شنبه 16 تیر 1403

محمد هاشمی: پزشکیان شفاف بود / جلیلی قشر خاکستری را نگران می‌کند

خبرگزاری مهر مشاهده در مرجع
محمد هاشمی: پزشکیان شفاف بود / جلیلی قشر خاکستری را نگران می‌کند

عضو هیئت موسس حزب کارگزاران درباره مناظره آخر انتخاباتی، گفت: پزشکیان بسیار شفاف و روشن نظر خود را گفت، اما قشر خاکستری از موضع جلیلی و اطرافیان وی نگران هستند.

عضو هیئت موسس حزب کارگزاران درباره مناظره آخر انتخاباتی، گفت: پزشکیان بسیار شفاف و روشن نظر خود را گفت، اما قشر خاکستری از موضع جلیلی و اطرافیان وی نگران هستند.

محمد هاشمی عضو هیئت مؤسس حزب کارگزاران سازندگی در گفت‌وگو خبرنگار مهر مناظره دیشب را مشابه مناظره‌های قبل دانست و گفت: آقای دکتر پزشکیان مواردی را مطرح می‌کرد اما آقای دکتر جلیلی فرصت طرح درست مطالب را نمی‌داد و به سوالاتی که رسیده می‌شد پاسخگو نبود. هیچ سوالی را پاسخ نداد و حتی سعی می‌کرد سوالی نیست طرح نشود.

وی ادامه داد: اما آقای دکتر پزشکیان طبق همان روال همیشگی خود بسیار شفاف و روشن، نظر خود را مطرح مطرح کرد به خصوص در جمع‌بندی اعلام کرد که قرار است چه کارهایی انجام دهد. کمتر اتهام می‌زد اما از آن طرف اتهاماتی به آقای دکتر پزشکیان زده شد که شما حزب دارید. یا اینکه روحانی دیگری هستید این از آن صحبت‌هایی بود که استنادی نداشت.

مردم در انتخابات چند گروه هستند و هر کدام طرفدار یک جناح

عضو هیئت مؤسسه حزب کارگزاران سازندگی ایران همچنین در رابطه با تأثیر مناظره در انتخاب آگاهانه مردم همچنین افزایش مشارکت آنها در انتخابات پانزدهم تیر ماه بیان کرد: مردم چند گروه هستند، نمی‌توان راجع به آنها یک نظر واحد داد چرا که برخی طرفداران جناح راست و یا اصولگرایان هستند که طرفدار آقای جلیلی هستند و صحبت‌هایی هم که در مناظره مطرح شد باعث می‌شود که آنها تصمیم خود را بگیرند. و گروه دیگری اصلاح طلب هستند و برخی حتی بی‌طرف هستند، رأی این افراد جناب آقای دکتر پزشکیان است.

هاشمی به وجود قشر خاکستری در جامعه نسبت به انتخابات اشاره کرد و افزود: این گروه نه طرفدار جناح چپ هستند، نه جناح راست اما این گروه از برخی از صحبت‌های آقای جلیلی می‌ترسند از جمله آنها نسبت به موضوع حجاب و مواضع آقای جلیلی و یا اطرافیان آنها نگران امنیت خود هستند. این گروه اگر رأی بدهند رایشان به آقای دکتر پزشکیان است چرا که هم با احترام برخورد می‌کند و هم شیوه برخورد او دانشگاهی است.

وی در رابطه با اخلاق انتخاباتی و رعایت آن از سوی دو نامزد رقیب در مناظره دیشب، گفت: آقای دکتر پزشکیان در مناظره خوب بود و با خواندن خطبه‌ای از نهج البلاغه و یا آیاتی از قرآن و تکیه بر ارزش‌های اسلامی سخن گفت اما طرف مقابل در یکی دو مورد که آیه قرآن خواند آن آیه را غلط خواند و به آن شکل لازم هم صحبت او مبتنی بر احکام نبود و لبخندی به عنوان تمسخر بر لب داشت و بسیار در حرف‌های رقیب می‌دوید و صحبت می‌کرد و بعد هم جواب سوال‌ها را نمی‌داد.

عضو هیئت مؤسسه حزب کارگزاران سازندگی ایران با اشاره به اینکه پزشکان در برخی از موارد از مجری درخواست می‌کرد که زمان پاسخگویی را رعایت بکند، افزود: آقای پزشکیان در چند مورد از مجری می‌خواست که به او اجازه بدهد تا صحبت کند و مجری در مواردی عادلانه رفتار نمی‌کرد.

هاشمی که خود در گذشته‌های دور رئیس سازمان صدا و سیما بوده، ادامه داد: برگزاری مناظره و این شیوه‌ها در زمان ما وجود نداشت، اگر هم بود این برنامه‌ها در آن دور کمتر بود ما اداره آن را کنترل می‌کردیم و برایش شرط می‌گذاشتیم، در انتخابات ستاد و یا کمیسیونی که برای تبلیغات فعالیت می‌کرد شامل نماینده قوه قضائیه، نماینده وزارت کشور، نماینده سازمان صدا و سیما در رابطه با برنامه‌های انتخاباتی تصمیم می‌گرفتند.

یک دوره نامزدها موظف بودند از روی کاغذ بخوانند

وی با اشاره به اینکه ستاد انتخابات در صدا و سیما در گذشته بر شیوه برنامه انتخاباتی نظارت می‌کرد، افزود: طبق قانون اگر کسی می‌خواست توهین کند و یا خارج از چارچوب صحبت کند جلوی او را می‌گرفتند و حتی در یک انتخاباتی خاطرم هست که کاندیدا را موظف کردیم حرف‌هایی که قرار است بگوید را به صورت مکتوب نوشته باشد و از روی آن بخواند که این‌طور نوشته آن‌ها کنترل می‌شد که در آن تهمت و دروغ وجود نداشته باشد، اما در این مناظره‌ها چنین کنترل‌هایی کمتر به چشم می‌خورد البته من نمی‌دانم که چنین نظارتی وجود داشت یا نه. به هر حال شیوه برگزاری برنامه فرق داشت.