سه‌شنبه 1 خرداد 1403

محاصره غزه مجازات جمعی علیه فلسطینیان است

خبرگزاری دانا مشاهده در مرجع
محاصره غزه مجازات جمعی علیه فلسطینیان است

«مایکل لینک» گزارشگر حقوق بشر سازمان ملل متحد روز جمعه در بیانیه‌ای اعلام کرد، محاصره 13 ساله غزه از سوی رژیم صهیونیستی مجازات جمعی علیه مردم فلسطین است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ لینک افزود: راهبرد اسرائیل برای تسلط بر جمعیت فلسطینیان نقض اصل اساسی هر سیستم قانونی است.

وی گفت: چنین اقداماتی نقض خطرناک حقوق فلسطینیان از جمله حق زندگی، آزادی در رفت و آمد، بهداشت، سرپناه مناسب و سطح معیشتی قابل قبول است.

گزارشگر سازمان ملل متحد از اسرائیل خواست تا مجازات جمعی علیه مردم فلسطین را که روزانه به میلیون‌ها بیگناه آسیب می‌رساند و تنها منجر به تنش‌ها و خشونت‌های بیشتر نمی‌شود را متوقف کند.

لینک اضافه کرد: میزان تأثیرات مخرب سیاست مجازات جمعی اسرائیل را می‌توان در محاصره 13 ساله نوار غزه مشاهده کرد، که اکنون دچار یک فروپاشی اقتصادی کامل، زیرساختی ویران و سیستم خدمات اجتماعی که به سختی کار می‌کند، شده است.

وی اظهار داشت: ممنوعیت مجازات جمعی در قوانین بین‌المللی حقوق بشری و در ماده 33 کنوانسیون چهارم ژنو تصریح شده است و این ماده هیچ استثنائی را مجاز نمی‌داند.

این گزارشگر حقوق بشری همچنین از سیاست‌های رژیم صهیونیستی در تخریب منازل فلسطینیان به صورت تنبیهی انتقاد کرد و گفت: از سال 1967 اسرائیل 2 هزار منزل فلسطینی را برای مجازات خانواده‌های فلسطینی تخریب کردند.

لینک در پایان هشدار داد که تخریب منازل فلسطینیان توسط مقام‌های اسرائیلی تنها منجر به ایجاد جو نفرت‌پراکنی و انتقام جویی می‌شود.

رژیم اشغالگر صهیونیستی سال‌هاست در فلسطین و به ویژه نوار غزه دست به جنایات گسترده علیه غیرنظامیان زده و آنان را از خانه و کاشانه خود آواره کرده است. حمله به غیرنظامیان و کشتار مظلومانه آنان در حملات به فلسطینیان همچون جنگ 22 روزه با انواع سلاح‌های جنگی، صحنه‌های دلخراشی بود که هر بیننده‌ای را به وحشت وامی‌داشت.

بسیاری از قربانیان حملات رژیم صهیونیستی به نوار غزه را زنان و کودکان تشکیل می‌دهند. بر اساس مطالعات انجام شده روی قربانیان این جنگ‌ها به ویژه کودکان و نوجوان در نوار غزه، علاوه بر آسیب‌های جدی این حملات بر سلامت جسمی فلسطینیان، از نگاه روانی نیز قرار گرفتن در برابر محیط‌های جنگ‌زده، پیامدهای زیانبار و ماندگاری بر روان نوجوانان از جمله تشدید بیماری‌های مخربی همچون اختلال روانی پساآسیب (PTSD) به عنوان یکی از بارزترین علائم ناشی از جنگ داشته است.

منبع: ایرنا

انتهای پیام /