شنبه 1 اردیبهشت 1403

محققانی که مخالف یا موافق جنگ اوکراین هستند

خبرگزاری ایسنا مشاهده در مرجع
محققانی که مخالف یا موافق جنگ اوکراین هستند

تداوم حمله روسیه به اوکراین، نقشه همکاری‌های علمی میان روسیه با سایر کشورها را دگرگون کرده است.

به گزارش ایسنا به نقل از یودبلیونیوز، در حالی که کشورهای اروپایی و آمریکا در حال قطع روابط طولانی مدت خود با روسیه هستند، برخی از محققان در دولت‌های چین، هند و آفریقای جنوبی در حال حفظ پیوند خود با روسیه هستند.

این کشورها، کشورهای گروه "بریکس"(BRICS) هستند. "بریکس"، گروهی به رهبری قدرت‌های اقتصادی نوظهور است که شامل کشورهای عضو برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی می‌شود.

این کشورها با یکدیگر همکاری می‌کنند و در زمینه‌های علمی با هم برنامه‌های فعالی دارند.

سال گذشته، محققان از پنج کشور حدود 100 نشست تحت چتر بریکس در طیفی از زمینه‌های مختلف از جمله نجوم، آب و هوا و انرژی، بهداشت و پزشکی برگزار کردند.

رهبران تحقیقاتی برزیل آشکارا گفته اند که مخالف تهاجم هستند. آنها همچنین صندوقی برای دانشمندانی که از اوکراین، روسیه و سایر مناطق درگیری فرار می کنند تا به برزیل بیایند، ایجاد کرده اند.

همچنین محققان آفریقای جنوبی مخالفت خود با جنگ را اعلام کرده‌اند. اما در این میان موضع دانشمندان چین و هند همچنان نامشخص است.

برخی از محققان در هند و آفریقای جنوبی نامه‌های سرگشاده در محکومیت این تهاجم منتشر کرده‌اند ولی برخی دیگر ظاهرا مخالف این جنگ هستند. دولت آفریقای جنوبی به مؤسسات تحقیقاتی - هرچند نه دانشمندان - توصیه می‌کند که در مورد آنچه «جنبه های سیاسی» جنگ می نامد صحبت نکنند.

انتهای پیام