پنج‌شنبه 9 فروردین 1403

متهم سریال "سگ کشی" در اهواز کیست؟

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
متهم سریال "سگ کشی" در اهواز کیست؟

اهواز - ایرنا - انتشار ویدیوهایی که گفته می‌شود کشتار سگ‌های بدون صاحب در یکی از مناطق اهواز است، دوباره اعتراض فعالان حقوق حیوانات را به شهرداری اهواز به عنوان متهم به دنبال داشته است.

فعالان حقوق حیوانات در روزهای اخیر ویدیوهایی از کشتار سگ‌های بدون صاحب با اسلحه گرم را در محلاتی از منطقه 3 شهرداری اهواز منتشر کردند که بازتاب گسترده‌ای در فضای مجازی و در میان فعالان محیط زیست داشت.

حامیان حقوق حیوانات این ویدیوها را از لاشه سگ‌هایی که در سه شب با اسلحه گرم کشته شده، از نحوه حمل لاشه‌ها با خودروی شهرداری اهواز و از درگیری با افرادی که به گفته آنها از ماموران خدمات شهری شهرداری اهواز هستند، تهیه و مستندسازی کرده‌اند تا بتوانند در مراجع قضایی شکایت خود را مطرح کنند.

پس از انتشار نخستین ویدیو از کشتار چند قلاده سگ در پارک شهروند، شهرداری اهواز در اطلاعیه‌ای، کشتار سگ‌ها را تکذیب و اعلام کرد: "کلیپی که در فضای مجازی نشر یافته متاثر از رفتارهای برخی افراد در پارک شهروند اهواز است که به صورت خودسر به معدوم سازی سگ‌ها روی آورده‌اند و شهرداری به منظور رعایت بهداشت عمومی، به ناچار نسبت به جمع‌آوری اجساد سگ‌های رها شده در معابر اقدام کرده است."

یک عضو انجمن حامیان حیوانات شهری، از طرح شکایت حامیان حقوق حیوانات علیه شهرداری اهواز در مراجع قضایی خبر داد و گفت: شکایت فعالان حقوق حیوانات از طریق اداره حفاظت محیط زیست اهواز نیز در حال پیگیری است.

عبدالرضا کریمی‌پور درباره چگونگی این ماجرا به خبرنگارایرنا گفت: در سه نوبت متوالی (بامداد 17 تا 20 مرداد) از طریق حامیان حیوانات که کار غذارسانی به سگ‌ها را انجام می‌دهند، از کشتار سگ‌های بدون صاحب در چند محله از منطقه 3 شهرداری اهوازبه وسیله سلاح گرم باخبر شدیم.

وی ماموران شهرداری اهواز را مسوول کشتار سگ‌های بدون صاحب در شب‌های اخیر بیان کرد و افزود: در هر سه مورد ماموران شهرداری منطقه 3 اهواز در کشتار سگ‌ها دخیل بودند؛ افرادی که اقدام به این کار کردند و خودروهای مورد استفاده آنها شناسایی شده و در همان زمان با پلیس تماس گرفتیم و علاوه بر مستندسازی و صورتجلسه، شکایتی نیز در کلانتری ثبت کردیم.

عضو انجمن محیط زیستی دیده‌بان جلگه سبز خوزستان توضیح داد: ساعت 2:40 دقیقه بامداد 17 مرداد وقتی به پارک شهروند اهواز رسیدیم با خودروی منطقه 3 شهرداری اهواز روبه رو شدیم که لاشه هفت قلاده سگ را حمل می‌کرد؛ از روی پلاک‌هایی که داشتند و جای بخیه روی شکمشان، متوجه شدیم که همه آنها عقیم سازی شده‌اند.

کریمی‌پور افزود: پس از اینکه خودروی شهرداری و ماموران را متوقف کردیم با پلیس تماس گرفتیم و شکایت را در کلانتری 26 ملی راه اهواز ثبت کردیم.

وی اضافه کرد: با توجه به انتشار بیانیه شهرداری اهواز و تکذیب کشتار سگ‌ها توسط ماموران شهرداری، وقتی بامداد 19 مرداد، از ادامه کشتار سگ‌های بدون صاحب در پارک ولایت کوی نفت مطلع شدیم، این بار با همکاری دیگر حامیان حیوانات، توانستیم ضارب مسلح را به همراه 2 قلاده سگ پیدا کنیم که پس از تماس با پلیس به ماموران کلانتری 20 روبه‌روی شهرک آغاجاری تحویل دادیم؛ وی که کارمند پیشگیری از تخلفات شهرداری منطقه 3 بود، در کلانتری به کشتن سگ‌ها اعتراف کرد و گفت بازهم این کار را تکرار می‌کند.

