دوشنبه 31 اردیبهشت 1403

مخاطرات جوی بیش از 5000 میلیارد تومان خسارت به مشگین‌شهر وارد کرد

خبرگزاری مهر مشاهده در مرجع
مخاطرات جوی بیش از 5000 میلیارد تومان خسارت به مشگین‌شهر وارد کرد

مشگین‌شهر - فرماندار شهرستان مشگین‌شهر گفت: در سال زراعی جاری با وقوع رخدادهای مختلف طبیعی و جوی بیش از پنج هزار و 170 میلیارد تومان خسارت به شهرستان مشگین‌شهر وارد شده است.

مشگین‌شهر - فرماندار شهرستان مشگین‌شهر گفت: در سال زراعی جاری با وقوع رخدادهای مختلف طبیعی و جوی بیش از پنج هزار و 170 میلیارد تومان خسارت به شهرستان مشگین‌شهر وارد شده است.

شهرام محمدی در گفت‌و گو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: در سال زراعی جاری کلکسیونی از مخاطرات طبیعی را در مشگین‌شهر شاهد بودیم که از خشکسالی شدید گرفته تا سرمازدگی، تگرگ و جاری شدن سیل به بخش کشاورزی این شهرستان خسارت عمده‌ای وارد کرده است.

وی تصریح کرد: عمده خسارت به بخش زراعت، باغ، دام و طیور وارد شده و در کنار آن جاده‌های بین مزارع، راه‌های روستایی، تأسیسات آب و فاضلاب و منازل روستاییان خسارت عمیق دیده‌اند.

فرماندار مشگین‌شهر گفت: قبل از سیل اخیر پنج هزار میلیارد تومان خسارت به بخش‌های مختلف این شهرستان از محل وقوع حوادث ناگوار جوی وارد شده بود که ستاد مدیریت بحران نسبت به جمع‌بندی و ارائه گزارش نهایی در این زمینه اقدام کرده بود.

محمدی افزود: بر اثر جاری شدن سیل، تگرگ، سرمازدگی و خشکسالی 60 درصد محصولات باغی مشگین‌شهر از بین رفته و 35 درصد محصولات زراعی نیز دچار خسارت صد درصدی شده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: در این شهرستان در هر چهار حوزه باغات، زراعت، شیلات، دام و طیور فعالیت کشاورزان و سرمایه‌گذاران را شاهدیم که حوادث قهری امسال نه تنها به این بخش‌ها بلکه صنایع جانبی نیز خسارت عمده‌ای وارد کرده و معیشت مردم را با خطراتی جدی روبه‌رو کرده است.

محمدی اضافه کرد: در سیل چند روز گذشته نیز 650 هکتار شالیزار خسارت صد درصدی دیده و نکته قابل توجه اینکه شالیکاران در زمان برداشت محصول و به سرانجام رساندن دسترنج خود دچار خسارت شدند تا 170 میلیارد تومان به بخش‌های کشاورزی و جاده بین مزارع این شهرستان خسارت هنگفتی وارد شود.

وی بیان کرد: عمده این اراضی تحت پوشش بیمه نیستند چرا که بیمه تعهدی در قبال کشت شالیزار ندارد و باید دولت با پرداخت تسهیلات ارزان قیمت شالیکاران را در این منطقه مساعدت و کمک کند.

محمدی مشی دولت مردمی سیزدهم را، مشی خدمت‌رسانی صادقانه و بی‌ادعا اعلام کرد و ادامه داد: نه تنها دولت بلکه استاندار اردبیل با دقت و حساسیت موضوع سیل مشگین‌شهر را پیگیری می‌کنند و نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل نیز در خطبه‌های نماز جمعه بر اهمیت کمک‌رسانی به کشاورزان خسارت‌دیده تاکید کردند.

آب شرب مشگین‌شهر آلودگی ندارد

فرماندار مشگین‌شهر در ادامه اظهار کرد: در سیل اخیر ما تلفات انسانی نداشتیم ولی در 18 روستا خسارت‌ها به تأسیسات زیربنایی کلی بوده و ضرورت دارد هر چه سریع‌تر جبران خسارت‌ها را شاهد باشیم.

وی با ابراز تأسف از فروش امکانات و ماشین‌آلات سنگین ادارات مشگین‌شهر در سال‌های گذشته تصریح کرد: جالب است در این شهرستان تنها یک تانکر آبرسانی سیار وجود دارد که ما در قطعی اخیر آب این شهرستان، از تانکر استان‌های همجوار استفاده کردیم.

محمدی گفت: تمام دستگاه‌ها در حوادث اخیر پای کار آمدند و با تلاش بنیاد مسکن، هلال احمر و سایر دستگاه‌ها 10 هزار قرص نان، آب معدنی و سایر نیازمندی‌ها تأمین شد ولی تلاش می‌کنیم تا آغاز فصل کشت محصولات زراعی، جاده بین مزارع این شهرستان را که خسارت دیده‌اند، بازسازی کنیم.

وی افزود: پنج هزار کیلومتر جاده بین مزارع در مشگین‌شهر وجود دارد که نیاز به تسطیح و مرمت دارند که انتظار می‌رود در 300 روستا، پنج بخش و هفت شهر مشگین‌شهر این جاده‌های بین مزارع اصلاح و مرمت شود.

محمدی با اشاره به وجود ساختمان‌های دولتی بلااستفاده در مشگین‌شهر خاطرنشان کرد: با مجوز قانونی و در قالب مولدسازی فروش این املاک دولتی را شاهد خواهیم بود تا منابع حاصل از آن صرف احداث بیمارستان مشگین‌شهر و تکمیل بزرگراه اردبیل - مشگین شود.

وی اضافه کرد: در کنار تقویت معیشت کشاورزان، درخواست پرداخت تسهیلات بلاعوض و قرض‌الحسنه بلندمدت را داده‌ایم تا با نرخ چهار درصد و تسهیلات با زمان بازپرداخت هفت تا 12 ساله به کشاورزان پرداخت شود.

فرماندار مشگین‌شهر در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: ارزیابی‌ها در این حوزه نهایی شده و قرار است در کنار برآورد خسارت از سوی متولیان امر و همراهی بیمه کشاورزی، بتوانیم یاریگر کشاورزان در آستانه فصل کشت محصولات باشیم.

محمدی اظهار کرد: درخواست دوم ما امهال بدهی کشاورزان و طرح ابتکاری در پوشش بیمه‌ای شالیکاران است تا در سال‌های آینده مشکل شالیکاران برطرف شود.

وی تصریح کرد: امیدواریم از سال آینده شالیکاران چند روستای مشگین‌شهر که از دیرباز در این منطقه برنج کشت می‌کنند، بتوانند محصولات خود را زیر پوشش بیمه برده و از مزایای آن استفاده کنند.

فرماندار شهرستان مشگین‌شهر گفت: به دنبال قطعی آب در مشگین‌شهر با یک حرکت جهادی کار 15 روزه را در کمتر از سه روز به سرانجام رساندیم تا آب پایدار، سالم و بهداشتی به دست اهالی منطقه برسد.