شنبه 29 اردیبهشت 1403

محیط زیست کردستان 150 میلیون تومان تجهیزات اطفای حریق خریداری می‌کند

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
محیط زیست کردستان 150 میلیون تومان تجهیزات اطفای حریق خریداری می‌کند

سنندج - ایرنا - مدیرکل حفاظت محیط زیست کردستان گفت: 150 میلیون تومان اعتبار در سال جاری برای خرید تجهیزات اطفای حریق در مناطق حفاظت شده این استان تخصیص داده شده تا با آن، این تجهیزات را خریداری کنیم.

فریبا رضائی روز چهارشنبه در نشستی با خبرنگاران استان به مناسبت فرا رسیدن هفته محیط زیست با اشاره به اینکه شعار امسال این هفته جهش تولید، حفظ محیط زیست و توسعه پایدار است، اظهار داشت: تمام برنامه‌های سازمان محیط زیست در راستای تحقق شعار سال است.

وی با بیان اینکه سازمان محیط زیست در بحث توسعه مسوولیت خطیری برعهده دارد، اضافه کرد: در استان کردستان منابع زیست محیطی در راستای معیشت مردم و رونق اقتصادی به طور اصولی بکار گرفته می‌شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست کردستان افزود: ده‌ها پروژه در محیط زیست استان وجود داشت که به لحاظ فنی در گذشته کار لازم در خصوص آنها انجام نشده بود و در ماه‌های اخیر این طرح‌ها تعیین تکلیف شدند.

رضائی با اشاره به اینکه خواهان تعطیلی هیچ واحد تولیدی در استان نیستیم، یادآور شد: رویکرد ما بر اجرای سیاست‌های دولت و عدم وابستگی به ممالک خارجی در تولید هر نوع کالایی هستیم و از تولید داخل حمایت می‌کنیم.

وی با اعلام اینکه امکانات این اداره‌کل برای اطفای حریق در مناطق حفاظت شده استان کم است، اظهار داشت: حدود 10 درصد از مساحت استان را مناطق حفاظت شده تشکیل می‌دهد و وقوع آتش سوزی در فصول گرم سال امری طبیعی و عادی در این عرصه‌ها است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست کردستان با بیان اینکه برخی از آتش سوزی‌ها هم بطور عمدی توسط عامل انسانی به منظور تغییر کاربری اراضی انجام می‌شود، تاکید کرد: امسال حدود 150 میلیون تومان اعتبار برای خرید تجهیزات اطفای حریق، نوسازی و تقویت امکانات این اداره‌کل تخصیص داده شده است.

اجرای برنامه اقدام و عمل برای حفظ چهار گونه جانوری در کردستان

رضائی گفت: غاز پیشانی سفید، خرس قهوه‌ای، پلنگ و سمندر در استان از جمله گونه‌های در معرض انقراض هستند که تحت برنامه اقدام و عمل به منظور حفاظت از آنها قرار گرفته‌اند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست کردستان با اشاره به اینکه گونه‌های گیاهی در معرض انقراض استان هنوز احصا و شناسایی نشدند، افزود: بوته‌کنی و برداشت گیاهان خود رو در بهار از مهمترین عوامل به خطر انداختن گونه‌های گیاهی در استان است.

رضائی به دیگر اقدامات این اداره‌کل اشاره کرد و یادآور شد: کارگروه صنایع آلاینده بعد از پنج، 6 سال پیش غیر فعال بودند که بار دیگر در استان احیا شده و از سال 97 تاکنون به طور مستمر جلسات مربوط به آن تشکیل می‌شود.

وی از انجام 882 مورد پایش از واحدهای صنعتی و تولیدی طی سال گذشته در استان خبر داد و تاکید کرد: 132 مورد اخطار زیست محیطی برای واحدهای آلاینده در استان صادر شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست کردستان اظهار داشت: واحدهایی که نسبت به اخطار زیست محیطی تمکین نمی‌کنند وارد فاز دستور تعطیلی می‌شوند و واحدهایی هم که نسبت به دستور تعطیلی هم بی‌توجهی می‌کنند پلمب خواهند شد.

رضائی اضافه کرد: پایان سال براساس ارزیابی امور مالیاتی از درآمد واحدهای تولیدی و صنعتی آلاینده، یک درصد از درآمد آنها در اختیار شهرداری‌ها به منظور انجام اقدامات سبز قرار می‌گیرد.

وی گفت: پلمب 10 واحد آلاینده، انجام 371 مورد پایش از منابع آبی و 36 مورد مکان یابی دفن زباله، کشف چهار هزار و 345 قطعه صید غیرمجاز آبزیان، 36 مورد سلاح و ارائه پنج هزار و 741 نفر ساعت آموزشی از دیگر اقدامات انجام شده توسط کارکنان این اداره‌کل است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست کردستان در ارتباط با تردد تانکرهای حامل سوخت در جاده‌های استان افزود: محیط زیست متولی تردد تانکرها نیست و تصمیم گیری در این خصوص بر عهده شورای تامین استان است.

رضائی با اشاره به اینکه واژگونی تانکرهای سوخت منجر به آلودگی زیست محیطی شده و می‌شود، تاکید کرد: به محض اطلاع از واژگونی تانکرهای سوخت کارشناسان این اداره‌کل در محل حاضر می‌شوند و اقدامات لازم را در خصوص اطلاع رسانی به دستگاه‌های مربوطه و تعیین میزان خسارت به محیط زیست را انجام می‌دهند.

وی اظهار داشت: ستاد ملی مدیریت بحران کرونا هم تاکنون 2 مرتبه به بحث تردد تانکرهای سوخت در استان کردستان پرداخته است.

*س_برچسب‌ها_س* *س_پرونده خبری_س*