کریمی‌پور ادامه داد: متاسفانه با وجود اعتراض و پیگیری فعالان محیط زیست کشتار سگ‌ها ادامه یافته و در شب سوم، سه قلاده سگ را در کوی فرهنگیان 2 پیدا کردیم که در اینجا نیز ماموران شهرداری دخیل بودند.

وی با اشاره به ممنوعیت کشتن سگ‌های بدون صاحب در کل کشور، خواستار ورود مدعی العموم و رسیدگی قانونی به آنچه که وی تخلف آشکار شهرداری اهواز نامید شد.

به گفته وی در آبان 97 نیز تعداد زیادی از سگ‌های بدون صاحب در اهواز کشته و سوزانده شد، اما با وجود تشکیل پرونده قضایی، اعتراض فعالان محیط زیست به جایی نرسید.

این فعال حقوق حیوانات، تنها راهکار کنترل جمعیت سگ‌های بدون صاحب را عقیم سازی دانست و ادامه داد: کشتار سگ‌ها آن هم به وسیله اسلحه گرم که روشی منسوخ شده است، نه تنها جمعیت آنها را کم نمی‌کند بلکه باعث ترویج خشونت و ایجاد رعب و وحشت در جامعه می‌شود.

کریمی‌پور افزود: سگ‌های بدون صاحب نیز جزو شهروندان یک جامعه به شمار می‌آیند، این در حالیست که این حیوانات در وسط شهر، در یک پارک و در محله مسکونی کشتار شده‌اند.

انکار دوباره "سگ کشی"

شهرداری اهواز در اطلاعیه‌ای که در سایت این شهرداری در تاریخ 18 مرداد منتشر کرده، آورده است: " طبق برآورد تقریبی بالغ بر 6 هزار و 500 قلاده سگ بدون صاحب در شهر اهواز وجود دارد که بر اساس گزارش

مراکز بهداشت اهواز، سالانه قریب به سه هزار مورد گزیدگی را موجب شده‌اند."

شهرداری اهواز در این اطلاعیه افزوده است:"مرکز کنترل جمعیت سگ‌های بدون صاحب در اهواز، بر اساس دستورالعمل کنترل جمعیت سگ‌های بدون صاحب با مساحت هفت هزار متر مربع، در بهار 98 افتتاح شد و فرآیند زنده‌گیری و در نهایت عقیم سازی و رهاسازی بر اساس دستورالعمل ابلاغی با استفاده از پیمانکار مورد تایید و زیر نظر دامپزشک مقیم و با رعایت همه استانداردها صورت پذیرفته است."

این اطلاعیه می‌افزاید: "بین عقیم‌سازی و زاد و ولد و روند تکثیر سگ‌های موجود در شهر تعادل و تناسب برقرار نشده است. لذا با توجه به مزاحمت این حیوانات برای زنان باردار و کودکان و وحشت ناشی از حضور سگ‌ها در معابر، برخی از شهروندان به صورت خودسرانه اقدام به معدوم سازی آنها با سلاح شکاری کرده‌اند. سیاست این سازمان با مقوله حیوانات بدون صاحب، برخورد علمی و بهداشتی است واز این حیث آمادگی همکاری با علاقمندان و حامیان حقوق حیوانات در کمک به فرآیند عقیم‌سازی را اعلام می‌کند. علاوه بر توصیه به خویشتن‌داری به طرفین این موضوع چالش‌برانگیز تقاضا دارد، هم شهروندان معترض به وجود سگ‌ها در معابر شهری نسبت به رعایت حقوق حیوانات اهتمام جدی کرده و هم از حامیان حیوانات استدعا می‌شود تا پیگیری و تعقیب حقوقی متخلفان از هرگونه رفتار تنش زا خودداری کنند."

تلاش خبرنگار ایرنا برای مصاحبه با مرادحسینی شهردار منطقه 3 اهواز و احمدی سخنگوی شهرداری اهواز تا زمان انتشار این گزارش، به نتیجه نرسید.

