سه‌شنبه 28 فروردین 1403

متولیان حوزه فرهنگ نگاه جزیره‌ای را کنار بگذارند

خبرگزاری اکو نیوز مشاهده در مرجع
متولیان حوزه فرهنگ نگاه جزیره‌ای را کنار بگذارند
به گزارش خبرگزاری اقتصادایران، محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ در جمع اعضای ستاد بزرگداشت دهه کرامت کشور با بیان اینکه غفلت دستگاه‌ها و نهادهای مختلف از ظرفیت‌های یکدیگر یکی از مشکلات جدی حوزه حکمرانی است که باید مرتفع شود، گفت: متاسفانه نگاه جزیره‌ای در استفاده از ظرفیت‌ها و امکانات، موجب محرومیت بخش قابل توجه جامعه از دریافت خدمات شده که با برپایی اینگونه نشست‌ها با حضور نمایندگان دستگاه‌های مختلف می‌توان همکاری بین بخشی در حوزه‌های مختلف را تقویت کرد تا شاهد هم افزایی امکانات و ظرفیت‌های دستگاه‌ها و نهادهای گوناگون باشیم.

وزیر فرهنگ با اشاره به اینکه 120 هزار مدرسه، بیش از هشت هزار امامزاده و بقاع متبرکه و بیش از 70 هزار مسجد در سراسر کشور تنها نمونه کوچکی از ظرفیت‌های عظیمی دستگاه‌های مختلف برای خدمت در شبکه انتقال مفاهیم دینی به شمار می‌رود، تصریح کرد: می‌بایست با برنامه‌ریزی دقیق و منسجم این ظرفیت تا در اختیار جریان فرهنگ عمومی کشور قرار دهیم که در این خصوص مدیریت فضای موجود از اهمیت خاصی برخوردار است.

اسماعیلی با اشاره به آمادگی جبهه فرهنگی انقلاب در بهره مندی ار ظرفیت عظیم دستگاه‌ها گفت: متولیان حوزه فرهنگ می‌بایست نگاه جزیره‌ای را کنار گذاشته و شرایط مناسب را برای فعالیت جبهه فرهنگی انقلاب با بهره‌گیری از ظرفیت ها فراهم کنند.

عضو شورای انقلاب فرهنگی با یادآوری نهضت بازگشت به مساجد به عنوان یکی از محوری‌ترین شعارهای مدیریت فرهنگی دولت مردمی خاطرنشان کرد: دهه کرامت از ابتکارات انقلاب اسلامی است که اینگونه مناسبت‌ها با تکیه بر اندیشه راهبردی امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری با دمیدن روح به منشأ فعالیت های گسترده ای تبدیل شده اند.

اسماعیلی در ادامه گفت: بهره مندی از مناسب‌های مختلف برای پیشبرد نهضت بزرگ اسلامی مردم ایران یکی دیگر از ابتکارات امام راحل و انقلاب اسلامی محسوب می‌شود و متولیان فرهنگی کشور نباید فراموش کنند که میراث دار چنین مکتب بزرگی هستند و نباید هیچ تلاشی را در مسیر اهداف والای این نهضت دریغ کنند.

وی در پایان برنامه های پیش بینی شده دستگاه‌ها و نهادهای مختلف در دهه کرامت را متنوع و پیش رونده ارزیابی کرد و افزود: بر طبق برنامه ریزی‌های انجام شده، دهه کرامت امسال شاهد اتفاقات مهمی در حوزه نشر معارف اهل بیت علیهم السلام خواهیم بود و از آنجا که دنیای امروز تشنه معارف الهی است با برپایی باشکوه چنین مناسب‌هایی می‌توان گام های مهمی برای ترویج و نشر معارف اهل بیت علیهم السلام برداشت.

گفتنی است، نمایندگان اعتاب مقدسه و دستگاه‌ها در این جلسه از آمادگی کامل خود برای برگزاری صدها عنوان برنامه به مناسبت دهه کرامت در سراسر کشور خبر دادند.

حضور وزیر فرهنگ در مسجد احباب الحسین (ع) تهران

در همین حال، محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی که شامگاه چهارشنبه، در مسجد احباب الحسین (ع) تهران حضور یافته بود، پس از گفتگوی صمیمانه و بی واسطه با نمازگزاران با بیان اینکه مساجد ریشه پیروزی انقلاب اسلامی است، گفت: از زمان آغاز نهضت انقلاب اسلامی در ایام فاطمیه سال 1341 که با مولفه های پیوند امام و امت معنا پیدا کرد تا امروز که ییش از شصت سال از آن ایام می گذرد، تمامی دستاوردهای این نهضت مردمی در بستر مساجد به دست آمده است.

اسماعیلی پس از اقامه نماز مغرب و عشا با نمازگزاران سخن می گفت در ادامه با اشاره به اینکه مساجد مهمترین خواستگاه دولت مردمی است، گفت: مساجد مهمترین سرمایه نهضت اسلامی به شمار می‌روند و بر همین اساس شعار بازگشت به مساجد از شعارهای محوری دولت مردمی آیت الله رییسی است که همواره در مباحث فرهنگی نیز نگاه ویژه ای به ظرفیت‌های عظیم مساجد خواهیم داشت.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی مردم انقلابی و اهل مسجد را هسته سخت انقلاب اسلامی دانست و گفت: مساجد پس از پیروزی انقلاب اسلامی در مقاطع مختلف کانون تحولات سیاسی، اجتماعی و فرهنگی جامعه بوده اند و به همین خاطر دشمن همواره تلاش کرده تا انقلاب اسلامی را از مساجد به عنوان خواستگاه اصلی اش دور کند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: انقلاب اسلامی به پشتوانه رهنمودهای حکمیانه مقام معظم رهبری و با ایثار جان و مال مردم انقلابی و تقدیم هزاران شهید در حال طی کردن مسیر تبدیل شدن از قدرت منطقه‌ای به قدرت جهانی است و فتنه انگیزی بدخواهان ملت ایران نشانه موفقیت جامعه ایرانی در تمامی زمینه‌ها است و دشمنان قسم خورده ملت می‌خواهند مانع پرتوافشانی خورشید درخشان انقلاب اسلامی در دنیا شوند.

اسماعیلی با اشاره به اینکه دولت انقلابی تمام تلاش را برای حل مشکلات کشور به کار برده است، گفت: دولت مردمی آیت الله رییسی تمام تلاش خود را انجام می‌دهد تا مشکلات بزرگ انباشته شده کشور از سالیان گذشته را به حداقل برساند و در این مسیر در مقابل مردم انقلابی و نجیب ایران پاسخگو می باشد.

در این مراسم مسئولین منطقه 14 تهران به همراه ائمه جماعات مساجد منطقه حضور داشتند. اجرای سرود نوجوانان کانون فرهنگی مسجد احباب الحسین و تجلیل از خانواده معظم شهدای این مسجد از جمله برنامه های دیگر این مراسم بود.