انباشته به معنای نیاز مبرم دولت به تأمین مالی بیشتر برای پرداخت بدهی‌ها و استفاده از منابع مالی در دولت چهاردهم است.

عاشوری با بیان اینکه پالایشگاه‌ها به تأمین مالی، نقدینگی لازم برای اورهال و تعمیرات به‌موقع و همچنین اجرای طرح‌های توسعه‌ای نیاز مبرم دارند، گفت: عدم پرداخت بموقع مطالبات پالایشگاه‌ها در سه سال گذشته تأثیر منفی بر همه بخش‌های صنعت پالایش نفت داشته است اورهال‌ها با تأخیر انجام شده و نقدینگی که باید برای توسعه تزریق می‌شد، بموقع تأمین نشده است.

وی ادامه داد: مشکلات نقدینگی در پالایشگاه‌ها به کاهش سرمایه‌گذاری و اختلال در تأمین مالی پروژه‌های جدید منجر شده است که نتیجه آن کاهش تولید و بهره‌وری و در نهایت کاهش رشد اقتصادی بوده است.

دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پالایش نفت کشور خاطرنشان کرد: افزایش بدهی و مشکلات مالی موجب شده زنجیره تأمین فرآورده‌های نفتی با اختلال همراه شود.

عاشوری افزود: پالایشگاه‌ها به دلیل کمبود نقدینگی نتوانستند نیازهای بازار را به موقع تأمین کنند که این اختلال به افزایش هزینه‌های انرژی و ناپایداری در تأمین منابع منجر شده و هزینه‌های تولید در سایر صنایع را نیز افزایش داده است، چنانچه در سه سال گذشته تعمیرات اساسی پالایشگاه‌ها با تأخیر انجام شد و این امر منجر به تحمیل ضررهای هنگفتی به سهام‌داران آن شد.

وی گفت: پالایشگاه‌ها در سال 1401 بیش از 53 همت مالیات مستقیم به دولت پرداخت کرده‌اند، این بنگاه‌های اقتصادی باید سودده باشند تا بتوانند چنین میزان مالیاتی را به بودجه کشور تزریق کنند.

دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پالایش نفت به آمارسازی در گذشته برای کاهش بدهی‌های انباشته پالایش و پخش اشاره کرد و گفت: در اقدامی غیرمنطقی، فرمول‌ها و نحوه محاسبات ارتباطات مالی بین دولت و پالایشگاه‌ها تغییر داده شد تا بدهی انباشته دولت مستهلک شود؛ انتظار می‌رود وزارت نفت و سازمان برنامه و بودجه در دولت چهاردهم این روند را اصلاح کند.