اما مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اهواز، ارتباط این سازمان با کشتار سگ‌های بدون صاحب را به شدت رد کرد و گفت: هیچکدام از ماموران این سازمان در این حادثه دخالتی ندارند، ما طبق دستورالعمل، تنها عقیم سازی و رهاسازی سگ‌های بدون صاحب را انجام می‌دهیم.

محمدرضا قنواتی در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: اینکه چه افرادی سگ‌های بدون صاحب را کشته‌اند اطلاعی نداریم. شهرداری‌های مناطق زیرمجموعه این سازمان نیستند بنابراین مسوولیتی درقبال آنها نداریم و اطلاعی از کار آنها نیز نداریم، اگر ثابت کنند سازمان پسماند نقشی در این کار داشته ما را محاکمه کنند.

وی افزود: شکایت‌های زیادی از مردم درباره سگ‌های بدون صاحب داریم و گاز گرفتگی زیادی توسط سگ‌ها اتفاق آمده، و مردم از ناامنی در سطح شهر به ستوه آمده‌اند؛ ما داریم کار خود را طبق دستورالعمل انجام می‌دهیم و تا الان 490 قلاده را عقیم سازی کردیم، اما این سگ‌ها همچنان در شهر دیده می‌شوند. طبق دستورالعمل شهرداری هیچ وظیفه‌ای برای نگهداری سگ‌ها ندارد، ما بر اساس توان مالی خود، این سگ‌ها را عقیم کرده و به فعالان حامی حیوانات تحویل می‌دهیم.

قنواتی اضافه کرد: در هیچکدام از شهرهای خوزستان و حتی اهواز، شهرداری محلی برای نگهداری سگ‌ها ندارد؛ نگهداری سگ‌ها هزینه فوق‌العاده زیادی می‌خواهد که هیچکدام از شهرداری‌ها پول آن را ندارند. با کلمات که نمی‌شود بازی کرد، اگر می‌خواهند مشکل حل شود و اگر حامی حیوانات هستند، آنها را ببرند در خانه خودشان نگهداری کنند تا شاهد آزار و اذیت شهروندان نباشیم. مگر نمی‌گویند این سگ‌ها بچه‌هایشان هستند؟

وی ادامه داد: سگ‌ها آسایش مردم را بهم ریخته‌اند، ما این مشکل را به همه مسوولان گفتیم و همه در جریان هستند، این در حالیست که طبق دستورالعمل 16 سازمان باید در ساماندهی سگ‌های بدون صاحب همکاری کنند ولی شهرداری تنهاست و هیچکس همکاری نکرده است.

قنواتی با بیان اینکه ما بیش از وظایفمان در این زمینه کار کرده‌ایم، افزود: انجمن حمایت از حیوانات، خودشان بروند نگهداری سگ‌ها را انجام دهند، ولی قبول نمی‌کنند و فقط شعار می‌دهند، همانطور که شما رسانه‌ها فقط شعار می‌دهید و با کلمات بازی می‌کنید در حالیکه باید فرهنگسازی کنید زیرا مردم در شهر ناراضی هستند، ما حتی گفتیم در کنار کمربند سبز، زمین در اختیارشان قرار می‌دهیم و سرمایه‌گذار هم معرفی کردیم، دیگر شهرداری چه کاری باید انجام بدهد؟

بلاتکلیفی پرونده "حیوان آزاری"

کشتار سگ‌های بدون صاحب در سال‌های اخیر به شدت از سوی فعالان حقوق حیوانات در کشور مورد انتقاد قرار گرفته است.

در پی تجمع فعالان محیط زیست و حامی حیوانات به کشتار سگ‌های بدون صاحب در چند شهر کشور در سال 94، سازمان حفاظت محیط زیست لایحه مقابله با حیوان آزاری را به دولت ارایه کرده که این لایحه هنوز در مجلس شورای اسلامی است. این در حالیست که اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان تاکنون نسبت به کشتار سگ‌های بدون صاحب در اهواز سکوت کرده است.

رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان اهواز در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: در پی شکایت فعالان محیط زیست و حامیان حقوق حیوانات، موضوع کشتار سگ‌های بدون صاحب در روزهای اخیر در حال پیگیری است.

