جمعه 8 تیر 1403

مادر «پله» درگذشت

وب‌گاه فرارو مشاهده در مرجع
مادر «پله» درگذشت

سلسته آرانتیس، مادر پله، مهاجم برزیلی قهرمان سه دوره جهان و اسطوره فوتبال برزیل، روز جمعه 21 ژوئن (اول تیرماه) در سن 101 سالگی درگذشت.

به گزارش تاس، آرانتیس در شهر سانتوس در ایالت سائوپولو پس از بستری شدن در بیمارستان به علت کهولت سن و بیماری در گذشت.

باشگاه فوتبال سانتوس که پله بیشتر دوران حرفه‌ای خود را در آن سپری کرد؛ با انتشار بیانیه اعلام کرد: این 101 سال از یک داستان زندگی الهام بخش بود. از یک زن سیاهپوست که به خاطر خانواده اش با سختی‌های بی پایان در زندگی روبرو شد.

در بیانه‌ی باشگاه سانتوس آمده است، آرام باش ملکه. محبت، تحسین و قدردانی مردم سانتوس ابدی است.

ادسون آرانتیس دو ناسیمنتو (پله) در 29 دسامبر 2022 در سن 82 سالگی درگذشت. او تنها بازیکنی است که سه بار قهرمان جام جهانی (1958، 1962، 1970) شده بود.

پله بار‌ها از سوی رسانه‌های ورزشی به عنوان بهترین بازیکن فوتبال قرن بیستم جهان شناخته شد.

کمیته بین‌المللی المپیک در سال 1999 میلادی از او به عنوان ورزشکار قرن یاد کرد و نامش از سوی مجله تایم در فهرست 100 شخصیت برجسته قرن بیستم قرار گرفت.

پله در سال 2000 میلادی از سوی فدراسیون بین‌المللی تاریخ و آمار فوتبال (IFFHS) به عنوان بازیکن برتر جهان انتخاب شد و همچنین یکی از دو برنده مشترک بازیکن قرن فیفا بود. پله در مجموع در یکهزار و 363 بازی یکهزار و 279 گل زد.

از القاب دیگر او «ری» (شاه؛ سلطان) و «پرولا نگرا» (مروارید سیاه) بود. او از نظر بسیاری از صاحب‌نظران، بزرگ‌ترین و بهترین بازیکن تاریخ فوتبال شناخته می‌شود. پ

وی فوتبال را از سال 1950 میلادی در سن 10 سالگی شروع کرد و در سال 1958 میلادی با این‌که 18 سال بیشتر نداشت، در جام جهانی سوئد جوان‌ترین بازیکن برزیلی شناخته شد.

منبع: خبرگزاری ایرنا از میان اخبار

صعود تیم ملی والیبال ژاپن به فینال لیگ ملت‌های والیبال

اطلاعیه باشگاه پرسپولیس درباره انتخاب سرمربی و نقل‌وانتقالات

ساکت الهامی استعفا داد

مذاکره پرسپولیس با دروازه‌بان ازبکستانی؛ جایی برای علیرضا بیرانوند نیست