چهارشنبه 18 مهر 1403

محبت، عدالت و گذشت؛ سه ویژگی مهم پدر حسینی است / تبعیت از سیره تربیتی ائمه اطهار (ع) آسیب‌های جامعه را کاهش می‌دهد

خبرگزاری دانا مشاهده در مرجع
محبت، عدالت و گذشت؛ سه ویژگی مهم پدر حسینی است / تبعیت از سیره تربیتی ائمه اطهار (ع) آسیب‌های جامعه را کاهش می‌دهد

زهرا شاه حسینی گفت: بسیاری از مشکلاتی که امروز در جامعه می بینیم و به آسیب تبدیل شده منشا آن به خانواده بر می گردد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ کارشناس امور تربیتی در گفتگو با خبرنگار "تیتریک" گفت: در سیره تربیتی ائمه اطهار (ع) تربیت با رفتار و عمل بارزترین بعد تربیت است. فرزندان ائمه (ع) از رفتار آنان سرمشق گرفته و عمل می کردند.

زهرا شاه حسینی ادامه داد: شعیب بن عبدالرحمن خزائی می گوید: هنگامی که امام حسین (ع) در کربلا به شهادت رسید بر دوشش نشانه ای وجود داشت. از امام سجاد (ع) درباره آن پرسیدند، امام سجاد (ع) بسیار گریست و فرمود: «این، اثر بارهای غذایی است که پدرم بر دوشش حمل می کرد و به خانه های تهیدستان می برد.»

وی افزود: امام سجاد (ع) پیوسته این رفتار را از پدرش مشاهده کرد و سرمشق گرفت و عمل کرد. بدین سبب، امام باقر (ع) فرمود: «(پدرم) علی بن الحسین (ع) شب ها کیسه نان بر دوش حمل می کرد و (به مستمندان) صدقه می داد.»

این کارشناس تصریح کرد: امام حسین (ع) با اینکه در کربلا به شدت نیازمند داشتن یاور بودند، با کمال صداقت و راستی فرزندان و دیگر یاوران خود را در ادامه مسیر آزاد می گذارد و با اینکه بر فرزندان خود حق بزرگ دارد اما هیچگاه راه مبارزه و همراهی خود را بر آنان تحمیل نمی کند.

شاه حسینی گفت: ازاینرو است که می بینیم آنان نیز که آگاهانه همراهی پدر و امام خویش را برگزیدند در راهش تا آخرین نفس ایستاده و جان خویش را فدای راهش نموده اند.

وی ادامه داد: ابی حمزه ثمالی از علی بن الحسین (ع) نقل می کند که در شب عاشورا پدرم اهل و فرزندان خود و اصحاب را جمع نمودند و خطاب به آنان فرمود: «ای اهل و فرزندان و ای شیعیان من، از فرصت شب استفاده کنید و جانهای خود را نجات دهید... شما در بیعتی که با من بسته اید آزاد هستید...»

این کارشناس تاکید کرد: آن حضرت هنگامی که عبدالله فرزند مسلم نزد ایشان آمد و اجازه میدان طلبید فرمود: «شما در بیعت با من آزاد هستی، شهادت پدرت کافی است. تو دست مادرت را بگیر و از این معرکه خارج شو» عبد الله عرض کرد: «بخدا سوگند من از کسانی نیستم که دنیا را بر آخرت مقدم دارم.»

شاه حسینی افزود: یک پدر اگر می‌خواهد در خانه، حسینی عمل کند باید سه شاخصه داشته باشد.

وی گفت: اول اینکه باید بداند در عین اینکه قدرت دارد، لازم است محبت داشته باشد. اقتضای ایمان و عقلانیت دینی است که پدر اهل محبت باشد؛ اگر نیاز محبت در خانه از طریق اهل خانواده تامین شود هیچ گاه فرزندان به گمراهی کشیده نمی شود.

این کارشناس تاکید کرد: ثانیا چون حکومت خانه دست اوست، باید اهل عدالت باشد. در تقسیم وقت‌ها و امکانات و امتیازها باید اهل عدالت باشد، حتی در نگاه کردن به بچه‌ها باید عدالت را رعایت کند.

شاه حسینی ادامه داد: چه بسیار فرزندانی هستند که به مراکز مشاوره مراجعه می کنند و از نداشتن عدالت پدر گله دارند؛ شاید برخی پدران متوجه رفتار خود نباشند اما اگر عدالت در خانه از بین رود دامن آن بی عدالتی را جامعه نیز در بر می گیرد.

وی تصریح کرد: ثالثا باید اهل گذشت و سخاوت باشد. از خطاها بگذرد و جیبش آماده استفاده خانواده باشد.

این کارشناس عنوان کرد: پدر باید رابطه دوستانه با فرزندان داشته باشد نه اینکه خطای فرزندان نادیده بگیرد؛ اگر فرزند خطایی کرد پدر کنار فرزند باشد و راه درست را نشان دهد و فرزند را متوجه خطا کرده و اصلاح کند.

شاه حسینی در خاتمه خاطرنشان کرد: بسیاری از مشکلاتی را که امروز در جامعه می بینیم و به آسیب تبدیل شده منشا آن به خانواده بر می گردد اگر تربیت حسینی باشد از آسیب های اجتماعی در جامعه به شدت کاسته می شود.

انتهای پیام /