علی بنی‌عگبه با اشاره به مراجعه امروز تعدادی از فعالان حقوق حیوانات، افزود: بر اساس گفته‌های مراجعان و تصاویری که ضبط کرده‌اند، ماموران و خودروهای شهرداری منطقه 3 اهواز در کشتن سگ‌های بدون صاحب دخالت داشتند. بر این اساس با این شهرداری تماس گرفتیم که پاسخ ندادند، بنابراین مکاتبه رسمی انجام، و استعلام می‌کنیم که دلیل این افراد و مجوز آنها برای کشتار چه بوده است.

وی صدور هرگونه مجوز محیط زیست برای کشتن سگ‌های بدون صاحب را رد کرد و گفت: گفته شده افرادی که اقدام به کشتن سگ‌ها کرده بودند به فعالان حقوق حیوانات گفته‌اند که با مجوز محیط زیست این کار را کرده‌اند، در حالی که ما هیچگونه مجوزی برای کشتن سگ‌ها صادر نکردیم و این افراد هیچگونه مجوزی برای کشتار سگ‌ها ندارند.

بنی‌عگبه ادامه داد: افزایش تعداد سگ‌های بدون صاحب در شهر به یک معضل تبدیل شده است، از یک سو برخی شهروندان از این مساله شکایت می‌کنند و از طرف دیگر انجمن‌های حامی حیوانات معترض نحوه برخورد با سگ‌ها هستند، به همین دلیل باید برای این مساله راهکاری اندیشیده شود.

وی با بیان اینکه محیط زیست مسوولیتی در زمینه حیوانات شهری ندارد، افزود: در "دستورالعمل کنترل جمعیت سگ‌های ولگرد" که در سال 87 توسط سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های وزارت کشور ابلاغ شده، محیط زیست یکی از اعضای کارگروه است و مسوولیت مستقیم ندارد؛ این سازمان طبق قانون تنها در زمینه حیات وحش مسوولیت دارد و در مورد سگ‌های بدون صاحب و یا حیوان آزاری وظیفه قانونی برای این سازمان تعریف نشده است و پیگیری ما تنها از جنبه انسانی قضیه است.

بنی‌عگبه بیان کرد: ما موافق کشتن سگ‌های بدون صاحب نیستیم و معتقدیم دستورالعمل سازمان شهرداری‌ها باید مبنای کار قرار گیرد و اجرا شود.

اخطار به شهرداران متخلف

مدیرکل دفتر ارزیابی عملکرد، بازرسی و پاسخگویی به شکایات سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور سوم مرداد 99 از معرفی شهرداری سلماس در آذربایجان غربی به هیات تخلفات استان و برخورد قانونی با شهرداری گوراب زرمیخ در گیلان در زمینه عدم رعایت مفاد دستورالعمل کنترل جمعیت سگ‌های بدون صاحب خبر داده است.

در خبری که در پایگاه اطلاع رسانی وزارت کشور منتشر شده، رمضان امینی گفته است: تمامی شهرداری‌ها موظفند دستورالعمل ابلاغی سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور در سال 1387در زمینه ساماندهی و کنترل جمعیت سگ‌های بدون صاحب به روش زنده گیری در محدوده شهرداری‌ها و دهیاری‌ها را با جدیت و بطور دقیق رعایت و پیگیری کنند و در صورت تخطی از آن با خاطیان برخورد قانونی و قاطع می‌شود.

از سوی دیگر بر اساس دستورالعمل دفتر هماهنگی خدمات شهری سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور اسفند 92 شهرداری‌ها برای ساماندهی سگ‌های بدون صاحب تنها می‌توانند از روش زنده گیری استفاده کنند و در صورت اجرا نکردن مرتکب تخلف قانونی شده‌اند.

شهرداری اهواز چندین سال است که متهم نخست کشتار سگ‌های بدون صاحب در اهواز بوده است. آبان 98 در پی یافتن اجساد سوخته تعداد زیادی از سگ‌های بدونصاحب در اهواز، انجمن‌های حامیان حیوانات مسوول این اقدام را شهرداری دانسته و با ارسال نامه‌ای به دادستان اهواز اعلام جرم کردند.

در اسفند 98 نیز حامیان حقوق حیوانات با انتشار تصاویری شهرداری اهواز را متهم کردند که تعدادی از سگ‌های بدون صاحب را در پارک ساحلی اهواز به وسیله سم ریزی، کشته است. اگر چه شهرداری اهواز همه این اتهامات را تکذیب کرده است.

آیا پرونده «سگ کشی» در اهواز به سرانجام می‌رسد؟

*س_برچسب‌ها_س*